Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

ویروس پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۵ امتیاز)

پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی

بیماری ویروسی پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی ناشی از ویروس Tomato Yellow Leaf Curl Virus (TYLCV) است. در جنوب استان کرمان بنام «سرجمک» شناخته می شود. یکی از مهم ترین و خطرناک ترین بیمارگرهای ویروسی گوجه فرنگی در نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری آفریقا و آسیا، نواحی مدیترانه ای و خاورمیانه از جمله ایران است.

 ویروس پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی

ویروس پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی

میزان خسارت

درصد خسارت وارده و میزان کاهش محصول متفاوت است. بسته به میزان حساسیت ارقام مورد استفاده، جمعیت حشره ناقل و شرایط آب و هوایی بین ۲۰-۱۰۰درصد گزارش گردیده است.

نشانه های بیماری

بوته های گوجه فرنگی که در مراحل اولیه رشد به بیماری پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی آلوده می شوند، کوتوله مانده و اندازه آنها بشدت کاهش می یابد. برگهایی که بلافاصله پس از آلودگی توسعه می یابند، فنجانی شکل شده و لبه آنها بطرف پایین برگشتگی پیدا می کند. اما برگ هایی که بعدا به وجود آمده و توسعه پیدا می کنند بدشکل و زرد بوده، کوچک مانده و لبه آنها بطرف بالا برگشتگی پیدا می کند.

اگر آلودگی در مراحل اولیه رشد گیاه صورت گیرد، میوه ای تولید نمی شود.
وقوع آلودگی در مراحل بلوغ گیاه تأثیری روی میوه های از قبل تشکیل شده ندارد. ولی میوه هایی که بعدا تشکیل می شوند بد شکل شده و معمولا ریزش پیدا می کنند.

نحوه انتقال

انتقال ویروس در شرایط طبیعی توسط حشره ناقل سفیدبالک (  Bemisia tabaci ) به طریق پایا، چرخشی و تکثیری انجام می گیرد. به عبارت دیگر حشره ای که یک بار ویروس را دریافت کند، تا پایان عمر آلودگی را با خود همراه خواهد داشت. تا کنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر انتقال این بیماری بصورت مکانیکی و یا از طریق بذر وجود نداشته است.

کنترل بیماری پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی

مدیریت بیماری پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی مشکل و هزینه بر است. بطور کلی بیماری های گیاهی ناشی از ویروس ها قابل درمان نیست. پیشگیری از بیماری، بعنوان راهبرد اصلی و منتخب برای کنترل این بیماری ها محسوب می گردد. روش های مختلفی از جمله استفاده از نشاء سالم، کنترل شیمیایی حشره ناقل، تناوب زراعی، تنظیم تاریخ کشت، کشت مخلوط با برخی گیاهان و استفاده از ارقام مقاوم برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری ویروسی سرجمک توصیه شده است.

منبع : آزادوار، مهدی ۱۳۹۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است