Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی سفید بالک و روش مبارزه با آن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

معرفی:

مگس سفید یا سفید بالک حشراتی در خانواده سفیدبالکان (Aleyrodidae) هستند. بیش از ۱۵۵۰ گونه از این خانواده توصیف شده‌است.

سفیدبالک‌ها از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری می‌باشد. سفیدبالک‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای بر روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای در جمعیت‌های خیلی بالا دیده می‌شوند.

اندازه سفیدبالک‌ها کوچک و سطح بدن و بال‌های آن‌ها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده‌است. در ظاهر این حشرات همانندی زیادی به یک پروانه کوچک دارند، ام

ا در مقیاس کوچکتر از پروانه ها، حشرات کامل این خانواده بسیار فعال بوده و می‌توانند آزادانه به اطراف پرواز کنند و عموماً در زیر برگ گیاهان و در حال تغذیه از شیره گیاهان مشاهده می‌شوند.

از نظر دگردیسی، حشرات این خانواده با سایر خانواده‌های راسته نیم‌بالان به جز شپشک‌های نر تفاوت دارند. در این حشرات پوره سن اول فعال است ولی پوره‌های سنین دو، سه و چهار در روی گیاهان ثابت هستند و همانند شپشک‌ها به نظر می‌رسند.

پوره‌ها با حشرات کامل از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند و همانند شته‌ها ناقل بیماری‌های ویروسی مختلف هستند. در سفیدبالک‌ها بخشی از رشد بال خارجی و بخشی دیگر از رشد داخلی می‌باشد که به آن دگردیسی بینابین گویند.

این حشرات همانند شته‌ها تولید مقادیر زیادی عسلک می‌کنند که این عسلک در گیاهان باعث جذب گرد و خاک و مخصوصاً رشد قارچ‌های گَندروی می‌گردد. این عامل سبب کاهش مشتری محصولات گیاهان زینتی و گیاهان گلخانه‌ای در بازار می‌شود.

سفیدبالک‌ها همانند شته‌ها از توانایی بسیار بالایی در تولید مثل برخوردارند و جمعیت خود را در مدت زمان کوتاهی افزایش می‌دهند.

چرخه زندگی:

پوره های جوان روی برگ های گیاهان میزبان زمستان گذرانی می کنند. در اواخر بهار ماده های بالغ ۲۰۰-۴۰۰ تخم در دسته های دایره ای شکل در زیر برگ های فوقانی می گذارند. تخمها در طی ۵-۱۰ روز بیرون می آیند و پوره های سن اول که شبیه حشره های کوچک آردی هستند و خزنده هستند ، قبل از اینکه شروع به تغذیه کنند کمی خود را از تخم ها دور می کنند. مراحل پوره باقیمانده (۲ ، ۳ و ۴) حرکت نمی کنند. یک مرحله شفیرگی غیر تغذیه ای دنبال می شود و در طی یک هفته ، بزرگسالان جوان برای تکرار چرخه نمایان می شوند. هر ساله نسل های زیادی به وجود می آیند. مگس های سفید تقریباً طی ۲۵ روز و در دمای اتاق از تخم به بالغ رشد می کنند. حشرات بالغ ممکن است یک تا دو ماه زندگی کنند.

نحوه مبارزه:

  • استفاده از تله های چسبنده مانند کاغذ های زرد چسبنده
  • با استفاده از فشار آب قوی می توان به طور موقت این آفت را از گیاه دور کرد.(دقت داشته باشید فشار زیاد آب باعث صدمه به گیاه نشود)
  • در برنامه‌های مبارزه بیولوژیک با آفت‌ها می‌توان از گونه‌های مختلف کفشدوزکها و به‌ویژه «کفشدوزک هفت‌نقطه‌ای» استفاده کرد این گروه از حشرات به دلایل بسیاری از اهمیت برخوردار بوده و توانایی کنترل جمعیت شته‌ها و انواع مختلف آفت‌ها را در فواصل زمانی اندکی دارند، به‌طوری‌که در شرایط مطلوب به‌طور متوسط روزانه از ۲۴ پوره شته باقلا تغذیه می‌کند و یک لارو کفشدوزک هفت نقطه‌ای در طول دوره رشد و نمو خود به‌طور متوسط از هزار شته و حشره بالغ آن از۹ هزار شته تغذیه می‌کند. از جمله مهم‌ترین پارازیتوییدها و دشمنان طبیعی مگس سفید می‌توان زنبور Encarsia formosa، کفشدوزک سیاه (Delphastus pusillus) و شبگزهای گل (Anthocoridae) را نام برد.زنبور فورموسا روی پوره‌ها ی مگس سفید تخمگذاری می‌کند و زمانی که لارو زنبور فورموسا از تخم خارج می‌شود داخل پوره‌های مگس سفید شده و از آن‌ها تغذیه می‌کند و سپس به صورت زنبور بالغ خارج می‌شود.کفشدوزک سیاه و شبگزهای گل نیز به صورت مستقیم از پوره‌هایی مگس سفید تغذیه می‌کنند.
  • این آفت به بسیاری از حشره کش ها مقاوم است. بنابر این مکمل های روغنی و صابونی می تواند در اثر بخشی سموم کمک کند. همچنین سموم زمستانی و همچنین سمپاشی در فصل بهار باعث جلوگیری از مبتلا شدن به این آفت است. در زمان مبتلا شدن نیز می توان درخت را قبل از سمپاشی با آب شستشو کرد که باعث ریزش عسلک و حشرات از روی برگ درخت میشود.سموم زیر را می توانید برای مبارزه با این آفت :آدمیرال – ابرون – دیازینون – بازدوین – دروسبان – استامیپراید+کنفیدور – اتارکل – مموری – مالاتیون – ممونتو – اویست – پرونئوس – دی کلروس – پرمترین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است