Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

روغن امولسیون شونده ولک چه کاربردهایی دارد؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

روغن ولک چیست؟

روغن ولک یکی از انواع پارافین امولسیون شونده است که با تاثیر تماسی بر روی حشرات می تواند سبب نابودی آنها شود.

روغن ولک

کاربرد روغن ولک

روغن ولک در بین کشاورزان بسیار آشنا و محبوب است. هر ساله از این روغن در مناطقی که نیاز سرمایی باغات تامین نشده استفاده می شود. همچنین از این روغن برای از بین بردن آفاتی که در حال زمستان گذرانی هستند نیز استفاده می شود.

مزایای استفاده از روغن ولک

قرن هاست که روغن ها به عنوان آفتکش استفاده می شوند. برای بعضی از آفت کش ها و قارچ کش های مصنوعی جایگزین بسیار مؤثر و ایمنی هستند. روغن های معدنی عامل کنترل امیدبخشی برای طیف وسیعی از آفات در سراسر جهان هستند.

روغن ها نسبت به آفت کش های مرسوم دارای مزایایی هستند:

  •  طیف اثر وسیع تری روی اغلب گونه های آفات دارند
  • تاکنون مقاومت به آنها در آفات مشاهده نشده یا بسیار ناچیز بوده است.
  •  روی حشرات مفید و کنه های شکارگر اثر سوء کمتری داشته و برای انسان و سایر پستانداران و پرندگان خطر کمتری نسبت به
    بسیاری از آفت کش ها دارند.
  • باقی مانده ای روی محصولات به جای نمی گذارند.
  •  روغن ها نسبت به سایر آفت کش ها برای محیط زیست خطر کمتری دارند که در صورت اثبات کارایی مناسب می توانند به خوبی در
    برنامه های مدیریت تلفیقی آفات مورد استفاده قرار گیرند.

تامین نیاز سرمایی باغات

در سال های اخیر به دلیل گرم تر شدن جهان کارایی این روغن بسیار مورد توجه است. بسیاری از باغات کشور از این محصول برای تامین نیاز سرمایی استفاده می شود. در برخی از مناطق کشور که به دلیل گرمایش زمین زمستان کوتاهتر شده و سرمای هوا در زمستان به حدی نیست که بتواند نیاز سرمایی درختان را تامین کند. بنابراین درختان در بهار به صورت نامنظم شکوفه می دهند. به طور مثال در باغات پسته ای که در شهرهای کویری مانند کرمان و یزد وجود دارد عدم تامین نیاز سرمایی بسیار زیاد اتفاق می افتد.

عدم تامین نیاز سرمایی در درختان پسته باعث می شود که جوانه های میوه دهنده به طور همزمان شکوفا نشوند و این موضوع به ویژه در مورد گرده افشانی پسته مشکلات زیادی ایجاد می کند. درختان پسته دو پایه هستند و عدم همزمانی در شکوفایی گلهای نر وماده سبب پوک شدن پسته ها می شود اما روغن پاشی در زمستان سبب می شود با بسته شدن روزنه ها متابولیسم درخت افزایش پیدا کند و تمام جوانه ها به طور همزمان شکوفا می شوند.

سمپاشی زمستانه

آفاتی که در فصل زمستان وارد فاز زمستان گذران شده اند با شروع فصل زراعی می توانند جمعیت خود را به صورت تصاعدی افزایش دهند و باعث مشکلات زیادی برای کشاورزان شود. برای مبارزه با این آفات زمستان گذران باید از یک سم زمستانه مانند اتیون و روغن ولک استفاده کرد. در صورتی که این روغن با آنها تماس پیدا کند، نمی توانند نفس بکشند و از بین می روند.

افزایش حلالیت سموم

بعضی از افراد از این روغن برای افزایش حلالیت سموم دیگر در آب استفاده می کنند. در صورتی که سموم با حلالیت کمتر در آب را با روغن ولک ترکیب کنید پخش و پاشش برخی از سموم بهتر صورت می گیرد که همانند ادجونت های کشاورزی عمل می کند. البته باید دقت داشت با توجه به تاثیری که این روغن بر بسته شدن عدسک ها دارد از ترکیب این روغن با سموم تنها می توان برای سم پاشی های اواخر زمستان سود جست که بیدار شدن درختان از خواب برای ما مساله ی مهمی نباشد.

توجه: در فصل تابستان هنگامی که دمای هوا بسیار بالاست از این روغن استفاده نکنید زیرا باعث گیاهسوزی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است