Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نحوه پیشگیری و مبارزه با ویروس پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی

ویروس پیچیدگی برگ گوجه فرنگی یکی از عوامل خسارت زا در مزارع گوجه فرنگی در ایران است. این بیماری در صورت کنترل نشدن خسارت زیادی ایجاد می کند.

در این مطلب به نحوه درمان و پیشگیری از این بیماری مهم و نوظهور پرداخته ایم.

ویروس پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی

کنترل گسترش بیماری

با توجه به اینکه این بیماری هیچ درمانی ندارد لذا باید بوته های بیمار را در سریع ترین فرصت حذف کنید.

شناسایی گیاهان آلوده

به دنبال برگ های پیچ خورده، ضخیم و چرمی روی بوته های گوجه فرنگی باشید. برگ های بیمار ممکن است کوتوله، چروکیده، به سمت داخل یا به سمت بالا به نظر برسند. به دنبال بافت ضخیم و تقریباً چرمی روی برگ ها نیز باشید. در برخی از انواع ویروس، رگبرگ های سطح زیرین برگ ها ممکن است بنفش شود. گیاهان جوان و کوچک گوجه فرنگی ممکن است زرد شوند.

ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی

حذف گیاهان بیمار

هر گونه گیاه بیمار را به محض بروز علائم حذف کنید. گیاه را از پایه ساقه بگیرید و مستقیماً از زمین خارج کنید. گیاه را در زباله دور بیندازید تا ویروس همچنان نتواند به گیاهان دیگر سرایت کند. از آنجایی که ویروس پیچیدگی برگ از طریق حشرات مکنده منتقل می شود، نمی تواند تنها با تماس با گیاهان دیگر شما پخش شود. با این حال، سفیدبالک ها در صورت تغذیه از برگ های گیاه بیمار همچنان می توانند ویروس را پخش کنند.

ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی

علف های هرز را از بین ببرید

هر گونه علف هرزی را که در اطراف گیاهان بیمار رشد می کند، بیرون بکشید و معدوم کنید. علف های هرز در اطراف باغ شما می توانند حامل ویروس باشند و علائم مشابهی از آلودگی را نشان دهند. علف های هرز را از زمین جدا کنید تا از انتشار ویروس به بوته های گوجه فرنگی خود جلوگیری کنید. بهترین راه برای جلوگیری از انتشار ویروس، حذف گیاهان و علف های هرز دارای ویروس است.

زنده نگه داشتن بوته های گوجه فرنگی بیمار

در صورتی که در خانه گوجه فرنگی کاشته اید و دوست دارید گیاهتان زنده بماند، موارد زیر را انجام دهید:(در مزارع و گلخانه ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود گیاه آلوده را نگه دارید.)

برای تشویق رشد جانبی و تلاش برای نجات گیاه، قسمت بالایی را هرس کنید. اگر می خواهید گیاه گوجه فرنگی خود را نجات دهید، از قیچی هرس، قیچی باغبانی یا یک چاقوی تیز برای بریدن گیاه استفاده کنید. روی برداشتن قسمت بالا و مرکز تمرکز کنید تا شاخه های جانبی را تشویق کنید تا رشد کنند و گسترش پیدا کنند تا شانس بیشتری برای زنده ماندن به آن بدهید. بیشتر گیاهان گوجه فرنگی بیمار احتمالاً می میرند، اما احتمال کمی وجود دارد که گیاه زنده بماند و میوه بدهد. با این حال، گیاهان آلوده معمولا میوه‌هایی تولید می‌کنند که زودرس می‌رسند یا کدر و چروکیده به نظر می‌رسند. به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن حشرات مکنده، نگه داشتن گیاه در باغچه می تواند باعث انتشار ویروس شود.

ویروس پیچیدگی برگ زرد گوجه فرنگی

پیشگیری از ویروس پیچیدگی برگ گوجه فرنگی

بهترین و کم هزینه ترین کار پیشگیری از ورود ویروس به مزرعه شما است.

انتخاب نشاء سالم

قبل از کاشت در صورت تهیه نشاء گوجه فرنگی حتما از سالم بودن آن اطمینان نمایید. هر گونه نشاء گوجه فرنگی را که قصد دارید در باغ خود پرورش دهید، بررسی کنید. به دنبال برگ های پیچ خورده و چرمی مشخص باشید که نشان می دهد ممکن است دارای ویروس باشد. نشاء های سالم را انتخاب کنید تا از وارد کردن ویروس به باغ خود و به طور بالقوه آلوده کردن گیاهان دیگر جلوگیری کنید. اگر مطمئن نیستید که نشاء دارای ویروس است، بهتر است احتیاط کنید و از انتخاب آن اجتناب کنید.

انتخاب بذر مقاوم و یا عاری از ویروس

برای کاهش خطر ابتلا به ویروس، بذر فرنگی مقاوم را انتخاب کنید. هر زمان که گیاه گوجه فرنگی را برای باغ خود انتخاب می کنید به دنبال یکی از گونه های مقاوم به ویروس باشید تا احتمال ابتلا به ویروس را کاهش دهید. واریته‌های مقاوم ممکن است کاملاً در برابر ویروس مصون نباشند، اما ممکن است بهتر بتوانند آن را تحمل کنند. نهالستان محلی خود را بررسی کنید یا به صورت آنلاین نگاه کنید تا ببینید آیا می توانید ارقام مقاوم به ویروس را پیدا کنید که می توانید بکارید.

سمپاشی

هفته ای یکبار حشره کش اسپری کنید تا بوته های شما از ویروس در امان بماند. از آنجایی که ویروس پیچیدگی برگ توسط سفیدبالک ها پخش می شود، کنترل آفات در باغ شما می تواند راه موثری برای جلوگیری از بیمار شدن آن به بوته های گوجه فرنگی شما باشد.
هر هفته یک حشره کش در باغ خود اسپری نمایید تا جمعیت آفت را کنترل کنید. سعی کنید از حشره کش های کم خطرتر استفاده کنید.
ویروس پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب ویروس پیچیدگی زرد برگ گوجه فرنگی را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است