Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

بیماری لکه سیاه گردو (آنتراکنوز)

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

لکه سیاه گردو (آنتراکنوز)

لکه سیاه گردو یا آنتراکنوز گردو یکی از بیماری های درختان گردو است که به طور جدی خسارت وارد کرده و سبب ریزش میوه ها می شود.

لکه سیاه گردو

علائم بیماری

علائم بیماری در برگ ها به صورت لکه های کوچک و به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز وروی شاخه ها به صورت زخم های بیضوی گرد وبه رنگ قهوه ای متمایل به خاکستری در میوه ها به صورت لکه های گود وگرد نامنظم درسطح پوست میوه ها می باشد.

اپیدمیولوژی بیماری

بروز علائم از آخرین روزهای اردیبهشت ماه به صورت لکه های کوچک نکروتیک شروع می شود. از اواسط خردادماه روی تمام اندام های گیاه ظاهر شده و سبب خشکی و پژمردگی برگ ها می گردد. در تیرماه بحران آلودگی جریان دارد. روی هم رفته آلودگی از نظر کمی و کیفی در حد کمی بوده است.

خسارت

در اثر این بیماری برگ ها ی درختان قبل از موعد ریخته درختان ضعیف می گردند. همچنین مقدار محصول درخت در اثر ریزش میوه های جوان آلوده کاهش ومحصول تولیدی به صورت نیمه مغز یا پوک خواهد بود.

مبارزه و کنترل لکه سیاه گردو

۱- استفاده از ارقام مقاوم که واریته های Petovio و Halzo مقاوم و ارقام Kalarash و Kishiner به بیماری حساس هستند.

۲- جمع آوری بقایای آلوده و سوزاندن آن ها

۳- عدم کاشت گیاهانی در پای درخت که به آب زیاد نیاز دارند.

۴- هرس شاخه های آلوده و ضد عفونی محل بریدگی با قارچ کش هایی مثل زینب، کلروتالونیل و سوپرهیدروکساید دودین (سم پاشی قبل از گل دهی و ۱۲روز بعد از گل دهی توصیه می شود.)

۵- استفاده از سموم مسی بخصوص در هنگام بارندگی های مداوم و رطوبت زیاد در بهارهای سرد و مرطوب که معمولا آلودگی بیشتر است. با افزودن سمومی دارای پایه مانکوزب به مواد مسی می توان با این بیماری مبارزه کرد.

برای مشاهده مطلب پوسیدگی مغز گردو کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است