Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

کرم خوشه خوار انگور

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۴ امتیاز)

کرم خوشه خوار انگور

کرم خوشه خوار انگور یکی از آفات مهم تاکستان های کشور می باشد. این آفت باعث خسارت به میوه شده و باعث کاهش بازار پسندی می شود.
نام علمی این آفت Lobesia botrana و از راسته Lepidoptera می باشد.

کرم خوشه خوار انگور

انتشار

این حشره در اکثر تاکستان های دنیا انتشار دارد. در ایران در شهر های آذربایجان ، زنجان ، ارومیه ، قزوین ، اطراف تهران و اصفهان انتشار دارد.
آفتی مونوفاژ است و تنها در روی مو فعالیت دارد و نسبتاً مهم است.

خسارت

در بهار لاروهای نسل اول از جوانه های گل دهنده و غنچه تغذیه نموده و روی آنها را با تارهایی می پوشاند. به جوانه های خوشه زا حمله کرده و باعث ریزش گل ها و جوانه و خشک شدن آنها می شود.
لاروهای نسل دوم به غوره ها حمله کرده ابتدا روی غوره سوراخی ایجاد نموده و سپس از گوشت آن تغذیه میکند. که براثر تغذیه پوست غوره منظره خاکی تا ارغوانی رنگ پیدا نموده و چروک شده و حبه ها می ریزند.
لاروهای نسل سوم از انگور رسیده و حتی هسته تغذیه می کند و خوشه ها را مستور از تار و کرک های ابریشمی نموده و در نتیجه حبه های انگور گندیده و از بین می روند. کرم خوشه خوار انگور در اغلب تاکستان های فاقد داربست و ارقام انگوری که دارای دانه های متراکم هستند خسارت بیشتر می زند.

مرفولوژی

حشره کامل حشره کوچک و خاکستری متمایل به ارغوانی و با طرح هایی به رنگ قهوه ای روشن که دارای دو نوار عرضی روشن بر روی بالهای جلو است.

کرم خوشه خوار انگور

حشره کامل

رنگ لارو ابتدا سفید و سر آن سیاه رنگ است ولی بعداً به رنگ سبز متمایل به زرد می شود.

چرخه زیستی

زمستان گذرانی آن به صورت لارو های کامل در لابه لای برگ های خشکیده و حتی داخل خاک و در درون پیله ای سفید رنگ میگذراند.
بعد از زمستان گذرانی لاروهای کامل، این لاروها در بهار تبدیل به شفیره می شوند و در مدت ۱۵-۱۰ روز تبدیل به حشره کامل می شوند.

حشرات کامل مصادف با باز شدن کامل برگ ها ظاهر می شوند. بعد از مدتی تغذیه از شبنم و مایعات دیگر ، جفت گیری کرده و تخم های خود را روی جوانه های گل دهنده و دم گل های انگور می گذارند.
لاروهای نسل اول پس از یک هفته تا ۱۰ روز از تخم خارج می شوند. شروع به تغذیه از غنچه و گل های تازه تشکیل شده میکنند و روی آنها را با تار میپوشاند. در محل عبور و تغذیه لاروها از وجود تارهای خاکستری رنگ دیده می شوند. این لاروها به فاصله ۴-۳ هفته دوره تغذیه خود را کامل کرده به مرحله ی شفیرگی می روند. لاروها در این موقع قطعاتی از پهنک برگ را بشکل نیم دایره میبرند. با تارهای خود روی نیمه دیگر تا میکنند و در داخل آن در پیله خیلی ظریف تبدیل به شفیره می شوند.

حشرات کامل نسل دوم حدود دو هفته پس از شروع شفیرگی ظاهر می شود. پس از تغذیه و جفت گیری ماده ها تخم های خود را این بار روی حبه ها و بند حبه ها قرار می دهند. حشرات کامل این نسل تقریباً حدود اوایل تا اواسط تیرماه ظاهر می شوند. لاروهای این نسل به غوره ها حمله می کند.حشرات کامل سل سوم اواسط مرداد ظاهر می شوند. بعد از جفت گیری و تخم گذاری لاروهای نسل سوم ظاهر شده که از انگور رسیده و حتی هسته تغذیه میکنند. که در نواحی معتدل گرم این حشره تا ۴ نسل میتواند داشته باشد.

کرم خوشه خوار انگور

مبارزه و کنترل کرم خوشه خوار انگور

کنترل زراعی

۱- خوشه را داخل کیسه می کنند که هم برای جلوگیری از خسارت پرندگان و سرمازدگی و عدم خسارت آفت مذکور است.
۲-هرس مرتب
۳- بیل زدن خاک اطراف بوته های مو و قراردان پیله های زمستان گذرانی در اعماق خاک
۴- احداث باغ های انگور به صورت خطی به طوریکه پایه های مو به کمک تکیه گاه از سطح زمین بالا قرار گیرد. شاخه هاک مو به صورت گسترده یا طنابی بروی سیم هاک فلزی خوابانده شود. بدین منظور بایستی از پایه های چوبی یا بتونی استفاده کرد. آنان را به فواصل معینی در موستان نصب کرد.
۵- سوزاندن علف های هرز و برگ های خشک در پاییز

کنترل شیمیایی

زمان سمپاشی با توجه به مجموع دماهای روزانه موثر (رسیدن به مجموع دماهای روزانه موثر کسب شده توسط لارو سن۱ ) و فنولوژی محصول

نوبت اول سم پاشی: در مرحله غنچه و قبل از باز شدن گل ها
نوبت دوم سمپاشی: زمان غوره
نوبت سوم سمپاشی: در شروع آب دار شدن میوه تعیین می شود.

لازم به ذکر است کارآمدترین و موثرترین راه برای تعیین زمان سمپاشی، همان محاسبه مجموع دماهای روزانه موثر لارو سن ۱ می باشد که در بسیاری از کشورها انجام می شود.
سموم شیمیایی ثبت شده برای خوشه خوار انگور در فهرست مجاز سموم کشور عبارتند از:

فوزالن (EC35%) با دز ۱.۵ در هزار
تری کلروفن (SP80%) با دز ۱ تا ۱.۵ در هزار
اسپینوساد (تریسر) (SC24%) با دز ۰.۲۵ در هزار
اسپینوساد (اسپانسر) (SC24%) با دز ۰.۱۵ در هزار
لوفنورون+فنوکسی کارپ (EC10.5%) با دز ۰.۳ در هزار
متوکسی فنوزاید (EC24%) با دز ۰.۷۵ در هزار

برای مشاهده ی مطلب سفیدک پودری انگور کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است