Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

سفیدک پودری انگور و روش های کنترل آن

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۴.۷/۵ - (۲۳ امتیاز)

معرفی:

یکی از بیماری های مهم در تاکستان ها سفیدک سطحی انگور است. در صورت مساعد بودن شرایط محیطی، سفیدک سطحی بیش از هر بیماری دیگری میتواند به تاکستان ها خسارت وارد کند.

سفیدک پودری مو که بعضی از محققان به آن سفیدک سطحی یا حقیقی هم می گویند، در نقاط مختلف ایران به اسامی سیاه بور (در اصفهان)، آق (در ارومیه)، چور (در مراغه)، قاریا (در قزوین) و بادزدگی در شهریار) نیز شناخته می شود. سفیدک پودری از شایع ترین و زیانبارترین بیماریهای تاک در ایران محسوب می شود و در صورتی که به طور موثر با آن مبارزه نشود، کاهش رشد بوته های مو، کاهش کیفیت و کمیت محصول را در پی خواهد داشت.

قارچ Uncinula nectator که اخیراً با نام Erysiphe nectstor شناخته شده است، عامل بیماری گیاهی سفیدک پودری است.

علائم بیماری:

اندام های جوان و سبز مو اعم از برگ، شاخه، پیچک، گل و میوه به بیماری گیاهی سفیدک سطحی مبتلا می شوند. هر دو سطح برگ در تمام مراحل رشد می تواند مورد حمله بیماری قرار گیرد. روی سطح بالایی برگ لکه های سفید رنگ ظاهر شده و به مرور روی آن ها اندام های زایشی قارچ ( کنیدیوفورها ) بصورت پوشش آردی ظاهر می شود.

درصورت شدت بیماری سطح زیرین برگ ها به طرف بالا پیچیده می شود. اگر برگ های جوان درحال رشد مورد حمله بیماری قرار گیرد، چین خورده و رشد شان متوقف می شود. برگ های آلوده در تابستان قهوه ای رنگ شده و زودتر از پاییز خزان می کنند.

خسارت عامل بیماری روی برگ

دمبرگ و دمگل اصلی خوشه نیز در سراسر فصل رشد، به بیماری حساس هستند و اگر مورد حمله قرار گیرند ترد و شکننده می شوند.

هنگام بروز بیماری، رشد شاخه های بیمار کمتر می شود. روی سرشاخه های جوان علائم بصورت لکه های سفید ظاهر می شود. در پاییز لکه ها به رنگ قهوه ای مایل به سیاه در می آیند. رنگ لکه ها روی شاخه های یکساله که به خواب زمستانی می روند، آجری رنگ است.

خسارت عامل بیماری روی شاخه

اگر خوشه ها قبل یا کمی بعد از گلدهی مورد حمله قرار گیرند، تشکیل میوه دچار اختلال شده و مقدار محصول کاهش پیدا می کند. قارچ روی غوره ها را به صورت پودر سفید رنگی می پوشاند.

در میوه های رسیده تر، آن قسمت از پوست حبه که آلوده به بیماری است رشد نمی کند ولی در اثر رشد مداوم قسمت سالم حبه ترک خورده و دانه نمایان می شود .

خسارت عامل بیماری روی میوه

چرخه زیستی عامل بیماری:

قارچ بیمارگر به صورت میسلیوم درون جوانه های سال قبل و نیز روی شاخه های آلوده، زمستان گذرانی میکند. با شروع فعالیت جوانه ها، میسلیوم عامل بیماری نیز فعالیت خود را اغاز می کند و سطح اندام های سبز را می پوشاند. در برخی مناطق قارج عامل بیماری به صورت کلیستوتس در پوسته درختان انگور زمستان گذرانی میکند. در بهار آسکوسپورهای هوازاد از کلیستوتس ها آزاد شده و توسط باد روی بافت های حساس انگور می نشینند.

آسکوسپورها جوانه زده و آلودگی اولیه را به وجود می اورند. بعد از آن قارج، گیاه را کلونیزه کرده و در سطح بافت ها کنیدی هارا تولید میکند. کنیدی ها آلودگی های بعدی را در طول فصل به وجود می اورند. علیرغم معرفی ارقام مقاوم، هنوز کنترل شیمیایی رایچ ترین روش مبارزه با سفیدک سطحی انگور در اغلب کشورهای دنیاست.

کنترل بیماری:

بهداشت باغ

شامل: الف) جمع آوری برگ های آلوده و سوزاندن آن ها.

ب) هرس بوته های انگور به خصوص هرس شاخه های خشک، جمع آوری و سوزاندن آن ها.

عملیات زراعی:

در صورتی که رطوبت مزرعه بالا باشد باعث رشد سریعتر قارچ عامل بیماری می شود.
کاهش رطوبت و تهویه بیشتر هوا باعث کاهش خسارت این قارچ می شود. البته ناگفته نماند کاهش رطوبت برای مبارزه با در سفیدک درونی بیشتر موثر است.

استفاده از ارقام مقاوم:

استفاده از ارقام مقاوم مطمئن ترین راه برای کنترل بیماری های گیاهی می باشد. منتهی نیاز به تحقیقات و زمان طولانی دارد.

مبارزه شیمیایی:

الف) گل گوگرد

ساده ترین و پرمصرف ترین ترکیب شیمیایی است که به لحاظ مصرف راحت، قیمت مناسب آن و کارایی نسبتا خوب از مصرف زیادی برخوردار است این روش مبارزه عوارض سموم شمیایی را نیز ندارد. مبارزه با این بیماری براساس استفاده از گل گوگرد دارای سه مرحله به شرح ذیل است:

  • وقتی شاخه ها ۶ تا ۷ برگی شدند ( ۱۵-۱۰ کیلوگرم در هکتار )
  • بعد از ریختن گلبرگ ها و شیری شدن دانه ها ( ۳۰-۲۰ کیلوگرم در هکتار )
  • ۱۴ روز بعد از مرحله دوم ( ۴۵-۳۰ کیلوگرم در هکتار )

اثر گوگرد در هوای مرطوب کمتر از هوای خشک است بنابراین استفاده از گوگرد در آب و هوای خشک مانند منطقه سردسیری استان ( شهرستان دنا ) بر سایر قارچکش های معدنی ارجحیت دارد. بیشترین اثر قارچکش گوگرد به بخار آن مربوط می شود. درجه حرارت اپتیمم برای اثر گوگرد بین ۲۵ الی ۳۰ درجه سانتیگراد بوده و در دمای بالای ۳۰ درجه سانتیگراد این سم خطر سوزش در اندام های گیاهی ( گیاه سوزی ) دارد.

ب) سموم نفوذی ( سیستمیک ):

اخیرا بر اساس تحقیقی که توسط موسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی با کمک بخش آفات و بیماری های گیاهی این مرکز انجام شده است و قارچکش های تریمیدال و توپاس به نسبت ۰/۳ در هزار بیشترین تاثیر را در کاهش بیماری سفیدک سطحی مو داشته و قارچکش های کالکسین و گل گوگرد تاثیر کمتری دارند. نکته قابل توجه در مبارزه با این بیماری استفاده توام از روش های مختلف مبارزه و تناوب سموم به خصوص سموم سیستمیک مانند توپاس می باشد زیرا استفاده بی رویه از سموم سیستمیک در دراز مدت باعث شکست مقاوم نژاد های قارچ به قارچکش شده و این امر باعث ظهور نژاد های جدید قارچ در منطقه خواهد شد. در نتیجه تکرار سمپاشی با یک نوع سم نه تنها بیماری را کنترل نمی نماید بلکه باعث افزایش نژاد های مقاوم قارچ به قارچکش گردیده و اپیدمی بیماری را موجب می گردد.

4 یک نظر

  1. صادق حسینی پاسخ

    چه سمی باید استفاده کرد جهت سفیدک که خوشه را آلوده کرده ما چند نمونه سم استفاده کردیم فقط هیچ نتیجه ای نگرفتیم دیگه نمی‌دونیم چکار باید کرد به هر جا که مراجع میکنیم یه سم معرفی میکنند ما هم بااین گرونی بخریم با هزینه سمپاشی روز به روز هم بدتر میشه

    1. محسن بهرا نویسنده ارسال پاسخ

      سلام
      اول از همه باید مطمئن بشید که سفیدک پودری هست و ۳ مرحله سمپاشی رو کامل انجام بدید. از سم پنکونازول(توپاس)استفاده کنید احتمالا مشکلتون حل بشه.

  2. حمید چگینی پاسخ

    سلام الان که نزدیک رسیدن محصول هستش ایا سمپاشی روی خوب شدن محصولی که سفیدک پودری گرفته تاثیر داره یا اون خوشه ها دیگه از بین میرن

    1. محسن بهرا نویسنده ارسال پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خوشه هایی که خسارت دیده‌اند با سمپاشی خوب نمیشن و فقط از بدترشدنشون جلوگیری می شه.
      توصیه میشه سمپاشی کنید تا از خسارت بیشتر جلوگیری بشه و در سال آینده ۳ مرتبه سمپاشی رو طبق برنامه انجام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است