Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

کرم برگخوار انگور

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

کرم برگخوار انگور

کرم برگخوار انگور در گذشته بسیار دور در کلیه نقاط انگور کاری ایران انتشار داشته و در برخی از نقاط خسارت قابل توجهی به محصول وارد می نماید.

نام علمی این آفت Sparganothis pilleriana می باشد.

کرم برگخوار انگور

شکل شناسی

عرض بدن حشرات کامل با بال های باز ۲۰ تا ۲۵ میلیمتر و رنگ بدن کاملا مشخص می باشد. رنگ بال های عقبی خاکستری رنگ است.
بال های جلویی به رنگ خاکستری متمایل به زرد است. در روی آنها سه نوار نسبتا پهن و قهوه ای متمایل به قرمز مشاهده می شود که به طور مورب و به فواصل مساوی بال های جلویی را تزیین کرده اند. لاروها به رنگ خاکستری مایل به بنفش با سر و سینه سیاه براق می باشند. وقتی به حداکثر رشد رسیده باشند طول بدن آنها تا ۳۰ میلیمتر هم می رسد.

خسارت کرم برگخوار انگور

در اوایل بهار، لاروها با شروع فعالیت خود، از جوانه ها و برگ های جوان تغذیه می کنند. لاروها هنگام تغذیه تارهای ابریشمی تنیده و موجب پیچیدگی برگ ها می شوند. لاروها هر چقدر بزرگتر می شوند دارای اشتهای بیشتر بوده و از تعداد بیشتری از برگ ها تغذیه می کنند. در اواخر بهار علاوه بر برگ ها، لاروها به خوشه ها نیز حمله ور شده و خسارت می رسانند.

زیست شناسی

کرم برگخوار در سال فقط یک نسل دارد. این حشره زمستان را به صورت لارو سن یک که در حدود تا دو میلیمتر طول دارند در داخل پیله های ظریف در زیر پوستک های تنه درختان مو و پناهگاه های دیگر به سر می برند. این لاروها در بهار به محض گرم شدن هوا و باز شدن برگ های مو از پناهگاه های خود خارج می شوند و شروع به تغذیه از پارانشیم برگ می کنند.

در اول فصل ممکن است از جوانه ها نیز تغذیه کنند. لاروهای کامل برای شفیره شدن برگ ها را لوله می کنند و در داخل آن بدون تنیدن پیله تبدیل به شفیره می شوند. حشرات کامل تقریبا مصادف با ظهور حشرات کامل کرم خوشه خوار ظاهر می شوند. این حشرات نیز فعالیت شبانه دارند و روزها روی تنه درخت و یا زیر برگ ها استراحت می کنند. ماده ها معمولا تخم های خود را در دسته های ۵۰ تا ۱۰۰ تایی در سطح زیرین برگ ها قرار می دهند و هر حشره ماده قادر است تا ۳۵۰ تخم بگذارد. لاروها پس از خروج مختصری تغذیه می کنند و سپس برای طی دوره دیا پوز و زمستان گذرانی به پناهگاه های خود می روند.

کرم برگخوار انگور

روش های کنترل کرم برگخوار انگور

در مناطقی که خسارت این آفت شدید باشد سمپاشی در دو زمان مفید و مؤثر واقع می شود:

۱- در بهار به محض باز شدن جوانه ها و قبل از گلدهی

۲- در پاییز پس از برداشت محصول قبل از آنکه لاروهای زمستان گذران به پناهگاه های خود بروند. در مورد انگورهای پاییزه و دیررس این سمپاشی نتیجه چندانی نمی دهد. سمومی که برای کنترل خوشه خوار انگور توصیه گردیده عینا برای کنترل این آفت هم قابل ذکر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است