Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پوسیدگی ساقه اسکلروتینیایی یا کپک سفید

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

پوسیدگی ساقه اسکلروتینیایی یا کپک سفید

بیماری کپک سفید (white mold) یا پوسیدگی ساقه اسکلروتینیایی (sclerotinia stem rot) یکی از بیماری های مهم سبزیجات و گیاهان زراعی در تمام نقاط دنیا می باشد.

این بیماری توسط یک قارچ آسکومیست به نام Sclerotinia sclerotium ایجاد می گردد. این قارچ فاقد فرم غیرجنسی است. دارای دامنه میزبانی بسیار وسیع شامل ۳۰۰ گونه گیاهی از جمله انواع کدوئیان، گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل است. داشتن دامنه میزبانی بسیار وسیع و خاکزی بودن، مبارزه با این قارچ را بسیار مشکل ساخته است.

علائم بیماری

نام بیماری پوسیدگی ساقه اسکلروتینیایی، برگرفته از تشکیل پوشش سفیدرنگ شامل میسیلیوم قارچ عامل بیماری روی اندام های مورد حمله مثل ساقه می باشد. بعد از مدتی، دانه های سیاه رنگ و نسبتا درشت که همان اسکلروت های قارچ عامل بیماری است، در متن پوشش سفیدرنگ تشکیل می گردد. اسکلروت ها ممکن است در مغز ساقه گیاه تشکیل گردند.

قارچ عامل بیماری یک قارچ تک چرخه ای است. بدین معنی که فقط یک بار در سال تولید آسکوسپور می کند. پس گیاهان، در یک محدوده زمانی کوتاه حساس بوده و آلوده می شوند. آلودگی اولیه نیز از طریق همین آسکوسپورها و از طریق زخم ها صورت می گیرد. بنابراین، اسکلروت ها، نقش زمستان گذرانی در خاک و آسکوسپورها نقش انتشار قارچ عامل بیماری را ایفا می کنند.

شرایط خنک (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) و مرطوب،بیماری پوسیدگی ساقه اسکلروتینیایی را تشدید می کند. اسکلروت ها بعد از جوانه زنی تولید اندام باردهی آپوتیسیوم می کند. این اندام نیز به نوبه خود تولید آسکوسپور می کند.

مبارزه و کنترل کپک سفید

۱- تناوب دراز مدت با غلات
۲- کاهش تراکم بوته ها در واحد سطح
۳- شخم عمیق به منظور از نابود سازی بقایای قبلی
۴- کاهش رطوبت موجود در مزرعه مثلا هم جهت بودن ردیف های کاشت با جهت باد.
۵- عدم استفاده از کودهای دامی و گیاهی مشکوک به آلودگی به کپک سفید و یا استفاده از کود دامی و گیاهی استریل شده
۶- ضدعفونی خاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است