Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پوسیدگی خشک فوزاریومی سیب زمینی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۵ امتیاز)

پوسیدگی خشک سیب زمینی

بیماری پوسیدگی خشک فوزاریومی غده های سیب زمینی، یکی از مهمترین بیماری های انباری این محصول بوده و هر ساله به غده های انبارشده سیب زمینی خسارت زیادی وارد می کند. خسارت این بیماری به عوارض مستقیم آن محدود نشده و مستعد کردن غده ها برای ابتلا به سایر پوسیدگی ها نیز به آن اضافه میشود. بنابراین کنترل این بیماری سبب کاهش ضایعات ناشی از بیماریهای دیگر هم می شود و از کاهش کمی و کیفی غده ها جلوگیری می کند.

عامل این بیماری گونه های مختلف از قارچ Fusarium می باشد.

پوسیدگی خشک سیب زمینی

خسارت و اهمیت

بیماری پوسیدگی خشک فوزاریومی از مهمترین پوسیدگی های غده سیب زمینی می باشد که در اکثر مناطق ایران مشاهده می شود.میزان خسارت حاصل از پوسیدگی خشک در برخی نقاط تا ۸۴/۲ درصد گزارش شده است.

این بیماری علاوه بر خسارت مستقیم، زمینه ابتلای غده های بذری به سایر بیماریها از جمله پوسیدگی نرم باکتریایی را نیز فراهم می کند. عوامل این بیماری همراه با غده های بذری و خاک منتقل می شوند. همچنین ادوات برداشت، فضاها، جعبه ها و کیسه های نگهداری سیب زمینی میتوانند آغشته به این بیمارگرها باشند.

پوسیدگی غده های سیب زمینی یکی از مهمترین بیماری های اقتصادی در زمان کاشت، پس از برداشت و انبار هستند. به طور کلی این آلودگی ها که در زمان انتقال و انبارداری توسعه می یابند، بیشتر از ۲۵ درصد کل محصول را تحت تأثیر قرار می دهند.

علائم بیماری

روی سیب زمینی، ابتدا لکه های کوچک قهوه ای در اطراف زخم های ایجاد و در سطح غده مشاهده می شود. آلودگی به تدریج وسیع تر می شود و سطح سیب زمینی در قسمت هایی چروک و خشک می گردد و به صورت مومیایی، نمایان می شوند.
گسترش آلودگی به سمت مرکز غده بوده و به تدریج زخم ها عمیق می شوند. پوست اطراف زخم ها چروک و گاهی اوقات به اشکال حلقوی متحدالمرکز در می آیند.

این بیماری در سیب زمینی هایی که در زمان برداشت، درجه بندی و حمل و نقل زخمی شده اند، بیشتر است. بیماری با گذشت سه تا چهار هفته بعد از برداشت محصول، به صورت زخم هایی در محل های صدمه ظاهر می شود و در انبار گسترش می یابد. پوسیدگی وسیع باعث می شود که بافت غده متلاشی و چروکیده شود به صورتیکه یک ناحیه فرورفته تیره روی سطح خارجی غده ایجاد می شود که نشان دهنده پوسیدگی داخلی است.

کشت غده های بذری آلوده، موجب پوسیدگی غده ها شده که کاهش تعداد بوته در واحد سطح و کاهش عملکرد را به دنبال خواهد داشت. بنابراین ضایعات ناشی از پوسیدگی های غده به ویژه پوسیدگی خشک، یکی از مهمترین مشکلات تولید و نگهداری سیب زمینی بذری می باشد و هر ساله کشاورزان از این بابت متحمل خسارت های چشمگیری می شوند.

پوسیدگی خشک سیب زمینی

پیشگیری و مدیریت بیماری

برای کشت از غده های کاملا سالم استفاده شود. زمانی که سیب زمینی ها رشد کافی و پوست مناسب دارند، برداشت انجام شود.
سیب زمینی های بذری، قبل از انبار کردن بایستی درجه بندی (سورت) شوند. امکانات انبار قبل از انبار کردن غده ها، ضدعفونی شوند.
ضدعفونی غده های بذری سیب زمینی، در زمان برداشت یا در زمان سورت کردن و قبل از انبار کردن انجام شود.
تهویه انبار انجام شود و از افزایش دما و رطوبت ممانعت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است