Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پروانه تخم انگشتری

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

پروانه تخم انگشتری

خسارت و طرز زندگی پروانه تخم انگشتری کم و بیش مشابه ابریشم باف ناجور است. با این تفاوت که پروانه تخم انگشتری توده های تخم خود را مانند حلقه انگشتری به پهنای ۸ تا ۱۰ میلیمتر دور تا دور سرشاخه قرار می دهند.
لاروها به خصوص در سنین اول زندگی دسته جمعی دارند و به فراوانی از برگ درختان میوه و زینتی تغذیه می کنند. درختان مورد حمله این آفت در شمال ایران شامل درختان خانواده رزاسه مخصوصا سیب، گلابی، گوجه، به، هلو و همچنین بعضی از انواع درختان زینتی می باشد.

نام علمی این آفت malacosoma neustria می باشد.

پروانه تخم انگشتری

تخم های پروانه تخم انگشتری

شکل شناسی

حشره کامل پروانه ای است کوتاه تا متوسط که عرض بدن با بالهای باز ۲۰-۴۰ میلیمتر می باشد. رنگ پروانه ها متغیر و در افراد مختلف رنگهای قهوه ای مایل به قرمز یا خاکستری مایل به زرد آجری دیده می شود. نرها کوچکتر و دارای رنگی تیره تر از ماده ها می باشند. تخم ها استوانه ای و ارتفاعشان ۱/۵ برابر قطر شان است. تعداد تخم ها در هر دسته ۱۰۰-۳۰۰ عدد و به رنگ قهوه ای خاکستری است. بر روی آن یک ماده خاکستری رنگ ترشح می گردد.

پروانه تخم انگشتری

حشره کامل پروانه تخم انگشتری

خسارت

لاروها برگ خوارند و به تغذیه از برگها می پردازند. هنگام تغذیه به تنیدن تار پرداخته و حتی رگبرگ ها را نیز می خورند. لاروها با تغذیه باعث لخت شدن درخت میگردند.

پروانه تخم انگشتری

لارو پروانه تخم انگشتری

زیست شناسی

این آفت در سال فقط یک نسل دارد. زمستان را به صورت دستجات تخم که روی سرشاخه های باریک درختان قرار داده می شوند می گذراند. این حشره تقریبا ۹ ماه از سال را در حال دیاپوز در مرحله تخم بسر می برد.
لاروهای نئونات بلافاصله بعد از خروج از تخم بطور دسته جمعی روی برگها متمرکز می شوند. به وسیله تنیدن تارهای ابریشمی بلند، لانه های انبوهی روی سر شاخه ها ایجاد می کنند.

تغذیه لاروها از حاشیه برگ شروع می شود. به تدریج تمام برگ و حتی رگبرگ ها نیز خورده می شوند. لاروها در تمام ساعات روز داخل لانه به استراحت می پردازند و فعالیت غذایی خود را شب و بلافاصله بعد از غروب شروع می کند.

اولین شفیره های آفت در شرایط ساری در اواسط اردیبهشت ماه ظاهر می شوند. دوره شفیرگی کوتاه و حشرات کامل پس از ۱۷ روز از شفیره خارج می گردند.به طوری که از اوایل خرداد ماه می توان پروانه ها را شبها به تعداد زیاد و بوسیله تله نوری جمع آوری نمود.

روش های مبارزه و کنترل پروانه تخم انگشتری

 کنترل زراعی

هرس شاخه هایی که روی آنها دسته های تخم وجود دارد. همچنین هرس سرشاخه های آلوده به آفت حاوی تعداد زیادی از لاروها تقلیل شدید جمعیت آفت را به دنبال دارد. تله نوری در اواسط بهار در کنترل جمعیت این آفت نیز موثر است.

شیمیایی

کنترل شیمیایی علیه این آفت ساده و در بهار پس از ظهور لاروهای جوان انجام می گیرد. برای سمپاشی می توان از حشره کشهای فسفره مانند مالاتیون استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است