Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ابریشم باف ناجور

ابریشم باف ناجور آفتی پلی فاز است. به سیب، گلابی، گوجه، بلوط، چنار، نارون، تبریزی و حمله میکند. لارو با تغذیه از برگ ها خسارت خود را وارد و درخت را عاری از برگ می کند.

نام علمی این آفت lymantria dispar می باشد.

ابریشم باف ناجور

مرفولوژی

لارو ها قهوه ای یا خاکستری اند. سه نوار روشن در پشت خود دارند هر بند یک زگیل دارد که از آن دسته های مو خارج می شود که کم و بیش سمی اند. از حلقه دوم تا ششم یک جفت غده آبی سیاه و از حلقه هفتم تا دوازدهم یک جفت غده قرمز رنگ داریم که برای تشخیص مفید است.
اندازه لارو ۷۵-۴۰ میلی متر است. شفیره قهوه ای پر رنگ پوشیده از مو و طول آن ۳۰-۲۰ میلی متر است. شفیره های کوچک برای افراد تر است.

حشره کامل نر و ماده تفاوت زیادی دارند. ماده ها ۶۵-۵۰ میلی مترند. بال ها سفید زردند و مجهز به خطوط موجی نامشخص و شاخک شانه ای ریز و کوتاه تر از بدن است. شکم استوانه ای و در انتها حجیم و تپل است. نرها ۵۰ میلی مترند و بال جلو قهوه ای تیره خاکستری، ۴ خط موجی و شاخک شانه ای دو طرفه خوابیده است.
نرها زود تر از شفیره خارج می شوند. کوچکترند و رنگ تیره و قدرت پرواز دارند. عمر حشرات کامل ۱ هفته است و در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می شوند.

ابریشم باف ناجور

بیولوژی

تخم در دسته های ۵۰۰-۱۰۰ عددی روی تنه درخت و دیوار و نرده ها زیر سنگ ها روی ساختمان ها و نزدیک به محل استقرار مادر است. تخم بدون دیدن سرما تفریخ نمی شود و عامل زمستان گذران است و در اواسط فروردین ماه تخم ها تفریخ میشوند.
لارو روی سر شاخه ها و حوالی جوانه ها و غنچه ها دیده می شود. البته بعد از خروج از تخم تا سه هفته دسته جمعی زندگی می کنند و غذا نمی خورند و در مجاورت پوسته های تخم خود زندگی می کنند و تا دومین پوست اندازی دسته جمعی اند. لارو ها بسیار حریص و شب فعالند و روز ها در پناهگاه به سر میبرند.

مبارزه و کنترل ابریشم باف ناجور

۱- بستن نوار های پارچه ای – مقوایی اطراف تنه درختان یا لایه های چسب دار

۲- استفاده از تله های فرمونی و یا کنترل با فرمون جنسی

۳- جمع آوری تخم و شفیره

۴- کنترل بیولوژیک در برخی کشورها با باکتری Bacillus thuringiensis علیه لارو است.

۵- کنترل شیمیایی در زمان ظهور لاروها با سمومی مانند مالاتیون ۶۰ درصد و یا سموم فسفره تماسی و نفوذی، انجام می شود.

برای مشاهده مطلب دلایل عدم کارایی سموم کشاورزی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است