Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

دلایل عدم کارایی سموم کشاورزی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

دلایل عدم کارایی سموم کشاورزی

گاهی اوقات مشاهده می شود بعضی از کشاورزان از عدم اثرگذاری سموم شکایت دارند. در این مطلب قصد بررسی دلایلی که میتواند باعث کاهش یا عدم ثاتیر سموم مصرفی شود را داریم.

سموم کشاورزی

مهم ترین دلایلی که باعث عدم اثرگذاری سم ها یا کم شدن اثر آن ها وجود دارد به شرح زیر است.

استفاده از سموم در دمای بالا یا پایین

به عنوان مثال بیشتر علف کش های سیستمیک در دماهای بین ۱۷ تا ۳۰ درجه اثر می کنند. اگر در زمان سمپاشی دما پایین باشد به این معناست که هنوز جریان شیره آوندی به خوبی برقرار نشده است. پس بهتر است قبل از سم پاشی به گزارش های هواشناسی در مورد هوای روزهای آینده توجه داشت. در صورتی که در آفتاب داغ سم پاشی انجام شود و دما بالاتر از ۳۲ درجه باشد، قبل از این که محلول وارد سیستم آوندی شود، آب آن تبخیر شده و ماده موثره وارد سیستم آوندی نخواهد شد.
زمانی که دمای هوا پایین باشد باعث یخ زدگی محلول سم می شود که می تواند منجر به کاهش خاصیت سم یا عدم جذب آن شود.

تنظیم نادرست نازل سمپاش

دریچه نازل های سم پاش را باز کرده و سم با فشار زیاد به برگ ها برخورد کرده و به زمین می ریزد. این حالت از سمپاشی به خصوص در مورد حشره کش های تماسی بدترین حالت ممکن است چون سم به پشت برگ ها نمی رسد و حشرات مستقر در آن مکان را کنترل نمی کند. پس بهتر است که در چه نازل بسته شود تا سم با قطرات ریز و به صورت مه بر روی برگ ها بنشیند. تنظیم نادرست نازل ها می تواند باعث هدر رفت و کاهش کارایی سموم کشاورزی شود.

استفاده از سم بدون مویان یا سورفکتانت

به دلیل کوتیکولی بودن سطح برگ و وجود لایه مومی قطرات سم به طور یکدست سطح برگ ها را خیس نکرده و کارایی سم بسیار کاهش می یابد. پس لازم است از روغن ها و سورفکتانت استفاده شود تا سم به طور یکدست کل برگ را خیس نماید و چسبندگی و نفوذ لازم به درون کوتیکول را داشته باشد. با تهیه سورفکتانت مناسب و استفاده آن همراه سم مورد نظر می تواند باعث افزایش کارایی و تاثیر سم شود.

استفاده از آب های ناخالص

برخی گل آلود رودخانه ها یا جویبارهای فصلی استفاده می کنند. در این شرایط ذرات یا کم یا زیاد می شود که می تواند اثر منفی روی گیاهان داشته باشد. پس بهتر است از آب خالص مانند آب چشمه استفاده کرد که املاح و ذرات کلوییدی کمتری دارند.

استفاده از سموم نامناسب

استفاده از سموم نامناسب با نوع آفت یا استفاده در زمانی که دیگر اثری بر روی آفت مورد نظر ندارد. مثلا بعضی فقط بر روی لارو یا برخی روی حشره بالغ اثر گذار هستند.

عدم نفوذ سم بین شاخ و برگ

در صورتی که سم پاشی با دقت انجام نشود و یا سمپاش مشکل داشته باشد باعث عدم خیس شدن شدن بعضی نقاط برگ می شود. دقت کنید که سم به صورت کامل سطح زیرین برگ را هم در بر گیرد.

PH نامناسب آب سمپاشی

یکی دیگر از دلایل کاهش کارایی سموم PH بالای آب مصرفی می باشد. بسیاری از سموم در پی اچ بیشتر از ۷ ناپایدارند و تجزیه می شوند. این مورد بسیار مورد اهمیت است زیرا بسیاری از کشاورزان از آب آبیاری که می تواند PH بالا داشته باشد استفاده می کنند. برای حل این مشکل می توان از بافر ها استفاده کرد.

برای مشاهده مطالب مربوط به سموم کشاورزی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است