Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری گل یخ

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
رای دهید

معرفی:

نام علمی : aptenia cordifolia
نام انگلیسی : heartleaf iceplant / baby sun rose

گل یخ کوچک بومی آفریقای جنوبی ، گونه ای گوشتی و چند ساله است که در فضای سبز جنوب ایران به وفور کاربرد دارد. به عنوان گیاه پوششی مقاوم، گلدار، چندساله و علفی شناخته شده است. در ایران آن را با نام ناز یخی نیز معرفی کرده اند. گل یخی به گرما و خشکی مقاوم است.

طول گلبرگ های آن اغلب به رنگ های قرمز و صورتی وجود دارد و به اندازه ی یک سکه ده ریالی با شکل رشته ای است. برگ این گیاه توپر بوده و مقداری آب در خود ذخیره می کند. گل های این گیاه در نور معمولا شکفته می شود و شب گل ها بسته می شوند. طول برگ های گیاه ناز یخی از سه سانتی متر بیشتر نمی شود. اندازه ی گل هایش هم بیشتر از دو سانتی متر نیست. ساقه هایش زیاد قد نمی کشد و حالت رونده دارد و به صورت عرضی گسترش پیدا می کند. گیاه گل یخی خاصیت دارویی دارد و نیاز به کود و مواد شیمیایی دیگر جهت رشد ندارد. مقاومت این گیاه در آب و هوای خشک موجب شده که در هر گوشه و کنار کشورمان به چشم بخورد.

شرایط نگهداری:

نور:

اگر می خواهید گیاهتان گلدهی خوبی داشته باشد حتما باید نور کافی را برای آن فراهم کنید. گلدان گل یخ رونده را در مکانی کاملا آفتابگیر قرار دهید. اگر محیط گیاه نور کافی نداشته باشد رشد آن کند می شود و گلدهی به مشکل می خورد. پس اگر این گل را در منزل نگهداری می کنید بهتر است آن را در بالکن پرنور قرار دهید. در کمبود نور رشد گیاه علفی می شود و زیبایی خود را نشان نمی دهد.

آبیاری:

نیاز آبی ناز یخی پایین است و از این جهت با کاکتوس ها مقایسه می شود. این گل تا مدت ها در خاک بی آب زنده می ماند و به رشد خود ادامه می دهد. یکی از مشکلاتی که گل یخ را تهدید می کند آبیاری بیش از اندازه است. پس در آبیاری ناز یخی باید تعادل را رعایت کنید. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و آبیاری کم باعث تشنه ماندن و خشکی گیاه می شود.

خاک:

به خاکی با زهکش خوب نیازمند است. خاک شنی تا لومی- شنی  را بهتر از همه می پسندد. اما خاک های دیگر را نیز تحمل می کند.

دما:

ناز یخی بر خلاف اسمش دوستدار سرما نیست و گرما را بیشتر می پسندد. البته دماهای پایین را هم تا حدی تحمل می کند.

کوددهی:

کوددهی(با کود مایع) یک بار در انتهای بهار و یک بار در اواسط تابستان باعث تقویت گیاه می شود.

عادت رشد : گیاه خزنده، حصیری و کوتاه رشد.
میزان رشد : سریع، ۲۵cm ارتفاع و گسترش آن در حدود ۱/۲ متر.
مقاومت به سرما: به سرما مقاومت نسبی دارد. (سرمایی در حد  ۵- درجه سانتیگراد را تحمل می کند).

روش های تکثیر:

 

بذر گل:بذر رسیده را از گل بکنید یا آن را خریداری کنید . اوایل پاییز در خاکی که از شن – خاکبرگ به نسبت دو و یک آماده کرده اید بکارید . پس از اینکه گیاه سبز و حداقل پنج برگ یا شش برگه شد، آنرا به گلدان دیگری منتقل می کنیم.

پاجوش:می توان قبل از ظهور گل یعنی در اواسط آبان ماه که هنوز درخت بیدارنشده است از پاجوشهای بزرگ و شاداب آن با احتیاط جدا کرده و در محلی که مورد نیاز است و یا در گلدان کاشت .

خوابانیدن:ازدیاد این درختچه از طریق خوابانیدن پاجوشها یا شاخه های نیمه چوبی نیز امکان پذیر است .

روش تکثیر از طریق قلمه:روش تکثیر از طریق قلمه ساقه به طول ۷-۶ سانتی متر و دارای برگ ۳-۲ برگ انتهایی می باشد و قلمه ها به راحتی در خاک باغچه ریشه دار می شوند. همیشه بستر مرطوب باشد وزهکش داشته باشد (خروج اب اضافی).قلمه زنی در فصل مناسب انجام شود(با توجه به نوع گیاه).قلمه در محیطی با دما ورطوبت مناسب ونور غیر مستقیم نگه داری شوند-قلمه به صورت اریب زده شود-در صورت برگدار بودن برگهای پایینی حذف وفقط۲-۳برگ باقی بگذارید.از هورمون ریشه زایی استفاده گردد-قلمه داری ۴-۵ بند بوده وحداقل یک سوم قلمه در بستر فرو رود.

تا زمان ریشه دار شدن بستر قلمه ها همیشه باید مرطوب باشد، میتوانید با کشیدن یک پلاستیک شفاف روی گلدان یا بستر قلمه شرایط گلخانه ای ایجاد نمائید.دقت کنید هرچند وقت یکبار برای تبادل هوا پلاستک را بردارید ویا اینکه چند سوراخ در پلاستیک ایجاد نماید .پس از ریشه دار شدن باید از دفعات ابیاری بتدریج کاسته شود.

در مورد قلمه مهمترین نکته ریشه زایی است وباید با قطع گل وجوانه گیاه و…سعی شود انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود.اجازه بدهید تا ریشه دهی کامل شود(حداقل ۴-۵ سانت)وسپس انرا با دقت ,وبدون جداشدن خاک اطراف ریشه در خاک مناسب بکارید. قلمه های تازه ریشه دار شده را در گلدان کوچکی شروع کنید و با بزرگ شدن آن تدریجا آنرا به گلدانهای بزرگ منتقل کنید.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است