Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

آموزش قلمه زدن گل رز

گل های رز بسیار زیبا هستند و فضای دلربایی در باغچه شما ایجاد می کنند. در این مطلب چگونگی قلمه زنی گل رز که بسیار آسان است را همراه با تصویر توضیح داده ایم.

زمان قلمه زنی

در صورت امکان در اواخر بهار یا اوایل تابستان قلمه بزنید. زمان ایده آل برای رشد مجدد گل رز در فصول گرم، قبل از شروع گرمای شدید است. گرما باعث رشد سریع ریشه می شود.
همچنین می توان قلمه ها را در پاییز ایجاد کرد و دوباره کاشت، اما رشد مجدد ریشه به آرامی اتفاق می افتد و شکوفه های جدید فقط در بهار آینده ظاهر می شوند.
قلمه زدن گل رز

مراحل قلمه زنی گل رز

ساقه های سالم را با طول حدود ۱۳ تا ۲۰ سانتی متر ببرید.

برای جلوگیری از له شدن ساقه ها از چاقو های باغبانی تیز برای قلمه زدن استفاده کنید. قلمه هایی بین ۱۳ تا ۲۰ سانتی متر را هدف بگیرید. برش هایی با زاویه ۴۵ درجه انجام دهید. از بالا و کناره های گیاه قلمه بگیرید. قلمه ها را تا زمان کاشت در آب بزارید تا پژمرده نشوند. ابزارهای برش خود را قبل و بعد از بریدن گیاه ضدعفونی کنید. قلمه باید به اندازه کافی باشد تا برای شروع گیاه جدید خود مقاومت کافی داشته باشید.
قلمه زدن گل رز

گل را از ساقه جدا کنید.

از چاقو باغبانی خود برای حذف شکوفه گل رز از بقیه ساقه استفاده کنید. این به گیاه اجازه می دهد تا انرژی را که برای رشد ریشه های جدید به گل هدایت می شود، دوباره متمرکز کند. این برش را با زاویه ۴۵ درجه انجام دهید.
قلمه زدن گل رز

تعدادی برگ را روی ساقه نگه دارید.

برگ ها انرژی لازم برای فتوسنتز قلمه رز فراهم می کنند که به رشد ریشه های جدید کمک می کند. ۲-۳ برگ را روی هر ساقه، در بالا قرار دهید. توجه داشته باشید که برخی از انواع گل رز از ساقه های بدون برگ رشد می کنند، اما احتمال رشد مجدد با چند برگ هنوز بهتر است. برگ ها همچنین می توانند هورمون های تقویت کننده ریشه را برای گیاه فراهم کنند. نگه داشتن بیش از ۲-۳ برگ روی ساقه، مواد مغذی را از آن دور می کند و مانع رشد می شود. برگها را در بالای ساقه قرار دهید تا هنگام کاشت مجدد آن زیر خاک مدفون نشوند.
قلمه زدن گل رز

از هورمون ریشه زایی استفاده کنید.

قلمه های گل رز به طور طبیعی حاوی یک هورمون تقویت کننده ریشه به نام اکسین هستند که در انتهای ساقه ها جمع می شود. برخی از گل های رز ممکن است مقادیر کافی اکسین را برای تحریک رشد مجدد از قلمه ها تولید نکنند. برای افزایش احتمال رشد گل رز جدید، پودر هورمون رشد حاوی اکسین مصنوعی را خریداری کنید و قبل از کاشت ته قلمه های رز خود را در آن فرو کنید. این ترکیب را می توانید از فروشگاه های کشاورزی خریداری کنید.
قلمه زدن گل رز

قلمه های گل رز را کجا نگهداری کنیم؟

در صورت سرد بودن هوا می توان گلدان ها را در داخل خانه نگهداری کرد. اگر یخبندان وجود داشته باشد، هوا به اندازه کافی گرم نیست که ریشه ها در فضای باز رشد کنند. انتخاب کنید که قلمه رز خود را در گلدان بکارید و آن را در داخل خانه در دمای سرد نگهداری کنید. به عنوان یک قاعده کلی، این امر در اواخر پاییز و زمستان رخ می دهد. گلدان ها را می توان در هوای گرم در بیرون قرار داد یا در داخل خانه نگهداری کرد.

بافت خاک

از پرلیت، ورمیکولیت یا یک خاک مخلوط گلدان سبک به عنوان یک بستر در گلدان استفاده کنید. بستر گلدانی که برای رشد ریشه های جدید استفاده می کنید باید حاوی مواد آلی باشد که رطوبت را بهتر از خاک گلدان معمولی نگه می دارد. خاک را داخل یک گلدان بریزید و ۳/۴ آن را پر کنید. آن را آبیاری کنید تا مرطوب شود، اما نه بیش از حد که خیس یا جمع شود. اگر قلمه گل رز را مستقیماً در زمین می کارید، مواد آلی را مستقیماً در ۵ تا ۷ سانتی متر بالای خاک بریزید تا پتانسیل رشد آن بهبود یابد.
قلمه زدن گل رز

قلمه ها را وارد کنید و خاک اطراف آنها را محکم کنید.

به آرامی ته قلمه های گل رز را به عمق ۲.۵-۵ سانتی متر در مخلوط خاک فرو کنید. اگر بیش از ۱ قلمه را در یک گلدان می کارید فاصله مناسب بین قلمه ها بگذارید. به آرامی خاک اطراف ساقه ها را فشار دهید تا مطمئن شوید که آنها به خوبی در خاک محکم می شوند. اگر قلمه‌ها به راحتی وارد خاک نمی‌شوند، ابتدا به آرامی با مداد یا خودکار مخلوط را فرو کنید تا سوراخ‌هایی ایجاد کنید.

فضای گلخانه را شبیه سازی کنید.

ریشه ها در یک محیط گرم و مرطوب به سرعت رشد می کنند. این نوع اثر گلخانه ای را با قرار دادن پوششی در بالای سطح قلمه ها، چه روی گلدان یا روی زمین، برای نگهداری رطوبت و گرما ایجاد کنید.
می توانید از ابزار های زیر استفاده کنید:
*بطری نوشابه دو لیتری معکوس که قسمت بالایی آن بریده شده است.
*شیشه مربا خوری وارونه
*کیسه پلاستیکی در ابعاد مناسب
قلمه زدن گل رز

شرایط نگهداری قلمه ها

قلمه ها را در مکانی با نور متوسط خورشید قرار دهید. قلمه ها را در مکانی قرار دهید که آفتاب و سایه متوسط داشته باشد. در حالی که قلمه های گل رز شما از مقداری نور خورشید بهره مند می شوند، گرما و اشعه های شدید ممکن است قبل از ریشه زدن به آنها آسیب برساند. گیاهان را می توان به محض رشد ریشه های قوی به مکان آفتابی تر منتقل کرد. حدود ۳-۴ هفته طول می کشد تا قلمه ها ریشه دار شوند. برای آزمایش اینکه آیا ریشه ها رشد کرده اند یا خیر، قلمه های کاشته شده را به آرامی بکشید. اگر در برابر بیرون کشیدن مقاومت کنند، احتمالاً ریشه ها شکل گرفته اند.
قلمه زدن گل رز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است