Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری گل سیکلامن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی :

اسم علمی گیاه نگونسار Cyclamen persicum ، از خانواده Primulaceae می باشد. این جنس دارای ۱۵ گونه مختلف از گیاهان غده دار است که به صورت وحشی در کشورها و جزایر مدیترانه ای یافت می شود. گونه موردنظر ما، بومی کشورهای شرقی مدیترانه ای و ایران است. ارتفاع آن به ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر می رسد. گلهای آن معمولا در اوایل بهار ظاره می شوند. سیکلامن برگهای کروی، قلمی شک و سبز تیره دارد. در بعضی واریته ها لکه های نقره‌‌ای رنگ روی برگها به چشم می خورد. گلهای معطری به طول ۵/۲ تا ۳ سانتی متر و به رنگ صورتی، قرمز، ارغوانی و سفید دارد.

سیکلامن گیاهی علفی دائمی است که بخش پایینی ساقه آن در نزدیکی سطح خاک قطور شده و تشکیل غده میدهد. برگها به طور مستقیم از این ژوخه بیرون می‌آیند. ژوخه ممکن است تخم‌مرغی شکل با پهن و گرد باشد.از نظر گیاهشناسی این گیاه تک لپه‌ای کاذب است و تنها یک لپه در رویان آن توسعه می‌یابد.

سیکلامن یک محصول مهم گلخانه‌ای است که در فصل زمستان به بازار عرضه میشود. نگهداری آن در منازل نیازمند مراقبت بیشتری است.

شرایط نگهداری :

دما:

به دمای پایین نباز دارد، بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد بسیار مطلوب است.

نور:

نور زیاد ولی به دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد.

آبیاری:

آبیاری متوالی مفید است ولی آب نباید ته گلدان و پای گیاه انباشته شود که منجر به پوسیدگی میشود. از آب های آهکی نباید استفاده شود چون باعث ایجاد لکه‌های سفید روی برگ ها میشود که منجر به زخمی و خراب شدن برگ ها میشود.

رطوبت هوا:

گلدان را روی سینی دارای شن بگذارید یا آن را با پیت مرطوب احاطه کنید. گاهی هوای اطراف گیاه را با پاشیدن ذرات آب مرطوب نگهدارید.

خاک:

مخلوطی از خاک برگ و ماسه برای رشد این گیاه مناسب است. ترکیب ۲ تا ۳ قسمت خاک معمولی و خاک برگ همراه یک قسمت ماسه و یک قسمت کود حیوانی پوسیده. امروزه از ترکیب پیت ماس + کوکوپیت + پرلیت استفاده میشود باید بسیار سبک باشد و از تهویه خوبی برخوردار باشد تا از پوسیدگی ژوخه جلوگیری شود.

کود:

زمانی که اکثر برگهای سیکلامن رشد کردند، هر چند هفته یکبار به گیاه کود مایع غلیظ شده بدهید. کود مناسب برای سیکلامن، کود کم نیتروژن است. زمانی که گیاه در دوران خفتگی است، به کود نیازی ندارد.

مشکلات خاص :

برگ ها زرد می شوند در حالی که طوقه محکم و سالم است:

دلیل کلی این عارضه، گرم بودن و خشکی هواست. سیکلامن دمای بالاتر از ۱۷ درجه را نمی پسندد. دلیل دیگر ممکن است کمبود آب آبیاری و تابش مستقیم نور خورشید باشد.

گیاه در حال مرگ است در حالی که طوقه نرم و پوسیده است:

دلیل این عارضه، آب اضافی مخصوصا آبیاری از بالاست. طوری آبیاری نکنید که اطراف طوقه گیاه آب بایستد.

کوتاه بودن دوره گلدهی:

دلایل متعددی وجود دارد: گرمای زیاد، آبیاری نادرست، خشکی هوا و کمبود مواد غذایی در خاک.

برگ ها پیچیده و کوتوله اند:

دلیل این عارضه حمله کنه سیکلامن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است