Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری کاج مطبق

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی:

زیستگاه اصلی کاج مطبق جزیره نورفک استرالیا است و به همین دلیل نام لاتین آن NORFOLK ISLAND PINE می باشد و نام علمی آن Araucaria heterophylla می باشد.رشد آن در محیط طبیعی زیاد است و حتی به ۳۰ متر می رسد. ولی در آپارتمان به کندی رشد می‌کند و ارتفاع آن به ۱۸۰ سانتی متر می رسد، به اکسیژن فراوان و تهویه هوای خوب احتیاج دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی‌کند.
گیاهی است سوزنی برگ زیبا و از خانواده «آراکرییاسه» با شاخه‌ های مطبق، گیاهانی که از طریق کاشت بذر بدست آمده اند شاخه هایی بیمار و نامنظم تولید می کنند و بهتر است در ازدیاد آن از قلمه های جوانه های انتهایی استفاده گردد.

شرایط نگهداری:

دما:

حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان ۵ درجه سانتیگراد و حداکثر آن در تابستان ۱۶ درجه سانتیگراد، در صورت امکان بهتر است در تابستان بیرون از اتاق نگهداری شود زیرا دمای خنک را ترجیح میدهد البته توجه داشته باشید کاج مطبق در برابر سرما مقاوم نیست، این گیاه گرمسیری می باشد و نمی تواند دمای زیر یک درجه سانتیگراد را تحمل کند، به همین دلیل در بسیاری از مناطق خارج از منزل نمی توان کاشت.

آبیاری:

در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان در ۷ تا ۱۰ روز یکبار آبیاری نمایید خاک را همیشه مرطوب نگهدارید. برای طراوت هرچه بیشتر این گیاه و سبز ماندن برگ‌های زیبای آن لازم است روزی یکبار با آب پاش برگ‌های گیاه به ویژه برگ‌های فوقانی آن را مرطوب نمایید.

خاک:

خاک کمپوست برای این گیاه مناسب است. خاک را سبک تهیه نمایید مخلوطی از دو قسمت ماسه و سه قسمت برگ پوسیده برای این گیاه مناسب است.

نور:

نوری که کاج مطبق دریافت می کند باید کافی باشد. این گیاه به چندین ساعت نور مستقیم و روشن احتیاج دارد، ولی از آفتاب مستقیم تابستانی باید محافظت شود. نور ملایم پنجره های جنوبی بهترین نور برای کاج مطبق می باشد.
کاج مطبق نور کامل غیر مستقیم و روشن را نیز می تواند تحمل کند.

تکثیر:

تکثیر کاج مطبق در خانه بسیار مشکل و تقریباً ناممکن است. برای تکثیر از بذر یا قلمه استفاده می‌شود که البته قلمه باید از انتهای ساقه گیاه باشد در غیر اینصورت گیاه حاصل کج در می‌آید. در نوک این کاج ساقه فوقانی قرار دارد که به صورت عمودی و رو به بالا است. اگر این ساقه آسیب ببیند یا قطع شود چند ساقهٔ دیگر در محل بریدگی به وجود می‌آید که برای تکثیر از آن‌ها می‌توان استفاده نمود. البته قلمه را می توان با استفاده از هورمون ریشه‌زا مثل اسید ایندول بوتیریک ریشه‌دار کرد.

مشکلات رایج:

۱-زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها

زرد شدن و یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها به عواملی همچون کمبود مواد غذایی به خصوص آهن و یا بیماری گیاه مربوط می‌شود و برای رفع این مشکلات از قارچ‌کش مانکوزب استفاده کنید و همچنین برای تأمین مواد مغذی از کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی و همچنین کود آهن استفاده کنید.

۲-خشکی نوک برگ

خشکی نوک برگ این گیاه می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد از جمله: گرما، رطوبت کم، نور زیاد، خشکی محیط و آبیاری کم و نامناسب؛ که باید تک‌تک دلایل مورد بررسی قرار گیرد.
برای تأمین رطوبت می‌توان آب را روی برگ‌ها اسپری کرد، ولی بهترین روش برای تأمین رطوبت قرار دادن یک سینی یا زیر گلدانی روی سنگریزه است که فقط باید دقت شود که آب با خاک گلدان تماس نداشته باشید.

۳-خشکی برگ‌های پایینی

علت خشک شدن برگ‌های پایینی بخاطر شرایط نامناسب محیطی مانند نور، درجه حرارت و همچنین پایین بودن رطوب می‌باشد که با استفاده از مطالب بالا رطوبت و شرایط گیاه را فراهم کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است