Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری سانسوریا

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

معرفی:

گیاه سانسوریا شمشیری ( Sansevieria ) نام یک سرده از خانواده مارچوبه سانان است که دارای برگ هایی ضخیم، باریک و در ۳ رنگ ابلق، سبز و مهتابی است. سانسوریا گیاهی دائمی و همیشه سبز است که در فارسی به آن دراژا ( درازا، اشاره به دراز و بلند بودن برگها دارد ) می‌گویند. این گیاه دارای ساقه زیرزمینی است که برگها مستقیما از آن رشد می‌کنند.

گل سانسوریا از جمله گیاهان بسیار مقاوم است که با نام های سانسوریا شمشیری ، زبان مادر شوهر و … شناخته می‌شود. آسان بودن شرایط نگهداری سانسوریا و مقاوم بودن آن ، این گیاه را برای دفاتر اداری ، منزل و … مناسب کرده است. سانسوریا انواع زیادی دارد و هر کدام از آن ها زیبایی های خاص خود را دارند. یکی از زیباترین انواع سانسوریا، گل سانسوریا ابلق است که ماندگاری بالایی دارد و با برگهای سبز و زرد زیبایی دکوراسیون را دو چندان می‌کند.

سانسوریا دارای انواع زیادی است :

۱- سانسوریا شمشیری

۲- سانسوریا پاکوتاه

۳- سانسوریا لوله ای/ نیزه آفریقایی

۴- سانسوریا مهتابی

۵- سانسوریا گراسیلیس

۶- سانسوریا کانالیکولاتا

۷- سانسوریا پتنس

۸- سانسوریا فیشری

۹- سانسوریا ماسونی یا باله نهنگی

۱۰- سانسوریای کوتوله

سانسوریا شمشیری

سانسوریا پا کوتاه

 

شرایط نگهداری:

 

نور:

نور به صورت کامل برای این گیاه مناسب است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است ، تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند.

دما:

این گیاه، طیف گسترده ای از دما را در خانه تحمل می کند.فقط مراقب باشید تا در معرض باران و برف قرار نگیرد.اگر آن را در خارج از منزل نگهداری می‌کنید، برای فصل زمستان آن را به داخل خانه منتقل کنید.

آبیاری:

سانسوریا به علت داشتن ساقه های گوشتی و آبدار نیاز آبی زیادی ندارد پس از آبدهی بیش از حد نیاز خودداری کنید. آبیاری سانسوریا در تابستان هفته ای یکبار ودر زمستان ده روز الی دو هفته یکبار انجام شود.

خاک:

بهترین خاک برای سانسوریا خاک لوم و سنگین هست. یعنی مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی یا همون “برگ پوسیده یا کود دامی پوسیده” البته به میزان کم. سانسوریا در خاک سنگین رشد بسیار مطلوبتری خواهد داشت و به سرعت بیشتری جوانه و پاجوش می دهد.

کود:

کود مورد نیاز سانسویریا را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر هفته یکبار، از فروردین تا مهر ماه ، مصرف نمود.

تکثیر:

اگر قصد تکثیر سانسوریا را دارید ساده ترین و راحت ترین راه استفاده از پاجوش های گیاه مادر هست. به این ترتیب که شما میتونید پاجوش را با ریشه از گیاه مادر جدا کنید و به گلدان جدید انتقال دهید. راه دوم برای تکثیر این گیاه، قلمه برگ است که باید ساقه ای از گیاه را به قطعه های ۸ سانتی متری ببرید و در ماسه بکارید و برای حفظ رطوبت گیاه روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا زمانی که گیاه جدید ظاهر شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است