Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری حسن یوسف

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی:

این گل را می‌توان در گروه گیاهان آپارتمانی که دارای برگ‌های رنگی می‌باشند قرار داد. این گیاه دارای صد و پنجاه گونه است. ارتفاع این گل زیبا به بیش از ۶۵ سانتی‌متر و پرورش و گسترش آن نیز به بیش از ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. اگر این گیاه را در فصول سرد سال خارج از گلخانه یا آپارتمان نگهداری کنید نابود شده و از بین می‌رود. برگ‌های آن اغلب به رنگ‌های سفید، سبز، زرد و قهوه ای وجود دارند. گل حسن یوسف به شدت آفتاب و نور خورشید را دوست دارد زیرا نور خورشید باعث زیبایی و تغییر رنگ این گیاه می‌شود. برای آبیاری آن نیز هر چهار تا شش روز باید اقدام کرد. گل حسن یوسف از جمله گلهای آپارتمانی بسیار خاص و زیبا محسوب می‌گردد که طرفداران زیادی نیز دارد. این گل یکی از گیاهان آپارتمانی است. نام گیاهشناسی آن Solenostemon scutellarioides می‌باشد. اسم علمی حسن یوسف Coleus blumei، خانوده Labiatae است.

حُسن یوسف در گروه گیاهان آپارتمانی برگ رنگی می‌باشد و داری ۱۵۰ گونه است. ارتفاع آن به بیش از ۶۵ سانتی‌متر و گسترش آن نیز به بیش از ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه گرچه دائمی است ولی هنگام فصول سرد اگر خارج از گلخانه یا آپارتمان نگهداری شود از بین خواهد رفت.

برگهای زیبای آن به رنگ‌های مخلوط قرمز، سفید، سبز، زرد و قهوه‌ای دیده می‌شوند. گل‌ها در این گیاه کوچک و آبی‌رنگ می‌باشند. این گونه دارای واریته‌های بسیاری است که هر کدام دارای برگ‌هایی به رنگ‌ها یا مخلوطی از رنگ‌های مختلف می‌باشد.

شرایط نگهداری:

 

نور:

گل حسن یوسف نور پسند است و باید در جایی باشد تا به آن نور خورشید برسد اما نباید نورخورشید مستقیم به آن بتابد. تراس جنوبی یا پنجره های رو به جنوب ساختمان بهترین مکان برای قرار دادن گل حسن یوسف است. به دلیل تفاوت تابش نور در تابستان و زمستان رنگ برگ گل های حسن یوسف، در زمستان ها نسبت به تابستان ملایم تر است.

دما:

بهترین دما برای گل حسن یوسف در روز ۳۰-۲۵ درجه سانتی گراد و در شب ۲۵-۲۰ درجه سانتی گراد می باشد.

آب:

خاک گلدان حسن یوسف باید همیشه مرطوب باشد. به محض خشک شدن خاک باید آن را آبیاری کنید. البته در فصل زمستان بهتر است دفعات آبیاری کاهش پیدا کند.

رطوبت:

رطوبت هوای ۵۰ تا ۶۰ درصد را می‌پسندد.

خاک:

حاک مورد نیاز گیاه حسن یوسف بهتر است مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه باشد.

تکثیر:

این گیاه با دو روش ازدیاد غیرجنسی(قلمه زنی) و تکثیر جنسی (کاشت بذر) ازدیاد می‌یابد. در روش ازدیاد غیرجنسی باید از اواسط تابستان تا اواخر پاییز، قلمه‌ها را از قسمت انتهایی ساقه و به اندازهٔ ۵ تا ۸ سانتیمتر، به آرامی جدا نمود، ساقه‌های نازک و گوشتی قلمه را فشار ندهید. می‌توانید از پودر هورمون ریشه‌زایی استفاده کنید (روش و میزان مصرف روی بسته ذکر شده) سپس قلمه‌ها را در بستر حاوی ماسه قرار دهید. در دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب نگاه دارید. مراقب باشید که هرگز بستر قلمه خشک نشود. از تابش مستقیم خورشید به قلمه‌ها جلوگیری نمایید. زمانی که قلمه‌ها ریشه‌دار شدند آنها را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست با پایه پیت قرار دهید. باید دقت کنید که ریشه‌ها شکسته یا کنده نشود.

در روش تکثیر جنسی (کاشت بذر) بذرها به صورت سطحی کشت می‌شوند. همچنین بهتر است بذرها در پیت ماس کاشته شوند. جوانه‌زنی بذرها معمولاً ۵ تا ۷ روز بعد از کشت، آغاز می‌شود و بعد از ۴ برگی شدن گیاهچه‌ها به سینی نشا و بعد از حدود ۲۰ روز به گلدان یا محیط اصلی منتقل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است