Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری برگ بیدی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

معرفی :

برگ بیدی با نام علمی Tradescantia albiflora، از خانواده Commelinaceae می باشد. این جنس داری ۶۰ گونه از گیاهان خشبی و علفی چند ساله می باشد.
انواع علفی آن به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش داده می شوند. گونه مذکور بومی، آمریکای جنوبی است و برگهای زیبا و مناسبی برای آویز دارد. این برگ ها تخم مرغی شکل، پهن و بدون دم برگ و به رنگ سبز روشن با نوارهای سفید یا کرم می باشند.

واریته های برگ بیدی ، در بعضی موارد سبز رنگ و در بعضی دیگر ابلق با رگه هایی از رنگ های متفاوتِ سبز یا سفید میباشد. همچنین در برخی واریته ها هم رنگ بنفش دارند. گلهای این گیاه، معمولا در فصل تابستان ظاهر میشوند و یکروز دوام دارند. شکل آنها شبیه به پروانه و رنگ آنها، سفید یا آبی یا ارغوانی میباشد.

شرایط نگهداری :

نور:

احتیاجات نوری این گیاه کم است،انواع ابلق احتیاجات نوری بیشتری دارند،کنا رپنجره بهترین شرایط نوری این گیاه است اما پنجره جنوبی مناسب نیست زیرا باعث سوختگی برگ می شود.

دما:

حداقل دما در زمستان ۱۰ درجه و در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق مناسب است، البته در تابستان بهتر است در محل سایه نگهداری شود.

آبیاری:

بین دو آبیاری باید خاک خشک شود ، اگه بصورت آویزان نگهداری میکنید و در ارتفاع، به دلیل اینکه گرما بالا است خاک سریعتر خشک می شود.

خاک:

خاک نیمه سبک (که مخلوطی از خاک باغچه، ماسه و خاک برگ است)، برای این گیاه توصیه میشود.

کود:

کود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار از فروردین تا مهر ماه، در اختیار گیاه قرار داد. اگر کود زیاد داده شود رنگ برگ ها کم رنگ می شود.

تکثیر :

این گیاه به سرعت در آب و یا خاک ریشه می دهند. از اواسط بهار تا اواخر تابستان که گیاه مادری تجدید رشد کرده و شاخه ها آن باید سرزنی و جوان شوند، می توانید شاخه های هرس شده را به طول ۵/۷ سانتیمتر جدا کرده و هر ۵ قلمه را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست خصوص بذر و قلمه قرار دهید.

خاک را نسبتا مرطوب کنید و گلدان را در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد و نور کافی نگه دارید. پس از ۲ تا ۳ هفته ریشه دهی انجام می شود و شما می توانید مقدار آبیاری را بیشتر کرده و با کود مایع آنها را تغذیه کنید. در شرایط مشابه، قلمه در آب نیز ریشه خوهند داد.

مشکلات رایج گیاه:

سوختگی نوک برگها: به علت کمبود رطوبت می باشد که بهتر است عمل غبار پاشی را هر روز انجام دهید.

پلاسیده شدن ساقه ها: در اثر فعال شدن قارچ بوده که به علت آبیاری زیاد می باشد بهتر است آبیاری را کمی با تاخیر انجام دهید

زرد شدن برگهای گیاه: میتواند به علت آبیاری زیاد باشد که بهتر است از میزان دفعات آبیاری بکاهید

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است