Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

علف هرز جودره

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

جودره

جودره با نام علمی Hordeum spontaneum علف هرز یکساله و زمستانه است. این علف هرز باعث تهدید پایداری تولید گندم در کشور شده است. جودره در تمام استان های کشور به استثناء سمنان، گلستان، مازندران، گیلان و سیستان بلوچستان گزارش شده است. در قطب های مهم تولید گندم نظیر خوزستان، فارس، کرمانشاه و خراسان رضوی به دلیل مصرف بی‌رویه و مدیریت نشده علفکش‌ها، به عنوان علف هرز باریک‌برگ غالب این مناطق در آمده است. در صورت عدم کنترل این علف هرز، در آینده تولید پایدار گندم در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

جودره

 

گیاهشناسی

جودره یا جو وحشی گیاهی خودرو و دارای تنوع ژنتیکی بالایی است. ساقه آن ایستاده، علفی و ماشوره‌ای با ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتر می‌باشد که البته در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد.

برگ ها تخت، باریک، نوک‌دار، زبانک کوتاه و گوشوارک نسبتا آزاد می‌باشد. گردش برگ‌ها در مرحله گیاهچه‌ای به سمت راست می‌باشد.

علف هرز جودره شباهت زیادی با چاودار دارد که در بسیاری از مناطق آن را با چاودار اشتباه می‌گیرند. تفاوت جودره در مرحله گیاهچه‌ای با چاودار به این صورت است که برگ‌های جودره سبز اما در چاودار قرمز می باشد.گوشوارک در جودره بلند و آزاد ولی در چاودار کوتاه و بدون کرک می‌باشد. از نظر سمبلچه نیز با یکدیگر متفاوت‌اند.

جودره

مبارزه و کنترل

برای کنترل علف هرز جودره می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

عملیات ماخار

از آنجایی که بذور جودره دارای خواب نیست، لذا اقدام لازم جهت وادار نمودن بذور به رویش قبل از کشت گندم تاکتیکی موثر و بسیار نتیجه بخش در کنترل این علف هرز و تخلیه بانک بذر موجود در مزرعه می‌باشد. برای این منظور حدود یک تا یکماه و نیم قبل از آخرین تاریخ کشت گندم در هر منطقه که تاخیر در کشت اثر محسوس و اقتصادی بر عملکرد محصول ندارد، مزرعه در حد نیاز آبیاری و پس از رویش علف‌های هرز اقدام به عملیات تهیه زمین گردد.

کنترل شیمیایی

جهت کنترل شیمیایی جودره یکی از علف کش های زیر معرفی می‌شود:

  • مت سولفورون متیل + سولفوسولفورون (توتال ۸۰% WG) به میزان ۴۵-۴۰ گرم در هکتار به همراه ۱۲۵۰ میلی لیتر سورفکتانت
  • سولفوسولفورون (آپیروس) ۷۵% WG به میزان ۲۶.۶ گرم در هکتار
  • بنزوئیل پروپ اتیل (سافیکس ۲۰%) به میزان ۵ لیتر در هکتار

بهترین زمان جهت کنترل شیمیایی این علف هرز تا مرحله تشکیل گره دوم بین گره اول و دوم ساقه جودره می‌باشد.
به منظور افزایش کارآیی علف کش آپیروس افزودنی سیتوویت و توتال ماده افزودنی همراه (روغن همراه) این علف‌کش توصیه می‌شود. با توجه به احتمال تنوع ژنتیکی زیاد در علف هرز جودره امکان بروز مسئله مقاومت در این علف هرز نسبت به علف‌کش ها بخصوص توتال بسیار بالا است. بنابراین در آلودگی های کم جودره تاحد امکان نبایستی این علف کش را مصرف نمود و لزوما بر استفاده از روش های مبارزه زراعی مانند ماخار و تناوب در قالب برنامه مدیریت تلفیقی این علف هرز و همچنین گنجانده شدن برنامه تناوب زراعی مناسب هر منطقه پیشنهاد می‌شود.

فقط در صورت غالبیت مزرعه با علف هرز ،جودره مصرف علف‌کش‌های گروه سولفونیل اوره مجاز می‌باشد. تأکید می گردد با توجه به مسئله مقاومت در این گروه از علف کش ها بایستی با احتیاط عمل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است