Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

سفیدک پودری سیب

بیماری سفیدک پودری یا سطحی سیب، انتشار جهانی داشته و هر کجا که سیب کاشته می شود این بیماری نیز وجود دارد.

بیماری سفیدک پودری روی کلیه پاجوش ها و اغلب سرشاخه های درختان شیوع دارد.

نام علمی عامل این بیماری Podosphaera leucotricha می باشد.

سفیدک پودری سیب

اهمیت اقتصادی

بیماری سفیدک پودری سیب در نهالستان ها و خزانه های بذری سیب بسیار حائز اهمیت است. بطوریکه میزان خسارت این بیماری بعد از لکه سیاه سیب در درجه دوم اهمیت واقع شده و بیش از ۹۰% است. این بیماری باعث پایین آمدن ارزش بازار پسندی میوه، کاهش میزان محصول، کاهش سطح فتوسنتز و ریزش گل ها می شود.

توصیف علائم بیماری سفیدک پودری سیب

علائم روی جوانه ها

جوانه هائی که با شروع فصل مبتلا می شوند، معمولا کوچکتر از جوانه های سالم هستند. بعضی از جوانه های مبتلا نابود شده و می میرند.
جوانه های انتهایی برخی شاخه ها، ظاهری ژولیده داشته و پوشش آنها به دشواری شکفته و باز می شود.

علائم روی شاخه ها

قارچ مولد سفیدک که عموما روی شاخه های یکساله و نورس، پیشرفت می کند، باعث تولید میسلیوم هایی می شود که شاخه ها را همانند پودرهای سفیدی می پوشانند. در نتیجه فعالیت قارچ و میسلیوم های آنها، رشد و نمو شاخه ها متوقف شده و نوعی پژمردگی در آنها به چشم می خورد. عدم یا کاهش رشد شاخه ها با کوتاهتر شدن فاصله گره های شاخه کاملا پدیدار می شود. در بعضی مناطق نیز بر روی متن سفید پوشش میسلیومی روی شاخه ها، کلیستوتسیوم های عامل بیماری به صورت نقطه های سیاهرنگ ظاهر می گردند.

علائم روی برگ ها

روی هر دو سطح فوقانی و زیرین پهنک برگ ها لکه های سفید آردی شکلی ظاهر شده و سپس بتدریج به تمامی شاخه ها انتقال می یابد. برگ های مبتلا، پیچیده و ضخیم شده و رشدشان متوقف می گردد. سپس برگ های آلوده به دور خود پیچیده و قاشقی شکل می شوند.

در هوای گرم و خشک تابستان روی برگ های مبتلا نقش هایی ظاهر می شود. سپس برگ ها شکاف خورده و به رنگ قهوه ای در می آیند. پیش از موقع خزان می کنند. در فصل تابستان آلودگی های ثانوی حاصل از رشد اسپورهای بهاری، باعث تولید لکه های مدور و گاه بی نظمی می شوند که به صورت مبهم، غیر محدود و به رنگ سفید مملو از پوشش آرد مانندی می باشند.

علائم روی گل ها

گل ها و شکوفه های مبتلا تقریبا به صورت ژولیده و پژمرده هستند. میسلیوم پس از انتقال به گل وارد تخمدان و کاسبرگهای گل می شود. گل های مبتلا ظاهری گردآلود و سفید رنگ دارند و رشد و نمو آنها بسیار کند و جزئی بوده و ضعیف و کوچکتر از گل های سالم به نظر می رسند. اینگونه گل ها بالاخره به بار ننشسته و تولید میوه نمی کنند.

علائم روی میوه ها

آلودگی میوه ها معمولا نسبت به شاخه ها و برگ ها کمتر انجام می گیرد. در میوه های آلوده میسلیوم قارچ قادر است تمام سطح میوه را بپوشاند. آلودگی میوه های جوان موجب سفید شدن رنگ میوه ها و ریزش آنها می گردد. این آلودگی در طول دوره رشد میوه موجب تشکیل لایه نمدین سفید رنگ بر روی آنها شده و متعاقب آن حالت چوب پنبه ای در اپیدرم میوه ظاهر می گردد. گاهی این حالت چوب پنبه ای باعث تغییر شکل موضعی میوه نیز می شود. در درختان آلوده، شاخه ها نیمه عریان و گرد آلود گشته، به طوری که آنها از فاصله دور قابل تشخیص هستند.

سفیدک پودری سیب

روش های انتشار و زمستان گذرانی

عامل بیماری سفیدک پودری سیب زمستان را به صورت میسلیوم در جوانه های خواب و بین فلس های جوانه های گل و چوب می گذراند.
انتشار توسط باد تا فاصله بیش از ۱۰۰۰ متر صورت می گیرد. البته گاهی حشرات، باران و حلزون ها نیز در انتشار کنیدی ها مؤثرند. رطوبت در جوانه زنی کنیدی ها نقش چندانی ندارد. زیرا عمل جوانه زنی در رطوبت نسبی ۹۸-۹۰ درصد صورت می گیرد ولی درجه حرارت در جوانه زنی بسیار مؤثر است. دوره آلودگی تابع دما و تابش آفتاب است.

چرخه زندگی

عامل این بیماری یک اکتوپارازیت است که زمستان را در بین فلس های جوانه گل و یا جوانه های چوب می گذراند. میسلیوم قارچ در بین فلس ها نفوذ کرده و به وسیله مکینه در کرک ها و سلول های اپیدرم تثبیت می شود. در بهار از جوانه های آلوده، شاخه و گلهای آلوده تولید گردیده. این اندام ها منبع آلودگی ثانویه هستند.  آلودگی از مرحله گلدهی شروع و تا پاییز ادامه دارد.

روش های مبارزه با سفیدک پودری سیب

مبارزه زراعی:

۱) استفاده از واریته های مقاوم مانند قرمز لبنانی، مانس، کلوشارد و وینه ساپ

۲) استفاده متعادل از کودهای ازته و پتاسه

۳) هرس شاخه های آلوده و پاجوش ها

مبارزه شیمیایی:

گوگرد، اکسی تیوکوئینوکس، تری آدیمفون، اتاکونازول، بوپ ریمات و پیرازوفوس از قارچ کش های موثر سفیدک پودری سیب هستند. در ایران گوگرد وتابل، دینوکارپ، تریمیدال، توپاس، استروبی و فلینت نشان می دهند که استروبی به صورت گرانول پخش در آب ۵۰ درصد به نسبت ۰/۴ در هزار در کنترل سفیدک موثر است.مصرف گوگرد بروی ارقام حساس زردی برگ را در بر دارد و در دمای زیر ۱۵ و بالای ۳۰ نباید از گوگرد استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است