Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) هلو

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۳/۵ - (۳ امتیاز)

پیچیدگی برگ (لب شتری) هلو

بیماری پیچیدگی برگ هلو در فارسی لب شتری هلو یا بادسرخ هلو نامیده می شود. این بیماری در مناطقی که فصل بهار سرد و مرطوب است بسیار رواج داشته و خسارات قابل توجهی وارد می سازد. بیماری معمولا برگ های درختان هلو و بادام را مورد هجوم قرار می دهد. گاهی شاخه های درخت و به ندرت شکوفه ها و میوه این درختان را نیز آلوده می نماید. بر روی درختان دیگری از قبیل شلیل و زردآلو نیز دیده شده است.

نام علمی عامل بیماری Taphrina deformans می باشد.

پیچیدگی برگ هلو

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) هلو

مناطق انتشار در ایران و جهان

این بیماری اولین بار در اوایل قرن نوزدهم در اروپا شناخته شد. در آمریکا نیز بیماری مزبور زودتر از سایر بیماری های هلو مشخص گردیده است. در سال ۱۸۴۵ از ایالت شرقی آمریکا و در سال ۱۸۵۵ از ایالت کالیفرنیا گزارش شده است. اولین گزارش در ایران مربوط به سال ۱۳۲۵ توسط اسفندیاری می باشد. بیماری پیچیدگی برگ هلو با آنکه در بعضی از مناطق جهان به علت نامساعد بودن شرایط محیطی وجود ندارد ولی خسارت آن در اروپا و قسمت هایی از چین، ژاپن، آفریقا، استرالیا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی شدید می باشد. این بیماری روی بادام در کشور پرتغال و روی بادام و زردآلو در نیوزیلند و روی زردآلو در استرالیا نیز گزارش شده است.

در ایران بیماری از نواحی آذربایجان، سواحل دریای مازندران، استان های مرکزی، اصفهان، خراسان و زنجان گزارش گردیده است. احتمال می رود که در بعضی از مناطق هلو کاری دیگر نیز وجود داشته باشد. هوای سرد و مرطوب برای شیوع بیماری مناسب است.

علائم بیماری لب شتری هلو

بیماری لب شتری هلو مختصات ویژه ای دارد که به سادگی امکان شناخت بیماری را میسر می سازد. خسارت بیماری شامل پیچیدگی، تورم، تغییر رنگ، و آلودگی جوانه ها و سرشاخه ها و سرانجام ضعف کلی درخت می باشد.

در فصل بهار با اولین نشانه های فعالیت برگ دهی درخت، لکه های روشن مجزایی در فواصل بین رگبرگ ها بروز می کند. این لکه ها نشانه حضور میسلیوم در پارانشیم برگ هاست که باعث اختلالاتی در سنتز کلروفیل شده و موجب تغییر رنگ برگ ها می شود. در این بیماری بافت بین رگبرگ ها در اثر رشد بی اندازه سلول (هیپرتروفی) و یا تکثیر بی رویه آنها (هیپرپلازی) رشد فوق العاده پیدا میکند. در این شرایط برگ ها متورم شده، با برآمدگی های ناهموار مشاهده می شوند.

ناحیه مرکزی و اصلی برگ به داخل خم می گردد و قسمت های بیمار ضخیم و شکننده می شوند. برگ های آلوده ابتدا سبز کم رنگ تا زرد بوده و سپس به رنگ ارغوانی یا قرمز در می آیند که ناشی از عدم وجود کلروفیل و جمع شدن مواد رنگی می باشد.

زمانی که برگ های آلوده به رنگ ارغوانی در آمدند، تشکیل اسپورهای قارچ عامل بیماری در سطح فوقانی شروع می شود. سطح برگ توسط پوشش سفیدی از میسلیوم پاتوژن پوشیده شده و کدر می گردد. در همین موقع برگ ها به رنگ قهوه ای روشن در آمده، خزان می کنند و می ریزند. (این ریزش بستگی به شرایط آب و هوایی دارد)

لب شتری هلو

بیماری پیچیدگی برگ (لب شتری) هلو

انتشار و زمستان گذرانی

قارچ عامل بیماری پیچیدگی برگ هلو زمستان را به صورت میسلیوم روی شاخه ها بدون اینکه داخل بافت شوند به سر می برد.
گاهی ممکن است که زمستان گذرانی این قارچ به وسیله اسپورهایی که در اواخر تابستان و قبل از خزان برگ ها تشکیل میگردند انجام شود. این اسپورها روی فلس جوانه ها یا در سطح شاخه های جوان به سربرده و در بهار با ریزش باران شسته شده و روی جوانه های برگ قرار می گیرند.
با فراهم شدن شرایط محیطی مساعد جوانه زده و آلودگی شروع می شود. همچنین در بعضی از منابع زمستان گذرانی این قارچ را به صورت بلاستوسپور برروی سرشاخه های درختان آلوده در لابلای فلس های جوانه ها ذکر کرده اند.

در انتشار بیماری باد و باران نقش دارند. این بلاستوسپور ها در هوایی با حداقل ۱۰ درجه سانتی گراد شروع به رشد و نمو می نماید. درجه حرارت مناسب برای رشد قارچ ۲۰ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی بالای ۹۵ درصد برای جوانه زنی بلاستوسپور ذکر شده است.

مبارزه با بیماری لب شتری هلو

مبارزه زراعی

۱- جمع آوری اندامها و شاخه های مبتلا و نابود نمودن آنها
۲- از کاشت واریته های حساس مثل Elberta, Red haven, Dixi, red خودداری کرده و برای کاشت از واریته های مقاوم مثل May flower استفاده کنیم.

مبارزه شیمیایی

اسپورهای زمستان گذران در اواخر پاییز بر روی شاخه ها، زیر پوسته جوانه ها زمستان گذرانی دارند. با شروع بهار و حرارت  ۱۰درجه سانتی گراد شروع به تندش نموده و ایجاد آلودگی مینمایند. سم پاشی در فصل خواب در فاصله بین ریزش برگ تا تورم جوانه ها توصیه می شود.

استفاده از قارچکش های جدول زیر طی نوبت های سمپاشی:

نوبت اول، در پاییز پس از ریزش برگ ها

نوبت دوم، در اواخر زمستان یا اوایل بهار قبل از تورم و باز شدن جوانه ها توصیه می شود.

نوبت سوم، پس از ریزش گلبرگ ها و تشکیل میوه در مناطق مرطوب مثل استان های گلستان و مازندران با یکی
از قارچ کش های جدول زیر (به جز ترکیبات مسی) لازم است.

سوم توصیه شده فرمولاسیون مصرف در هکتار
کاپتان WP 50% ۳ تا ۳/۵درهزار
مخلوط بردو SC 18% ۲ درصد
مخلوط بردو جامد   ۱/۲۵ کیلوگرم در ۱۰۰ لیتر آب
اکسی کلرور مس WP 35% ۳ در هزار
اکسید مس WG 75% ۲/۵ در هزار
بوسکالید + پیراکلواستروبین WG 38% مناطق خشک : ۰/۷ در هزار
مناطق مرطوب : ۱ در هزار
بوسکالید + کرزوکسیم متیل SC 30% ۰/۵ در هزار
بردو SC 20% ۸ و ۵ در هزار
روغن ولک + اکسید مس   ۲ درصد

برای مشاهده مطلب سفیدک پودری هلو کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است