Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

بیماری بوته میری پنبه

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

بوته میری پنبه

بیماری بوته میری یا فوزاریوم پنبه در استان های اصفهان، گرگان، خراسان رضوی و فارس و در سایر نقاط پنبه کاری نیز وجود دارد.

بوته میری پنبه

آثار خسارت فوزاریوم پنبه روی آوند ها

علائم بیماری

بوته های آلوده به بیماری فوزاریوم پنبه به صورت تک تک در سطح مزرعه ظاهر می شود. اندازه آنها کوتاه و برگ ها و غوزه هایی که روی این بوته ها ایجاد میگردد کوچک می باشد.
برگ ها زرد متمایل به قهوه ای و به تدریج از قاعده بوته شروع به ریزش میکند و ساقه عریان باقی می ماند. واریته های حساس دچار پژمردگی شده و خیلی زود بوته می میرد.

برخلاف پژمردگی ورتیسیلیومی که در پنبه علائم زردی تولید نمی کند یا کمتر است در اثر قارچ فوزاریوم زردی زیاد است. به خصوص حاشیه برگ ها حالت سوختگی به خود می گیرد. بعد به تمام برگ می رسد و احتمالا ریزش برگ نیز ظاهر خواهد شد. قهوه ای شدن اوندهای چوبی محدود است و حالت حلقوی دارد ولی در بیماری ورتیسیلیومی به مغز ساقه هم می رسد و حالت توپر دارد.

عامل بیماری

عامل بیماری بوته میری پنبه Fusarium oxysporium f.sp.vasin fectum است. فوزاریوم یک بیماری اپیدیمیک یا طغیانی نیست بلکه به تدریج آلوده می کند.
عامل بیماری پنج نژاد فیزیولوژیک دارد که هر نژاد به یک گونه خاص پنبه حمله می کند. در ایران رقم
Acala بیشتر کاشت میشود که هم به سویه یک و دو قارچ حساس است اما نسبت به بقیه سویه ها مقاوم است. ضمنا این قارچ گرمادوست است.

کنترل بیماری بوته میری پنبه

به دلیل خاکزی بودن قارچ عامل بوته میری پنبه کنترل آن آسان نیست. رعایت آیش و تناوب با غلات که میزبان این بیماری نیستند باعث میشود جمعیت کلامیدوسپورهای قارچ در خاک کم شود.
از آنجایی که این قارچ به صورت اندام مقاوم کلامیدوسپور در بقایای گیاهی و خاک باقی می ماند، لذا از بین بردن بقایای گیاهی در کنترل بیماری نیز مؤثر است.
استفاده از کود های پتاسه برای افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری نیز توصیه می شود.

1 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است