Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

علف هرز خرفه و راه های مقابله با آن

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۴ امتیاز)

معرفی :

خرفه (common purslane) با نام علمی Portulaca oleracea گیاهی یکساله و گرما دوست از خانواده portulacacea است. بوته های خرفه علفی، خوابیده و گوشتی بوده و هربوته رشد یافته آن فضایی به قطر حدودا ۶۰ سانتیمتر را اشغال می کند.

دراین گیاه، ساقه ها بدون کرک، گوشتی و اغلب قرمز رنگ هستند و طول شاخه های فرعی(اولیه و ثانویه)ممکن است به اندازه ساقه اصلی یا حتی بیشتر از آن باشد و همین سبب شده که رشد بوته دایره وار باشد .ساقه های این گیاه چندین بار منشعب می شوند به طوری که ممکن است دفعات انشعاب به هشت بار برسد.

برگها به صورت متناوب یا شبه متقابل آرایش یافته و اغلب در رئوس شاخه ها به صورت مجتمع دیده می شوند.علاوه بر این، برگها بدون کرک،ضخیم،گوشتی،قاشقی شکل با حواشی صاف و بدون دمبرگ می باشند.

درازای برگها ۲۸-۴میلی متروپهنای آنها ۱۳-۲ میلیمتراست.گوشوارک ها تحلیل رفته به پرز تبدیل شده اند.

ظهور گیاهچه های خرفه از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه شروع شده زمانی که دمای هوا از۳۰ درجه سانتیگراد بالاتر رفته باشد .در ضمن رویش گیاهچه های خرفه درماههای تیر،مرداد واوایل شهریورادامه مییابد.

بوته های خرفه ۶-۴ هفته پس از سبز شدن وارد مرحله گلدهی شده و ۱۶-۱۴ روز پس از شروع گلدهی بذرها بالغ می شوند.

خرفه یک گیاه روز کوتاه به شمار می رود.

بوته هایی از گیاه خرفه کد در ماه اردیبهشت و خرداد رشد خود را آغاز کرده باشند بیشترین وزن تر را دارند.

راه های مقابله :

کنترل مکانیکی :

سوزاندن علفهای هرز و چیدن علفهای هرز و وجین کردن علفهای هرز از روشهای مهم مبارزه مکانیکی است. وجین علفهای هرز با ریشه کن کردن علفهای هرز همراه است ولی چیدن علفهای هرز با حذف بخشی از قسمت هوایی گیاه انجام می‌شود. امروزه وجین علفهای هرز توسط ماشینهای کشاورزی مانند کولیتواتورهای ردیفی و کولیتواتورهای دوار در مزرعه صورت می‌گیرد.

روش زراعی :

با توجه به زمان رویش خرفه می توان زمان کاشت محصول را اگر امکان دارد عقب یا جلو برد تا در هنگام برداشت محصول این علف وجود نداشته باشد یا حداقل رشد را داشته باشد.

برای کاهش چشمگیر خرفه در زمین کاشته شده حتما از بذر های مناسب که عاری از بذر علف های هرز باشد استفاده کنید.

روش شیمیایی :

روش شیمیایی یا سمپاشی مزرعه با سموم علف کش، به عنوان آخرین حربه برای مواردی است که با وجود رعایت کلیه اصول زراعی مزرعه آلوده به علف های هرز باشد و استفاده از سم علف کش اجتناب ناپذیر باشد.

بکارگیری تیمارهای زیر به کنترل بهینه خرفه منجر می شود:

اتال فلورالین در یونجه تازه کشت شده(۱/۱ کیلوگرم در هکتار)

آترازین در ذرت شیرین(۱/۱ کیلوگرم در هکتار)

اوریزالین در قلمستان انگور(۴ کیلوگرم در هکتار)

خرفه به بعضی از علفکشها حساس است:

توفور دی،ام ث پ آ، فنوپروپ، مکوپروپ ،به علاوه از توفوردی و دی کامبا برای کنترل خرفه در چمن استفاده می شود.

2 یک نظر

  1. davood پاسخ

    با سلام و عرض ادب میهن کشت من نمی‌دونم گلخانه ما رو گیاه خرفه اشغال کرده راه حل داره یا نه دها بار این گیاه رو از ریشه چیدیم باز هم به صورت تهاجمی در می‌آیند اصلاً ما رو کلافه کرده تمام کشتی که می‌کنیم به دلیل این گیاه خرفه هیچ رشدی نمی‌کنه اسیر شدیم به خدا

    1. محسن بهرا نویسنده ارسال پاسخ

      سلام دوست عزیز
      توجه کنید که گیاه به هیچ عنوان به بذر نره تا آلودگی مجدد رخ نده. از کود دامی نپوسیده استفاده نکنید. نسبت به کشتی که دارید در آخر می تونید اط علفکش مربوطه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است