Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۵ امتیاز)

معرفی:

 کرم سفید ریشه با نام علمی Polyphylla olivieri در زیر خاک از ریشه گیاهان تغذیه می‌کنند.

این آفت در اکثر نقاط ایران و بیشتر در نواحی سردسیر یافت می‌شود و از آفات مهم گیاهان زراعی، درختان میوه و درختان غیر مثمر هستند.

این کرم ها از خانواده اسکارابیده و راسته سخت بالپوشان هستند. سنین اول به گیاهان زراعی و محصولات غده ای مانند چغندر و سیب زمینی آسیب وارد می‌کنند و لاروهای سنین ۲ تا ۳ به درختان میوه آسیب وارد می‌کنند.

علائم آفت کرم سفید ریشه به شکل ضعیف شدن عمومی درخت، زرد شدن برگها و خزان زود تر از موعد برگها است. این علائم  به این دلیل بوجود می‌آید که بخشی از ریشه قطع شده است.توجه داشته باشید که این آفت یکی از خطرناک ترین آفت ها می باشد که باعث خشک شدن درختان می شود.

کرم سفید ریشه Polyphylla olivieri

حشره کامل:

حشرات کامل سوسک هایی به طول ۲۷ تا ۳۵ میلی متر و عرض آنها در بیشترین حالت به ۲۰ میلی متر می‌رسد.

رنگ عمومی بدن قهوه‌ای تیره یا سیاه است که توده هایی از پولک های صدفی رنگ روی آنها را پوشانیده است. این پولکها به صورت نوار یا لکه‌های سفید رنگ در سطح پشتی سر، سینه و بالپوشها نمایان می‌شوند.

حشره کامل تخم هایی تقریبا بیضی و کروی به رنگ سفید و به شکل کلنی می‌گذارند. شکل مرحله لاروی این حشره به شکل حرف C انگلیسی است.

شفیره در نزدیکی سطح خاک تشکیل می‌شود و لاروهای کامل قبل از مرحله شفیرگی گهواره‌ای بیضی شکل از گل درست می‌کنند و در داخل آن شفیره می‌شوند.

حشره کامل

مبارزه و کنترل:

مبارزه مکانیکی علیه این آفت تنها شامل جمع آوری و از بین بردن لاروها و حشرات کامل می‌باشد.

شخم عمیق و برگرداندن خاک باعث به سطح آمدن لاروهای داخل خاک شده و پرندگان آنها را جمع می‌کنند.

در زمان مناسب که همزمان با خروج لاروهای سن یک (اواخر بهار یا اوایل تابستان) است، پس از گاوروکردن زمین، زیر سایه انداز درختان و لکه‌های آلوده را شخم زده و بعد با توجه به وسعت سطح مذکور با استفاده از محلول سمی، زیر تاج درخت و یا عرصه های آلوده را سمریزی می‌کنیم. میزان محلول مصرفی با توجه به اندازه درخت و بافت خاک تغییر می‌کند، سپس سه تا پنج روز بعد یک آبیاری سبک که باعث پخش بهتر و یکنواختتر سم در عمق خاک می‌شود، انجام داده و منجر به فعالیت بیشتر آفت می‌شود. مشخص است اگر آبیاری سنگین انجام شود جز شستشو و کاهش غلظت و عدم نتیجه گیری مطلوب نتیجه ای نخواهد داشت.

از آنجاییکه هدف اصلی از انجام این مبارزه شیمیایی از بین بردن لاروهای آفت است بنابراین با توجه به دوره زندگی آفت لازم است مبارزه به مدت ۳ سال و به صورت فراگیر انجام شود.یکی از سموم مناسب برای مبارزه با این آفت دیازینون ۶۰ درصد امولسیون به مقدار ۱ تا ۱.۵ در هزار، دیازینون گرانول ۱۰۰ گرم در متر مربع و کلرپیریفوس یا دورسپان به مقدار ۱.۵ تا ۲ درهزار است. در صورت استفاده از دیازینون باید یک ماه بعد دوباره تکرار شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است