Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پوسیدگی فیتوفتورایی طوقه و ریشه

زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

پوسیدگی فیتوفتورایی

بیماری گیاهی پوسیدگی ریشه و طوقه یا پوسیدگی فیتوفتورایی باعث آسیب به بسیاری از محصولات کشاورزی می شود. میزان خسارت بیماری روی درختان جوان بسیار بیشتر از درختان مسن می باشد.

چندین گونه از عوامل بیماری زای خاک در جنس Phytophthora باعث بیماری های پوسیدگی تاج و ریشه گیاهان علفی و چوبی می شوند. اگر خاک اطراف پایه گیاه برای مدت طولانی مرطوب بماند، یا اگر گیاه خیلی عمیق کاشته شود، تقریباً همه درختان میوه و آجیل و همچنین اکثر درختان و درختچه های زینتی (از جمله بسیاری از بومیان کالیفرنیا) می توانند دچار پوسیدگی فیتوفتورا ​​شوند. گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و سایر محصولات گیاهی نیز می توانند تحت تأثیر پوسیدگی فیتوفتورا ​​قرار گیرند. در درختان و بوته ها، عامل بیماری زا با رشد از ریشه به بالا از طریق تاج ریشه و به قسمت تنه پایین، گیاهان را از بین می برد، در آن قسمت پوست داخلی را از بین می برد و باعث قهوه ای شدن لایه بیرونی درخت می شود.
در بسیاری از این محصولات، گونه های مختلف Phytophthora درگیر هستند. با تأمین زهکشی مناسب خاک، کنترل رطوبت و انتخاب تحمل پذیرترین پایه ها، تلفات به فیتوفتورا ​​به حداقل می رسد. به طور کلی، فیتوفتورا ​​برای ایجاد بیماری به خاک های گرم و مرطوب نیاز دارد.

علائم پوسیدگی فیتوفتورایی

برگ گیاهان تحت تأثیر پوسیدگی فیتوفتورا ​​به نظر می رسد خشکسالی داشته باشد. درختان یا گیاهان اغلب با اولین هوای گرم فصل به سرعت پژمرده می شوند و می میرند. برگ ها ممکن است سبز مات، زرد یا در بعضی موارد قرمز یا مایل به ارغوانی شوند. غالباً، فقط گیاهان در کم آب ترین منطقه مزرعه یا باغ تحت تأثیر قرار می گیرند. عفونت های فیتوفتورا ​​معمولاً درختان جوان را از بین می برند، زیرا سیستم ریشه و تاج آنها در مقایسه با درختان بالغ اندک است.

علائم ممکن است ابتدا در یک شاخه یا ساقه ایجاد شود و سپس به بقیه درختان یا گیاهان گسترش یابد. درختان ممکن است در طی چند سال قبل از مرگ نهایی کاهش یابد یا در یک فصل منهدم شوند. کاهش آهسته هنگامی رخ می دهد که ریشه ها مورد حمله قرار گیرند.

علائم ریشه و تاج ها ممکن است بسته به گونه های Phytophthora درگیر، گیاه مورد حمله، مقاومت در برابر انواع گیاه و رطوبت و درجه حرارت خاک تا حدی متفاوت باشد. به طور کلی، درختانی که تحت تأثیر Phytophthora قرار دارند، در اطراف پوست تاج و ریشه های فوقانی مناطق تاریک ایجاد می کنند. صمغ یا شیره تیره ممکن است از حاشیه منطقه تنه بیمار بیرون بیاید. اگر بافت پوست با دقت بریده شود، رگه ها یا نواحی قهوه ای مایل به قرمز در پوست داخلی و لایه بیرونی چوب نمایان می شود.

پوسیدگی فیتوفترایی

زیست شناسی

گونه های فیتوفتورا ​​عوامل بیماری زای ساکن خاک هستند که تحت شرایط مرطوب به گیاه صدمه می زنند. اگرچه قبلاً در گروه fungi در نظر گرفته می شد، اما امروزه گونه های Phytophthora در یک طبقه بندی جداگانه بنام Oomycetes قرار می گیرند.

گونه های فیتوفتورا ​​اسپورهایی در حال استراحت تولید می کنند که در غیاب میزبان مناسب سالها در خاک مرطوب زنده می مانند. با این وجود، اگر خاک کاملاً خشک شود، این اسپورها بیش از چند ماه زنده می مانند. هنگامی که یک میزبان در آن نزدیکی است و آب آزاد (آب در فضاهای منافذ خاک) در خاک وجود دارد، اسپورهای استراحت جوانه می زنند و اسپورهای متحرک تولید می کنند که تا زمانی که آب آزاد وجود دارد می توانند مستقیماً به ریشه ها، شاخه ها یا تاج ها نفوذ کنند.

عامل بیماری زا می تواند در پاشیدن باران یا آب آبیاری، در آبیاری سطحی و آب رواناب و با حرکت خاک، تجهیزات یا قسمتهای گیاه آلوده پخش شود. خاک سیل زده و اشباع شده باعث گسترش Phytophthora به گیاهان سالم می شود.

پوسیدگی فیتوفترایی

مشاهده ی علائم بیماری در برش عرضی

مدیریت بیماری پوسیدگی فیتوفتورایی

مهمترین عامل در کاهش خطر پوسیدگی فیتوفتورا ​​، مدیریت خوب آب است. از اشباع طولانی مدت خاک یا آب ایستاده در اطراف پایه درختان یا سایر گیاهان حساس خودداری کنید. فقط به میزان لازم و به دفعات آبیاری آبیاری کنید. در یک باغ، رطوبت خاک اطراف هر درخت را نگه دارید و فقط در صورت لزوم آبیاری کنید. اگر درختان را با آب پاش آبیاری می کنید، از سر آبپاش و زاویه کم زاویه استفاده کنید تا از خیس شدن تنه و شاخه های پایین جلوگیری شود.از کاشت گونه های حساس در خاک های کم زهکشی یا کم عمق خودداری کنید.

برای همه گیاهان سبزیجات و باغات، زهکشی مناسب خاک را فراهم کنید. زهکشی خوب خاک بهتر است قبل از کاشت فراهم شود. زهکشی باید تا عمق ریشه زایی گیاهان زیاد باشد.

گیاهان را با توجه به نیاز آبیاری گروه بندی کنید. کسانی که به آبیاری های مکرر و سبک مانند سیب زمینی و توت فرنگی احتیاج دارند، از آبیاری های عمیق غیرمجاز مانند گوجه فرنگی و خربزه جدا کنید.

بهداشت زراعی

با جلوگیری از جابجایی خاک آلوده، آب و گیاهان از ناحیه ای که پوسیدگی گیاه فیتوفتورا ایجاد شده است، ممکن است سرعت گسترش فیتوفتورا در داخل یک باغ را کاهش دهد. آب زهکشی سطحی و زیرسطحی و هر چیزی که بتواند خاک مرطوب را جابجا کند، می تواند عامل بیماری زا را به یک منطقه جدید منتقل کند، از جمله چکمه، لاستیک اتومبیل و ابزار.

نهال و یا نشاء مورد تایید

برای چلوگیری از ورود آلودگی به مزرعه، از نهال ها و نشاء های مورد تایید در مراکز استفاده کنید.

قبل از ورود نهال و یا نشاء به مزرعه آنها را برسی کنید تا عاری از هر گونه بیماری باشند.

تناوب زراعی

اگر گوجه فرنگی تحت تأثیر پوسیدگی ریشه Phytophthora قرار گرفته است، حداقل از یک یا دو فصل از کاشت گوجه فرنگی یا سایر گیاهان حساس مانند بادمجان یا فلفل در همان خاک خودداری کنید. در عوض یک محصول مقاوم مانند ذرت بکارید، یا خاک را بدون کاشت بگذارید و آبیاری نکنید، تا خاک تا حد ممکن خشک شود. گونه های خاصی از Phytophthora به لوبیا و انواع کلم حمله می کنند، بنابراین می توان این گیاهان را نیز جایگزین کرد. برای گزینه های احتمالی در منطقه خود، با کارشناس یا مشاور مزرعه مشورت کنید.

کنترل شیمیایی پوسیدگی فیتوفتورایی

ضدعفونی طوقه و ریشه درختان بیمار با ترکیبات قارچکش مانند بردوفیکس و الیت

استفاده از بردوفیکس به شرح زیر:

– تراش بافت های بیمار و رنگ آمیزی بافت سالم با بردوفیکس غلیظ

– ضدعفونی ابزار هرس با بردوفیکس رقیق نشده

– آبیاری درختان با بردوفیکس ١۰ درهزار

– برای درختان مسن تر آبیاری سایه انداز و بیل زدن خاک سایه انداز با بردوفیکس ١۰ درهزار

– محلول پاشی کل گیاه با بردوفیکس ۵ در هزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است