Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پروانه پرطاووسی گلابی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

پرطاووسی گلابی

پروانه پرطاووسی گلابی از بزرگترین پروانه های موجود در ایران است. عرض بدن حشرات کامل با بال های باز به ۱۴۰ میلیمتر می رسد. این حشره در اکثر نقاط دنیا انتشار دارد و گونه های دیگری از این خانواده آفت درختان جنگلی می باشند.

نام علمی این پرونه Saturnia pyri می باشد.

پروانه پرطاووسی گلابی

حشره کامل پرطاووسی گلابی

شکل شناسی

حشره کامل پروانه بزرگی است که عرض آن با بالهای باز ۱۴ سانتیمتر می باشد. رنگ بال ها قهوه ای متمایل به خاکستری است و لبه آن دارای حاشیه سفید رنگ است. در روی بال ها یک لکه درشت تیره و دایره ای شکل مشاهده می شود که دور آن را هاله ای از دوایر رنگین فرا گرفته است.

شاخک در افراد نر شانه ای و در ماده ها نخی است.

لارو حشره خیلی بزرگ و طول آن به ۱۵ سانتیمتر نیز می‌رسد. رنگ آن سبز و روی حلقه های بدنش غده‌های برجسته آبی رنگ با موهای طویل دیده می‌شود. شفیره بزرگ و در یک پیله بزرگ قهوه‌ای رنگی قرار دارد.

پرطاووسی گلابی

لارو پرطاووسی گلابی

تخم حشره بزرگ و به رنگ سفید کدر می باشد. لارو حشره خیلی بزرگ و طول آن به ۱۰ سانتیمتر نیز می رسد. رنگ عمومی بدن لاروها سبز و روی حلقه های مختلف دارای غده های آبی رنگ با موهای زبر و بلند است.

خسارت

خسارت این آفت مربوط به مرحله لاروی است که از برگ ها تغذیه می نمایند. میزان خسارت آفت معمولا ناچیز است.

زیست شناسی

این حشره زمستان را به صورت شفیره در پیله های بزرگ و ضخیم قهوه ای رنگ در پناهگاه های مختلف به سر می برد. در سال یک نسل دارد. در بهار مصادف با باز شدن کامل برگ ها حشرات کامل ظاهر می شوند. حشرات ماده تخم های خود را به صورت منفرد در روی برگ درختان قرار می دهند. هر حشره ماده قادر است ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تخم بگذارد. طول بدن لاروها در حداکثر رشد به ۱۲۰ میلیمتر می رسد. با وجود اینکه لاروها خیلی پرکار هستند و به فراوانی از برگ درختان میوه دانه دار و بعضی از هسته دارها تغذیه می کنند به علت درشتی اندام اغلب به وسیله پرندگان شکار می شوند. به ندرت انبوهی جمعیت آن ها به سطح زیان اقتصادی می رسد.

مبارزه و کنترل پرطاووسی گلابی

معمولا سمپاشی اختصاصی علیه این آفت لازم نمی باشد زیرا به آستانه اقتصادی نمی رسند. با جمع آوری لاروهای درشت می توان به روش مکانیکی آن را کنترل نمود.

3 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است