Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نحوه هرس درختان مرکبات

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

درختان مرکبات را چگونه هرس کنیم؟

هرس بخش مهمی از رشد و سلامت درختان مرکبات است. حداقل یک بار در سال، درختان خود را از نزدیک بررسی کنید. به دنبال شاخه های بیمار، مرده یا آلوده باشید که باید حذف شوند. سعی کنید در هر زمان بیش از ۲۰ درصد درخت خود را کوتاه نکنید. هرس صحیح و اصولی باعث عمر بیشتر و محصول با کیفیت تر درختان شما می شود.

زمان مناسب هرس درختان مرکبات

حداقل یک بار در سال هرس کنید. هنگامی که درختان میوه می دهد، باید هر ۱۲ ماه یکبار به طور کامل هرس شوند. تاریخ های هرس خود را در تقویم خود علامت بزنید، تا آنها را فراموش نکنید. اگر درخت شما دچار بیماری یا آسیب است و نیاز به هرس مجدد دارد حتما انجام دهید.

هرس درختان مرکبات

اگر در آب و هوای گرمتری هستید، در زمستان تا اوایل بهار هرس کنید. این کار به این دلیل است که درخت مقداری از شاخ و برگ خود را برای محافظت در برابر هر گونه آب و هوای سرد زمستانی حفظ می کند. هرس را به نحوی انجام دهید که به جوانه های فصل بعد آسیبی نرساند.
اما اگر در آب و هوای سردتری هستید، در اواسط تا اواخر بهار هرس کنید. یک درخت مرکبات در یک منطقه سردتر به تمام شاخ و برگ خود، حتی شاخه های مرده، نیاز دارد تا مانع یخ زدگی شود. انتظار تا اواخر بهار همچنین به این معنی است که هر گونه رشد جدیدی که از بریدگی های شما ایجاد شود، از آسیب های یخبندان جلوگیری می کند.
هرس درختان مرکبات

چگونگی هرس دختان مرکبات

اگر حدود ۲۰ درصد شاخه های درخت در طی فرایند هرس حذف شوند، مناسب است. اما حذف بیش از حد درخت می تواند توانایی میوه دهی آن را فلج کند. قبل از شروع به درخت خود خوب نگاه کنید تا بتوانید تخمین بزنید که هرس ۲۰ درصد چگونه باید باشد. با عجله هرس نکنید.
هرس درختان مرکبات
شاخه های بلند و لاغر (نرک ها) را حذف کنید. به دنبال شاخه هایی باشید که به شکلی نامناسب از درخت بیرون زده اند. شاخه هایی را هدف بگیرید که مسیر پیاده روی شما را در اطراف درخت مسدود می کنند. در بالای درخت، شاخه های پشتی را که به شکل U خم می شوند، کوتاه کنید.
هرس درختان مرکبات
پاجوش ها را به صورت کامل و دقیق حذف کنید. هنگامی که شاخه ها با خاک یا زمین برخورد می کنند، می توانند پوسیده شوند یا به بزرگراهی برای آفات تبدیل شوند. آنها همچنین از حرکت هوا در اطراف تنه جلوگیری می کنند که می تواند باعث بیماری شود. شاخه های پایین را تا حدی کوتاه کنید که حداقل ۱ متر از زمین فاصله داشته باشند.
شاخه های شکسته شده، پوسیده و یا آنهایی که دارای بیماری یا آفت هستند را حذف کنید تا منشاء آلودگی برای سایر قسمت های درخت نباشند.
هرس درختان مرکبات
هر چوبی که روی هم قرار گرفته است را ببرید. همانطور که به داخل درخت نگاه می کنید، ممکن است متوجه شوید که برخی از شاخه ها به طور کامل یا جزئی روی یکدیگر رشد کرده اند. این ازدحام بیش از حد جریان هوا را در اطراف تنه درخت محدود می کند و می تواند ساختار کلی درخت را تضعیف کند. آنها را از نزدیک تنه هرس کنید.
هرس درختان مرکبات

دستور العمل های لازم برای هرس درختان

لباس مناسب بپوشید.

برای محافظت از چشمان خود در برابر افتادن شاخه ها از عینک محافظ استفاده کنید. برای جلوگیری از خراشیدگی، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند بپوشید. همچنین در نظر داشته باشید که برای حفاظت از دستان در برابر درختان، نیز دستکش های ضخیم و مناسب بپوشید.
هرس درختان مرکبات

هنگام هرس شاخه های بزرگ مراقب باشید.

ممکن است هنگام هرس شاخه و برگ بزرگ درخت آسیب های جدی ببینید. برای جلوگیری از این امر می توانید جهت سقوط شاخه را پیش بینی کنید و در جهت مخالف قرار بگیرید و یا از شخص دیگری برای نگه داشتن و یا مهار شاخه کمک بگیرید.

هر چند دقیقه یکبار عقب بایستید تا کار خود را ارزیابی کنید.

هر ۱۵ دقیقه یا بیشتر، چند قدم از درخت فاصله بگیرید و به پیشرفت کار خود نگاه کنید. در صورتی که به اشتباه عمل هرس را انجام می دادید می توانید آن را اصلاح کنید.
هرس درختان مرکبات

تنه درختان خود را رنگ کنید.

پس از انجام فرایند هرس ممکن است به دلیل کاهش پوشش برگی، تنه درخت در معرض آفتاب سوختگی قرار بگیرد. برای جلوگیری از این مشکل باید تنه درختان را رنگ آمیزی کنید. برای این کار می توان تنه درخت درخت را با ۵۰% رنگ اکریلیک و ۵۰% مخلوط آب رنگ کنید. از ترکیب بردو نیز می توان برای رنگ آمیزی استفاده کرد که می تواند تنه را از حجوم قارچ ها و باکتری ها در امان نگه دارد.
برای کمک به چسبندگی رنگ، قبل از رنگ آمیزی پوست درخت را با آب بشویید.
هرس درختان مرکبات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است