Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

معرفی و شرایط نگهداری بنجامین

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

معرفی:

نام فارسی این گل فیکوس بنجامین و نام علمی آن ficus benjamina می باشد در زبان انگلیسی به این گل انجیر مجنون نیز گفته می شود. این گل زیبا از خانواده ی موراسه است. معیار زیبایی این گیاه برگ و تنه است و گل نمیدهد.
فیکوس بنجامین یکی از موفق ترین گیاهان زینتی آپارتمانی است؛ با این حال نگهداری گل بنجامین در منزل کمی سخت است و نیاز به مراقبت های بیشتری دارد.

نام: فیکوس بنجامین

 نام علمی:  Ficus benjamina

 نام انگلیسی:  Weeping fig

 خانواده:  Moraceae- توت

بنجامین ابلق

انواع گل بنجامین :

گل بنجامین دارای انواع متفاوتی است که میتوان به چند نوع آن در زیر اشاره کرد. هر کدام از انواع گل بنجامین بر اساس شکل ظاهری و رنگ برگ ها نام گذاری شده اند. چند نمونه را در تصاویر نیز مشاهده می کنید.

گل بنجامین ابلق دارای برگ های سبز روشن و سفید
گل بنجامین سیلور دارای برگ های سبز تیره و سفید
گل بنجامین بلاک ( سیاه) دارای برگ های سبز تیره
گل بنجامین سبز دارای برگ های سبز روشن

میزان نور و دمای مورد نیاز :

بنجامین به نور زیادی نیاز دارد و اما نور مستقیم آفتاب خصوصا نور تابیده شده از پشت شیشه باعت آسیب به برگ ها می شود. دمای مناسب برای بنجامین در تابستان حداکثر ۲۵ درجه سانتیگراد و در زمستان حداقل ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد.دمای اتاق برای این گیاه کاملا مناسب است.  دقت داشته باشید که این گیاه به سرما حساس می باشد.

آبیاری :

این گیاه را به طور پیوسته مرطوب نگه دارید، اما نگذارید تا بیش از حد در آب غوطه ور بماند و یا برگ هایش بیفتد و از پوسیدگی ریشه ای رنج ببرد. در محیط بومی خود، این گیاهان به طور معمول برگ های خود را در ابتدای فصل خشک می ریزانند که باعث می شود آن ها به شدت حساس به تغییرات در رطوبت باشند، دقت کنید که برنامه آبیاری تان سازگار و مناسب باشد.

خاک :

هر نوع خاک گلدان خوب آبکشی شده به احتمال زیادبرایش مناسب است. گیاه بنجامین به خاکی نیاز دارد که به خصوص غنی از مواد غذایی یا مواد آلی بالا باشد، در زمان جا به جا کردن گلدانش از یک خاک گلدان بر پایه خاک استفاده کنید که حاوی پرلیت، شن و ورمیکولیت برای زه کشی بهتر است.

قلمه زنی :

گیاه بنجامین می تواند نسبتا آسان از قلمه هایش ریشه بگیرد، حتی بدون هورمون ریشه زایی. در نمناک اشاره کرده ایم که بهتر است در بهار برش داده شود و قلمه زنی انجام شود که می توانید به راحتی گرما و رطوبت را تامین کنید. بنجامین به ندرت با بذر کشت می شود و اغلب این گیاهان خانگی هرگز میوه یا دانه نمی دهند.

بنجامین سبز

 بررسی مشکلات و بیماری ها و راه درمان آنها :

برای نگهداری گل بنجامین در منزل نیاز است با انواع آفت ها و باید و نباید های ورد نیاز این گیاه حساس آشنا شد مطالب زیر نکات جامعی را در اختیار شما قرار میدهد:

وجود زخم های پنبه ای پشت برگ ها و روی ساقه نشان دهنده ی شپشک آرد آلود است و با سم کونفیدور درمان میشوند. نحوه ی استفاده و مقدار این سم را از روی بسته خریداری شده مطالعه کنید.

لکه های پهن آبکی و سیاه نشان دهنده ی قارچ ها بر روی فیکوس بنجامین است با شستشوی برگ ها با آب و صابون این مشکل حل میشود.

وجود تار عنکبوت در زیر برگ ها به دلیل وجود کنه های قرمز است و این کنه ها را میتوان با حشره کش های نفوذی و یا کنه کش ها برطرف کرد.

خشکی و شکنندگی برگ ها به دلیل هوای گرم و خشک است که با مرطوب کردن و تنظیم دمای محیط میتوان از ریختن و شکنندگی برگ ها جلوگیری کرد.

زرد شدن برگ ها نشانه ی آبیاری بیش از حد گیاه و  سیاه شدن برگ ها معمولا نتیجه ی چسبیدن برگ های گیاه به شیشه است که با رعایت این دو مورد گیاه دوباره شاداب میشود.

رنگ پریده شدن برگ ها و حضور لکه ها قهوه ای در زیر برگ و ساقه با کشیدن پنبه ای آغشته به سم های حشره کش نفوذی رفع میشوند.

برای نگهداری گل بنجامین در منزل و پرورش هرچه بهتر این گیاه نکات ذکر شده در بالا کاملا مفید است و با رعایت همین نکات ساده درباره ی پروش فیکوس بنجامین میتونید گیاهی زیبا در منزل خود پروش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است