Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۴/۵ - (۲ امتیاز)

شپشک نخودی بادام

شپشک نخودی بادام از آفات مهم درختان بادام می باشد. پوره ها و حشرات کامل ماده این آفت در روی برگ ها و شاخه های سال مستقر شده و شیره گیاهی را از این طریق مکیده و توان درخت میزبان را به شدت کاهش می دهند. درختانی که این چنین خسارت می بینند، مستعد پذیرش حشرات چوبخوار می شوند که خود از اهمیت بسزایی برخوردارند و خسارت شدید آن ها باعث خشکیدگی شاخه ها می شود.

نام علمی این آفت Eulecanium tiliae  می باشد.

علاوه بر این گونه، Didesmococcus unifasciatus نیز در روی درختان بادام فقط در روی شاخه ها ایجاد خسارت می کند.

شپشک نخودی بادام

زیست شناسی

شپشک نخودی بادام حشره زمستان را به صورت پوره سن ۲ سپری می کند. حداکثر خروج افراد نر اواسط فصل بهار است و بلافاصله پس از جفتگیری از بین می روند.

تشکیل اولین تخم در داخل بدن حشره ماده در شرایط آب و هوایی آذربایجان شرقی اواسط خرداد ماه است. یک فرد ماده قادر است بالغ بر ۳۲۰۰ عدد تخم بر جای گذارد. تفریخ حداکثر تخم ها دهه اول تیر ماه می باشد. پوره های سن یک خیلی فعال اند. به طرف شاخه های سال حرکت کرده، روی آنها مستقر می شود. این پوره ها در حالی که خرطوم خود را جهت تغذیه به داخل نسوج گیاه فرو کرده اند، شروع به ایجاد پوسته یا لایه سفید می نمایند. تغذیه آنها تا اواخر تابستان ادامه داشته سپس تبدیل به پوره سن ۲ می شوند و بدین صورت زمستانگذرانی می کند.

نکته مهم درباره این حشره آن است که حشرات ماده ضمن رشد سریع خود شیرابه ای از خود ترشح می کنند. بدین طریق باعث ضعف عمومی درختان می گردند. افراد ماده در حالی که روی شاخه های ثابت هستند در زیر پوسته خود شروع به تخمریزی می نمایند. این آفت در سال دارای یک نسل می باشد.

روش های کنترل شپشک نخودی بادام

مناسب ترین زمان سمپاشی علیه این آفت دهه اول تیر ماه همزمان با تفریخ حداکثر تخم ها است. اگر چنانچه نتیجه محلول پاشی ها رضایت بخش نبوده باشند می توان علیه پوره های سن ۲ زمستانگذاران آن با استفاده از روغن ولک به نسبت ۳ درصد قبل از تورم جوانه ها (پیش بهاره) محلول پاشی کرد.

در کنترل تلفیقی این آفت، همزمان با روش شیمیایی از روش های زیر نیز میتوان استفاده کرد:
۱- شاخه های آلوده به آفت را در فصل بهار هرس کرده و آنها را خارج از باغ سوزاند.
۲- پوره های تازه استقرار یافته در فصل تابستان و نیز پوره های سن دو را در اواخر فصل زمستان برس کرده و از شاخه ها جدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است