Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

شپشک های آرد آلود حشره هایی از خانواده Pseudococcidae هستند . این حشرات در زیستگاه های گرم و مرطوب یافت می شوند. بسیاری از گونه ها توسط برخی از انسان ها آفات محسوب می شوند زیرا از شیره گیاهان گلخانه ای ، گیاهان خانگی و درختان نیمه گرمسیری تغذیه می کنند و همچنین به عنوان ناقل برای چندین بیماری گیاهی عمل می کنند. برخی از مورچه ها اما در روابط همزیستی با آنها زندگی می کنند.

حشرات نرم و بدون بال هستند که اغلب به صورت توده های پنبه ای سفید روی برگها ، ساقه ها و میوه های گیاهان ظاهر می شوند. آنها با قرار دادن قسمتهای مکنده دهان ، به نام استایلت ، در گیاهان و بیرون کشیدن شیره از بافت گیاهان تغذیه می کنند. خسارت اغلب در سطح پایین آفت قابل توجه نیست. با این حال ، در تعداد بالاتر آنها می توانند با ضعیف شدن گیاه باعث زردی و لوله ای شدن برگ شوند. تغذیه معمولاً همراه با عسلک است که باعث چسبندگی گیاه می شود.

چرخه زندگی:

ماده های بالغ ۳۰۰-۶۰۰ تخم در یک تخم گذاری به صورت متراکم دفع می کنند ، که بیشتر در قسمت زیرین برگ ها دیده می شود (گاهی با سفیدک کرکی اشتباه گرفته می شود). تخمگذاری حدود ۲ هفته ادامه دارد و ماده پس از اندکی تخمگذاری تخم گذاری میمیرد. تخم ریزی در طی ۱-۳ هفته اتفاق می افتد و پوره های زرد فعال کوچک در جستجوی مکان های تغذیه ای که می توانند در آن مستقر شوند ، از روی گیاه شروع به مهاجرت می کنند. هنگام تغذیه ، آنها عسلک ترشح می کنند و یک پوشش مومی روی بدن آنها شروع به تشکیل می کند. پوره های ماده بسته به دما سه مرحله را پشت سر می گذارند و یک نسل طول می کشد. پوره های نر پنج سن را میگذارنند . آنها بعد از سن دوم تغذیه نمی کنند و فقط برای باروری ماده ها وجود دارند.

چرخه زندگی

روش های مبارزه:

 

بیولوژیک

استفاده از دشمنان طبیعی (Cryptolaemus montrouzieri)

زراعی

هرس شاخه های آلوده.

پرهیز از آبیاری و کود دهی زیادی ( شپشک های آرد آلود که گیاهانی که دارای مقدار بالای نیتزوژن در سطح برگ ها هستند و گیاهانی که دارای بافت آبدار باشند بشتر حمله می کنند).

استفاده از فشار باد و یا آب در روی ساقه های قوی برای کم کردن تعداد شپشک ها.

شتشوی مرتب گیاه مانع از آلودگی مجدد گیاه می شود.

شیمیایی

کنترل شیمیایی به دلیل اینکه بعضی از گونه ها در زیر پوست سا قه مستقر شده و یا بر روی ریشه مشکل است.

زمان استفاده از کنترل شیمیایی زمانی است که جمعیت حشره  بسیار زیاد و در حد بحرانی برای گیاه است.

به دلیل اینکه مورچه ها از شپشک ها در برابر دشمنان طبیعی نگه داری می کنند برای اینکه دشمنان طبیعی نیز بتوانند شپشک ها را کنترل کنند باید مورچه ها را نیز از بین برد.

استفاده از صابون های تشکیل شده از نمک پتاسیم و یک اسید چرب.اگر حشره ها مقاومت نشان دادن از حشره کش بوتانیک استفاده شود.

استفاده از روغن های باغبانی.با توجه به این که شپشک های نباتی در سطح زیرین برگ ها مخفی می شوند و این که روغن ها سیستمیک نیستند پس باید از سم پاشی شدن تمام گیاه اطمینان حاصل کرد.

استفاده از عصاره سیر و فلفل که در این مورد خطر مقاوم شدن وجود ندارد.

استفاده از حشره کش های گروه پیرتروئید در مبارزه با شپشک های آرد آلود بسیار موثر است.

زمان استفاده از حشره کش در کنترل آفت بسیار مهم است چرا که بعضی از آفات نمی توانند به درون لایه مومی که بر روی بردن حشرات بالغ و پوره ها وجود دارد نفوذ کند پس یکی از دلایل عدم کنترل موفق شپشک ها استفاده در زمان نا مناسب است.پس بهترین زمان استفاده از سموم زمانی است که پوره های سن ۱ از تخم خارج می شوند.

با توجه به این که حشرات ماده ثابت بوده و پرواز نمی کنند و این حشرات نر هستند که پرواز کرده و با حشزات ماده جفت گیری می کنند پس استفاده از کارت های زرد رنگ برای به دام انداختن حشرات نر و جلوگیری از جفت گیری با حشرات ماده نیز توصیه می شود.

مبارزه زمانی آغاز می شود که پوره ها سن اول از تخم خارج شده باشند.برای تعین این زمان از تله های زرد رنگ چسبناک استفاده می شود.این تله  های را روی گیاه در محل شاخه ها ، تنه و ساقه نصب کرده و زمانی که تعدادی حشره نر در تله ها مشاده شده ۲ هفته بعد زمانی است که پوره های سن اول از تخم تفریخ شده و باید سم پاشی صورت گیرد.

لسیت سموم مناسب برای شپشک ها در جدول ۱ و ۲ آمده است.

راه کار کلی

با توجه به شرایط اقلیمی بندرعباس استفاده از تمام روش های کنترل بالا مقدور نیست بنابراین از روش های زیر استفاده می کنیم.

۱)از دادن کود های ازته و آبیاری بیش از حد جدا خود داری شود و بسته به نیاز گیاه از کود استفاده شود. در ضمن در هنگام شیوع آلودگی دادن کود ممنوع می باشد چرا که باعث مقاومت آفت می شود.

۲)در مراحل اولیه آلودگی در صورت امکان از کارگران خواسته تا فقط مناطقی که آلوده به شپشک ها هستند را فقط هرس کرده و شاخه های هرس شده را نابود کنند.در ضمن اگر آلودگی شدید باشد از هرس زیادی باید جلوگیری کرد چرا که باعث ضعف درخت خواهد شد (حتی در آلودگی شدید هرس تاثیر مفیدی دارد اما هرس کردن نباید زیاد باشد و فقط باید قسمت های آلوده هرس شوند).

۳)با توجه به رابطه همزیستی (Symboisis) بین شپشک ها و مورچه ها یکی از دلایل طغیان آنها حفاظت مورچه ها از آنها در برابر دشمنان طبیعی است پس با از بین بردن و یا دور کردن مورچه ها از شپشک ها می توان زمینه فعالیت دشمنان طبیعی که بسیاری از آنها در شهر بندرعباس موجود است را فراهم کرد که باعث پایین نگهداشتن تعداد شپشک ها خواهد شد. با توجه به زندگی مورچه ها در خاک می توان از یکی از سموم تدخینی در خاک برای از بین بردن مورچه ها استفاده کرد و در صورت استفاده از سم پاشی باید دقت کرد که سم اثر زیان باری بر روی حشرات مفید و دشمنان طبیعی نداشته باشد.

۴) در زمانی که با شپشک های آرد آلود مواجه شدیم و با توجه به طغیان آن در سال های قبل ابتدا از تله های چسبناک برای کاهش جمعیت نر ها و در نتیجه کاهش دفعات جفت گیری استفاده می کنیم.

۵)زمانی که در تله های زرد رنک چسبناک بیش از ۱۰ تا ۱۵ عدد حشره نر مشاهده شد ۲ هفته بعد باید سم پاشی صورت گیرد.

۶)برای از بین بردن حشرات بالغ و تخم ها می توان در زمستان زمانی که جمعیت آفت پایین از سموم روغنی استفاده کرد.

۷) با توجه به تحقیقات صورت گرفته این آفت به بوی متصاعد شده از درخت اوکالیپتوس واکنش داده و از آن منطقه دوری می کند پس یکی از راه های کنترل آن کاشت درخت به ویژه اوکالیپتوس در پارک ها و فضای سبز است.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است