Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

سپردار قهوه ای مرکبات

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

سپردار قهوه ای مرکبات

سپردار قهوه ای مرکبات علاوه بر مرکبات به عده زیادی از درختان و گیاهان دیگر از قبیل شمشاد نعنائی، شمشاد جنگلی، شمشاد معمولی، ارغوان، برگ بو، چای، نخل های زینتی، کاملیا، کافور، بید، خرمالو، به ژاپنی، گل سرخ، اوکالیپتوس، رازقی، زیتون، برگ نو، مو و بعضی از درختان میوه و غیره حمله می نماید.

نام علمی این آفت Chrysomphalus dictyospermi می باشد.

سپردار قهوه ای مرکبات

سپردار قهوه ای مرکبات

خسارت

این آفت به برگ و میوه و گاهی شاخه های سبز حمله می کند. باعث زرد شدن و ریزش شدید برگ و کوچک ماندن میوه ها می شود. این سپردار از مهمترین آفات مرکبات در ایران محسوب می شود. بیشتر به برگ و میوه و گاهی نیز به شاخه های سبز مرکبات حمله می کند. این حشره با فرو بردن خرطوم خود در نسج گیاه از شیره گیاهی تغذیه می کند. بدین وسیله باعث زرد شدن و ریزش شدید برگ و کوچک ماندن میوه می شود.

از میان درختان مرکبات، نارنج و پرتقال بیش از سایر انواع مورد حمله این حشره واقع می شود و بعد از آنها نارنگی شدیدا آلوده می گردد.
اگر حشرات را از روی میوه پاک کنند باز هم محل خرطوم یا به اصطلاح نیش ها بطور واضح روی میوه های نامرغوب دیده می شود. درختان افت زده ضعیف و مقاومت آنها در برابر سرما کم خواهد شد.

زیست شناسی

این آفت زمستان را به صورت ماده بالغ و پوره های سن ۱و ۲ گذرانده و در حدود اردیبهشت ماه تخمریزی میکند.
پوره های آفت در اوایل تیرماه از تخم خارج و روی شاخه و برگ و میوه پراکنده می شوند. سپردار قهوه ای در شرایط آب و هوایی شمال ایران زمستان را به صورت ماده بالغ و پوره های سن اول و دوم گذرانده و در حدود اردیبهشت ماه تخمریزی می کند.

پوره های آفت اوایل تیر ماه، از تخم خارج و روی شاخ و برگ و میوه مرکبات پخش می شوند. پوره ها پس از خروج از تخم حداکثر تا ۴۸ ساعت حرکت داشته و همین که محل مناسبی برای تغذیه پیدا کردند خرطوم خود را فرو کرده و تا آخر عمر در همان محل ثابت می مانند. این پوره ها در دوره زندگی خود با ترشح مواد مومی تولید سپر بر روی خود می کنند. سپر نرها کمی دراز و بعد از مرحله نمفی حشرات نر بالدار خارج می شود. برای جفتگیری با ماده پرواز می کنند.

تخم ها بیضی شکل و زرد رنگ بوده و پس از چند روز تفریخ می گردند. حشره مزبور در سال ۳-۴ نسل دارد. نسل اول و دوم آن بیشتر روی برگ ها و شاخه های جوان می گذرد. نسل پاییزه اغلب روی میوه ها منتقل می گردد. پوره های نسل اول نسبت به شرایط آب و هوا از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد ماه ظاهر می شود. مراحل رشدی آنها در دهه سوم تیر ماه کامل گردید. پوره های متحرک نسل سوم در اواخر شهریور ماه ظاهر می شود.

سپردار قهوه ای مرکبات

روش های کنترل سپردار قهوه ای مرکبات

برای کنترل شیمیایی علیه شپشک سپردار قهوه ای بایستی موقعی برنامه سمپاشی را اجرا نمود که همزمان با تفریخ تخم ها و ظهور پوره های جوان باشد. زیرا اگر در این امر تأخیر شود سپر مومی بر روی بدن حشره تشکیل می شود و دیگر سمپاشی مؤثر واقع نمی شود.

اولین نوبت سمپاشی علیه این آفت اواخر خرداد یا اوایل تیر ماه بوده و مرحله دوم در اواسط شهریور و یا اوایل مهر ماه است که در این موقع میوه ها درشت ولی هنوز سبز هستند. برای سمپاشی در این دو مرحله از یکی از سموم فسفره با استفاده از روغن امولسیون شونده ( ولک ) با غلظت یک لیتر در صد لیتر آب در کنترل آفت مؤثر است.

علاوه بر دو مرحله سمپاشی تابستانه مذکور در صورت شدت افت سمپاشی زمستانه نیز در ماه های دی، بهمن و نیمه اول اسفند از سموم فسفره همراه با روغن سیترول یا ولک توصیه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است