Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

سوسک چوبخوار انار

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

سوسک چوبخوار انار

سوسک چوبخوار از آفات مهم انار بوده و همه ساله خسارت زیادی را از طریق خشکی تنه و شاخه به درختان خصوصا در باغات ضعیف وارد می سازد. خسارت عمده آفت توسط لاروها و با تغذیه از ناحیه کامبیوم صورت می گیرد.

سوسک چوبخوار انار

خسارت سوسک چوبخوار انار

نامناسب بودن عوامل محیطی مورد نیاز گیاه، آفتاب سوختگی، کم آبی بیش از حد باغات و بی نظمی در دوره آبیاری، فقدان مواد غذایی مورد نیاز گیاه، عدم رعایت اصول صحیح باغداری مانند هرس اصولی و حذف شاخه های آلوده و مراقبت های بهداشتی باغ، ضعف درختان را موجب شده و شرایط مساعدی را برای حمل آفت فراهم می آورند.

این آفت با حمله به ناحیه کامبیوم درخت باعث قطع آوندها و اختلال در جریان شیره گیاهی شده و در نهایت خشکیدگی تنه و شاخه درختان را باعث می شود.
خسارت نه تنها توسط لاروها با تغذیه از چوب باعث خشکیدگی تنه و شاخه ها می شود بلکه تغذیه حشرات کامل از پوست سرشاخه ها و به خصوص دم میوه در اوایل فصل و طولانی شدن مدت تغذیه، باعث ریزش شدید میوه و کندی و توقف رشد و نهایتا خشکیدگی میوه های کوچک روی درخت می گردند.

زیست شناسی

سوسک های ماده پس از جفت گیری، تخم های خود را به صورت مجتمع یا منفرد در زیر پوستک های خشک و یا روی پوست تنه قرار می دهند.
تخم ها پس از طی دوره جنینی حدود یک هفته بعد تفریخ می شود. لارو سن یک که حدود ۱.۵-۱ میلیمتر طول دارد از محل اتصال تخم به زیر پوست نفوذ می کند.

لاروهای سوسک چوبخوار انار پس از سپری شدن دوره تغذیه که حدود ۲-۳ ماه به طول می انجامد کامل می شوند. سپس سوراخی با مقطع بیضی شکل حفره کرده و وارد چوب می شوند. در انتهای دالان ایجاد شده در پناهگاه شفیرگی زمستان را طی می کنند.
دوره تغذیه لاروها حدود ۲-۳ ماه به طول می انجامد. این آفت در شرایط آب و هوایی استان یزد یک نسل در سال دارد. زمستان را به صورت پیش شفیره در داخل چوب می گذراند.

مبارزه و کنترل

۱- جلوگیری از سرمازدگی باغات
۲- تنظیم برنامه آبیاری مناسب با وضعیت باغات و جلوگیری از تنشهای آبی در باغات
۳- کوددهی و تقویت درختان بر اساس نیاز
۴- رعایت اصول باغبانی و انجام هرس های اصولی و جلوگیری از آفتاب سوختگی
۵- اقدامات بهداشتی و حذف شاخه های بیمار و نابودی آن ها

منبع: اطلس رنگی آفات درختان میوه انتشارات دانشگاه ایلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است