Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

بیماری پوسیدگی نرم باکتریایی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

پوسیدگی نرم باکتریایی

پوسیدگی نرم باکتریایی توسط باکتری Erwinia carotovora ایجاد می شود.

این عارضه از بیماری های مهم گیاهان زینتی و ساقه کرفس، کاهو، اسفناج، کلم، موز، سیب زمینی، هویج، پیاز، تربچه و میوه های گوشتی از قبیل گوجه فرنگی، خیار و کدو می باشد.

پوسیدگی نرم باکتریایی

مناطق انتشار در ایران و جهان

این بیماری انتشار جهانی دارد. بر روی موز از کشورهای اکوادور، و نزوئلا وکلمبیا گزارش شده. روی سایر میوه ها و سبزی ها از ایران نیز گزارش شده است.

اهمیت اقتصادی

پوسیدگی نرم بیشتر در مزرعه، انبار و موقع حمل و نقل روی سبزیجات، میوه های گوشتی و ساقه های آبدار بوجود می آید. در موز ریزوم، پاجوش و میوه را مورد حمله قرار می دهد.

علائم بیماری پوسیدگی نرم باکتریایی

علائم بیماری تقریبا در روی میزبان های مختلف شبیه به هم هستند. ابتدا در منطقه مورد حمله، لکه کوچک آبکی ظاهر می شود که به تدریج بزرگ و عمیق می گردد. لکه ها ابتدا دارای حاشیه مشخص می باشند. بعدا به صورت لکه هایی با حاشیه نامنظم و لزج با مقداری از سلول های متلاشی در می آیند.

در گیاهان خانواده شبو و پیاز، بوی گوگرد در اثر آلودگی به مشمام می رسد. در موز باکتری، قلمه های تازه را دچار زردی و کوتولگی می کند و بر روی میوه موز مناطق آبسوخته زرد یا قهوه ای را با حاشیه سیاه بوجود می آورد.

پوسیدگی نرم باکتریایی

روش های انتشار و زمستان گذرانی

بیمارگر زمستان را در اندام های آلوده گیاهی در انبار، خاک مزرعه و همچنین در شفیره حشرات سپری می کند. بیماری ممکن است در مزرعه با کشت اندام های بیمار مثل سیب زمینی به وجود آید. همچنین در مناطق مرطوب وقتی که قلمه های تازه را در آب گرم قرار می دھند آلودگی شدت می یابد.

چرخه زندگی

باکتری بعد از رخنه به داخل بافت از مایع بین سلولی و یا داخل سلول های زخمی پارانشیم تغذیه کرده و تکثیر می شود. سپس با ترشح مقدار زیادی آنزیم های پکتولیتیک باعث تجزیه مواد پکتینی موجود بین سلول ها و از هم پاشیدن سلول ها می شود. باکتری ممکن است به آوند چوبی هم حمله کند. در اثر تجزیه مواد پکتینی دیواره و تیغه های سلولی بافت مورد حمله، نرم و به توده لزجی تبدیل می گردد.

پوسیدگی نرم باکتریایی

روش های مبارزه با بیماری پوسیدگی نرم باکتریایی

۱- استفاده از سموم حشره کش، محلول بردو. هر چند که در گذشته از آنتی بیوتیک استرپتومایسین استفاده میشده و نتایج موثر هم بدست می آمده است، ولی کاربرد آنتی بیوتیک های آنتی باکتریال به دلیل ایجاد مقاومت ها میکروب و انتقال آن به انسان، دیگر مجاز نیست.

۲- رعایت نکات بهداشتی از قبیل و ضدعفونی کردن انبار با فرمالدهید، سولفات مس

۳- جدا سازی و نابودی اندام های بیمار

۴- با حفظ درجه حرارت چهار درجه سانتی گراد در انبار، از آلودگی و گسترش بیماری جلوگیری می شود.

۵- رعایت تناوب زراعی با غلات و سایر گیاهان غیر حساس

برای مشاهده مطلب پوسیدگی نرم میوہ جات کلیک کنید.

1 یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است