Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

بهترین زمان سمپاشی و نکات مهم آن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

مناسب ترین زمان سمپاشی

برای کنترل بیماری ها و آفات، انتخاب بهترین زمان سمپاشی امری بسیار مهم و حیاتی است.

کلیه گیاهان در معرض بسیاری از بیماری ها و آفات هستند که از بین بردن ها آنها ضروری است. عدم کنترل آفات و بیماری ها، باعث کاهش عملکرد و محصول می شود.

دوره کارنس

ساعات مناسب سمپاشی

انتخاب بهترین ساعت سمپاشی با توجه به محل مورد نظر و فصل متفاوت است.
به صورت کلی باید زمانی سم پاشی را انجام دهیم که دمای هوا نه خیلی بالا و نه خیلی پایین است. به این صورت که سم پاشی در فصل تابستان باید اوایل صبح مثلا ساعت ۵ تا ۷ که هوا گرم نیست انجام شود. بلعکس زمانی که در زمستان قصد سمپاشی داریم بهترین زمان حدود ساعت ۹ تا ۱۲ است. زمانی که دمای هوا پایین نیست.

اکثر سموم به طور سیستمیک در دماهای بین ۱۵ تا ۲۸ درجه اثر می کنند.
دمای بالاتر از ۳۰ درجه در بیشتر سموم معمولا باعث ایجاد گیاهسوزی می شود. حتی دمای بالا باعث تبخیر سریع سم و کاهش کارایی آن می شود. بنابراین بهترین زمان سمپاشی در طول روز در تابستان صبح و یا عصر می باشد.

البته انتخاب بهترین زمان سمپاشی در طول روز علاوه بر مطالب بالا به انتخاب نوع سم نیز بستگی دارد. به عنوان مثال سموم بیولوژیک در غروب آفتاب و در هوای خنک پاشیده می شود تا در طول شب فعال شده و اثر کنند. در صورتی که در نور آفتاب این سموم از بین می روند. در مورد آفات کش های سیستمیک، این آفات کش ها پس از جذب، وارد آوندها شده و به سایر اندامهای گیاهان می روند. بنابراین بهترین زمان سمپاشی صبح و قبل از طول خورشید است. با بالا آمدن خورشید و تابش نور، سموم نیز با شیره گیاهی در گیاه شروع به حرکت می کند.

اواخر زمستان یا اوایل بهار به عنوان مناسبترین زمان سمپاشی

دلیل انتخاب اواخر زمستان یا اوایل بهار به عنوان بهترین زمان سمپاشی، این است که به خاطر عدم وجود پوشش برگ ها سموم کمتری برای درختان لازم است که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

بهترین زمان سمپاشی درختان میوه در زمستان بیشتر به این دلیل است که اکثر آفات درختان، زمستان را با چرخه ی تخم (شناخت زیست شناسی حشرات) در زیر و یا روی پوسته ی درختان سپری می کنند. از جمله تخم این حشرات می توان به تخم شته ها و تخم سپردارهای درختان میوه هسته دار و کنه های درختان هسته دار، انواع شته ها و انواع شپشک ها اشاره کرد. بیماریهای مهم درختان مانند آتشک دار دانه دارها، پوسیدگی مومیایی میوه، لکه غربالی هسته دارها و بیماری شاخه ها مثل شانکرها با سمپاشی زمستانه از بین می رود.

از علت های دیگر انتخاب اواخر زمستان به عنوان بهترین زمان سمپاشی می توان به نبود محصول و میوه ذکر کرد که مسمومیت در میوه و یا محصول را ایجاد نمی کند. همچنین پاشش قبل از اینکه درخت شروع به تولید برگ های جدید یا جوانه کند، صورت گرفته شده است.

استفاده از سم در زمان باز شدن شکوفه ها، منجر به آسیب زدن به زنبورها و شکوفه ها می شود. عدم گرده افشانی مناسب، منجر به کاهش بازدهی در میوه می شود.

عوامل دیگر در انتخاب زمان مناسب سمپاشی

علاوه بر دمای هوا و فصل مورد نظر به عوامل دیگری نیز در زمان سمپاشی باید توجه کرد.

سرعت باد کمتر از ۳ کیلومتر در ساعت یا بیشتر از ۱۵ کیلومتر در ساعت در زمان سمپاشی ممکن است به معنای از بین رفتن سموم از طریق رانش یا تبخیر باشد. انتخاب وزش باد مناسب در محصولاتی نظیر گندم، احتمالاً ایده جالبی است. اما وزش باد در سمپاشی درختان موجب می شود تا سموم، به مناطق غیر هدف پاشیده شود. بنابراین بهترین زمان سمپاشی انتخاب یک روز خنک، بدون وزش باد و بارندگی است.

برای مشاهده دستور استفاده سموم مختلف کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است