Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)

زنجرک مو

خسارت زنجرک مو یا زنجرک انگور از طریق تخمگذاری در نسوج برگ و مکیدن پوره ها و حشرات کامل از شیره گیاهی می باشد.
بوته های آلوده در سطح بالایی برگ ها لکه های سبز روشن و متمایل به سفید ایجاد می کنند.

سطح زیرین پوشیده از پوره ها و جلدهای آنها می باشد. در اثر حمله افت بوته ها ضعیف می شوند و میزان محصول تقلیل پیدا می کند. گفته می شود که علاوه بر مو روی درختان سیب نیز ایجاد خسارت می کنند. در کشور ما احتمالا گونه یا گونه های دیگری نیز ممکن است در موستان ها دیده شود.

خسارت زنجرک مو

خسارت زنجرک مو

شکل شناسی

حشرات کامل زنجرک مو حدود ۳ میلیمتر و به رنگ زرد روشن می باشند. روی بالها لکه های قرمز دیده می شود. این حشرات در بهار مصادف با باز شدن برگهای مو فعالیت خود را شروع می کنند. پس از ۲ تا ۳ هفته تغذیه در سطح زیرین برگها و داخل نسج تخمریزی می کنند. تخم زنجرک مو کوچک و بیضی شکل است و به سختی در داخل نسج گیاهان دیده می شود. این تخم ها به فاصله یک هفته تا ده روز باز می شوند. به نظر می رسد که لکه های سبز روشن در سطح برگ مربوط به محل خروج پوره ها در زیر برگ باشد.

زیست شناسی

زنجرک مو زمستان را به صورت حشره کامل در زیر برگ ها، لابلای پوستک ها و پناهگاه های دیگر بسر می برد.

ظاهرا در نواحی خشک و نسبتا گرم این آفت شدت بیشتری دارد و در سال می تواند ۲ تا ۳ نسل ایجاد کند. در کشور ما در اکثر نقاط این حشره به عنوان آفت قابل توجه ذکر نمی شود. ظاهرا به وسیله عوامل کنترل کننده طبیعی انبوهی جمعیت آن زیر سطح اقتصادی مانده است.

کنترل زنجرک مو

کاربرد سموم سیستمیک و سموم نفوذی می تواند روی این آفت مؤثر واقع شود. در حال حاضر در مواردی که تک درخت هایی که در منازل شدید آلوده باشند کاربرد سموم علیه این آفت توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است