Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پروانه زنبور مانند درختان سیب

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

پروانه زنبور مانند

پروانه زنبور مانند از آفات مهم درختان سیب می باشد. لاروهای این آفت در منطقه کامبیوم در زیر پوست تنه درختان، روی تنه و شاخه های اصلی فعالیت دارند. گاهی نیز باعث خشک شدن کامل درختان می گردند.

این حشره تاکنون از روی درختان سیب، به، گیلاس و زالزالک گزارش شده است.

نام علمی این آفت Synanthedon tabaniformis می باشد.

پروانه زنبور مانند

شکل شناسی

حشرات کامل دارای بدن کشیده، با بالهای باز به عرض ۲۰ تا ۲۸ میلی متر می باشند. بخش اعظم بالهای جلویی فاقد پولک بوده و شفاف است.
اما در قسمت هایی که پولک وجود دارد رنگ آنها تیره با جلای فلزی است.

لارو ها به طول ۲۵ میلی متر و به رنگ سفید مایل به خاکستری با سر قهوه ای رنگ و قفس سینه صاف می باشد.

زیست شناسی

زمستان گذرانی پروانه زنبور مانند به صورت لاروهای سنین مختلف در محل تغذیه یعنی دالان های پیچ و خمدار لارو در زیر پوست است. لاروها برای تغذیه به چوب آسیب نمی رساند بلکه تغذیه آنها از پوست و کامبیوم است.
ماده تخمهای خود را به صورت انفرادی و گاهی چند عدد در جوار یکدیگر در شکاف ها و زخم های روی پوست تنه و شاخه های قطور میگذراند. در این رابطه حتی در محل هرس شاخه های قطور نیز تخم این حشره دیده شده است.

در روی تنه های سالم، حشره ماده حتی از ترک های بسیار خفیف ناشی از تغییرات اقلیمی و عوامل فیزیولوژیک گیاهی نیز جهت تخمگذاری استفاده می نماید. فضولات لاروی به صورت دانه های ریز قهوهای رنگی بوده که گاهی از شکاف ها بیرون زده و محل فعالیت لاروی را مشخص می سازد. این لاروها تا سال آینده در همین محل ها زمستان را می گذرانند.

مبارزه و کنترل پروانه زنبور مانند

در مورد درختان پذیرای این آفت دو نکته بسیار مهم قابل بحث می‌باشد.

۱ـ بیشتر درختانی که جهت تخمریزی انتخاب می‌شوند یا رها شده‌اند و یا از نظر کاشت وضعیتی رضایت‌بخشی ندارند.

۲ـ هر نوع شکاف، ترک . زخم روی تنه و شاخه‌ها باعث جلب این آفت برای تخمریزی خواهد گردید. در این رابطه حتی ترک‌ها و تغییر شکل‌های ناشی از عوامل بیماریزا مانند بیماری معروف قارچی خوره که در نقاط میوه‌خیز کوهستانی به فراونی روی درختان سیب رایج است باعث جلب این حشره برای تخمریزی می‌گردد. لذا مهمترین طریقه پیشگیری از حمله و خسارت این آفت رعایت اصول صحیح باغداری، آبیاری به موقع، هرس و پانسمان زخمهای روی تنه با مواد ضدعفونی کننده و چسب پیوند می‌باشد. سم‌پاشی تنه و شاخه‌های اصلی درخت یک هفته پس از ظهور حداکثر حشرات کامل در بهار، تراشیدن آن قسمت از پوست تنه که خشک و فاسد شده و پوشاندن محل زخم با چسب پیوند بسیار مؤثر است.

۳- دادن کودهای ازته و حیوانی و انجام آبیاری کافی موجب رشد سریع پوست و خفته کردن آفت می‌گردد.

برای مشاهده مطلب زنبور سیاه مغزخوار پسته کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است