Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

ضدعفونی خاک به روش آفتاب دهی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

ضدعفونی خاک

ضدعفونی خاک به روش آفتاب دهی یا سولاریزیشن روشی موثر برای از بین بردن میکروارگانیسم های مضر و کاهش شیوع بیماری ها، آفات و علف های هرز است. این روش برای محیط زیست بی خطر است زیرا از انرژی خورشیدی و آب به جای مواد شیمیایی مضر استفاده می کند.

آفتاب دهی خاک

آفتاب دهی خاک چیست؟

آفتابدهی خاک روشی سازگار با محیط زیست و غیر شیمیایی برای خلاص شدن از شر آفات، علف های هرز و بیماری ها است. سولاریزیشن در سیستم های مختلف کشاورزی قابل انجام است. این روش شامل پوشاندن زمین عاری از علف های هرز با یک ماده شفاف و هوابند (معمولاً پلاستیک) است تا انرژی خورشیدی بتواند خاک را گرم کند. در زیر پلاستیک، ارتفاع ۵ سانتی‌متری زمین می‌تواند تا ۴۲ تا ۶۰ درجه سلسیوس گرم شود. اما این دما از مکانی به مکان دیگر به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است.

سولاریزاسیون یا آفتابدهی خاک برای کنترل بیماری ها و آفات

با وجود کاربرد گسترده این روش، اثر کشندگی گرمای خورشید در برابر آفات و بیماری های مختلف متغیر است. زمان مورد نیاز برای از بین رفتن کامل آفات و بیماری ها نیز متفاوت است. در حالی که دمای بالای خاک، بین ۳۰ تا ۳۳ درجه سلسیوس، برای اکثر حشرات و سایر آفات کشنده است، اما برخی از آنها حتی اگر برای ۴ تا ۶ هفته دیگر در معرض نور خورشید با دمای فوق قرار بگیرند، از بین نمی روند.

آیا آفتاب دهی خاک تمام قارچ ها و باکتری ها را از بین می برد؟

در حالی که آفتاب دهی خاک در برابر بسیاری از قارچ‌ها و باکتری‌های آلوده به گیاهان مؤثر است، اما در برابر همه آنها مؤثر نیست. استفاده از سولاریزاسیون خاک برای کنترل بیماری را می توان برای عوامل بیماری زا از جمله ورتیسیلیوم، فایتوفترا، کلاویباکتر، استرپتومایسز، رایزوکتونیا، فوزاریوم، اسکلروتینیا و اگروباکتریوم استفاده کرد. با این وجود پیتیوم، ماکروفومینا و سودوموناس که عوامل پوسیدگی ساقه و ریشه می باشند، به این روش مقاوم هستند.

آیا آفتاب دهی خاک تمام علف های هرز را از بین می برد؟

کنترل علف های هرز با ایتفاده از این روش می تواند بسیار موثر باشد. می توانید با گرم کردن خاک تا دمای ۳۷ درجه سلسیوس (۹۹ درجه فارنهایت) به مدت ۲ تا ۴ هفته از ظهور بسیاری از علف های هرز جلوگیری کنید.

آفتابدهی خاک

آیا آفتاب دهی خاک نماتدها را از بین می برد؟

بسیاری از گونه های نماتد با آفتاب دهی خاک از بین می روند. تحقیقات نشان می دهد که این روش می تواند در کنترل نماتدهای ریشه گره کمک کننده باشد. گیاهان با ریشه های کم عمق و سرعت رشد سریع بیشترین بهره را از این روش برای کنترل نماتد می برند.

آیا آفتاب دهی خاک میکروارگانیسم های مفید را از بین می برد؟

آفتاب دهی حاک بسیاری از باکتری ها را از بین می برد و ممکن است موجودات زنده مفید را نیز تهدید کند. به همین دلیل است که بازگرداندن تعادل با افزودن مواد آلی پس از انجام این روش مورد نیاز است. خبر خوب این است که میکروارگانیسم‌های مفید می‌توانند در برابر روش آفتاب دهی مقاومت کنند یا پس از آن، به سرعت جمعیت خود را دوباره افزایش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است