Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

کود سولفات آهن چیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

مقدمه :

سولفات آهن کشاورزی نقش بسیار مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارد چرا که آهن نقش بسیار مهم در تولید سبزینه یا کلروفیل و در نتیجه بالا بردن سبزینگی و رشد و گلدهی و باردهی محصول در گیاه دارد که نتیجه آن جذب انرژی خورشید و انجام سوخت و ساز در گیاه است.

آهن جزء فراوان ترین عناصر موجود در پوسته زمین می باشد. گوگرد یا سولفور موجود در سولفات آهن باعث کاهش PH خاک و در نتیجه کاهش میزان شوری خاک زمین های کشاورزی ، جذب بهتر ریز مغذی ها و عناصر حیاتی مورد نیاز گیاه می شود.

نشانه های کمبود آهن :

در برگهای جوان باعت زرد شدن نواحی بین رگبرگ ها می شود در حالی که رگبرگ ها سبز باقی می مانند.

سپس برگ ها سفید می شوند و علام سوختگی به صورت لکه هایی در سرتاسر برگها ظاهر می شوند.

در مواردی علائم سوختگی در حاشیه برگ ها دیده می شود.

رشد گیاه کاهش می پابد.

یکی از گیاهانی که علاتم کمبود اهن را به خوبی نشان می دهد درخت به است.

علائم کمبود آهن بر روی برگ درختان

برای مطالعه بیشتر می توانبد مقاله علائم کمبود آهن در گیاهان و نحوه رفع آن در میهن کشت را مطالعه کنید.

سولفات آهن :

مصرف سولفات آهن بعنوان کود به همراه گوگرد و باکتری تیوباسیلوس باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و در طولانی مدت می تواند کمبودآهن را برطرف سازد.
سولفات آهن یا ریز مغذی برای برطرف کردن زردی برگها، افزایش کلروفیل و فتوسنتز گیاه بسیار مؤثر و کارائی مهمی دارد است.آهن به طور طبیعی در آنزیم گیاهان وجود دارد.

حضور آهن برای تولید کلروفیل حیاتی است زیرا کمبود آن باعث زردی برگها می گردد. آنزیم های آهن دار به ویژه سیتوکروم ها در تنفس گیاه نقش مهمی دارند.لازم به ذکر است که عنصر آهن بصورت فرو توسط گیاه جذب می شود.

با وجود اینکه این عنصر در خاک فراوان است علائم کمبود آن به وفور گزارش شده است. در خاکهای اسیدی و قلیایی این کمبود به علت فقدان آهن محلول بروز می نماید. علاوه بر این، مقدار بیش از حد عناصر دیگری مانند منگنز، فسفر، مس، روی و نیکل در خاک ممکن است منجر به کمبود آهن گردد.آهن یکی از عناصر حیاتی برای رشد همه گیاهان می‌باشد و علاوه بر تشکیل کلروفیل و بالا بردن سبزینگی گیاه باعث افزایش رشد، گلدهی و باردهی محصول می گردد.

درصورت کمبود آهن در سلولهای برگ، کلروفیل به مقدار کافی تولید نمی‌شود و در نتیجه برگ ها به تدریج رنگ پریده تر به نظر می‌‌رسند. در این صورت کل سطح برگ (به جز رگبرگ ها) زرد رنگ می‌شود. لازم به ذکر است که این علائم ابتدا در برگ های جوان و قسمت های بالای ساقه مشاهده می‌شود و به تدریج کل گیاه را در بر می‌گیرد.

چگونگی استفاده از ریز مغذی سولفات آهن در کشاورزی :

در زمین های کشاورزی، ریز مغذی سولفات آهن از طریق جایگذاری (چالکود ) در عمق خاک و محلول پاشی قابل استفاده است. علاوه بر این، در خاکهای سبک این ریز مغذی به هنگام آبیاری نیز می تواند مورد استفاده قرارگیرد.

نکته : استفاده از این ماده به صورت یک تا دو سال در میان، از کمبود این عنصر حیاتی جلوگیری می نماید و مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی گردد.لازم به ذکر است که مصرف این ریز مغذی به همراه کود حیوانی خصوصاً در محدوده ریشه باعث افزایش کارآیی آن می شود.

احتیاط:به هنگام گل دهی و اوایل دوره شکل گیری میوه نباید سولفات آهن را محلول پاشی نمود.

توصیه: استفاده از هر نوع کود برای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات را بر اساس نتیجه آزمون خاک و صرفاٌ با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه خود انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است