Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

کود سولفات آمونیوم چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۴ امتیاز)

معرفی :

سولفات آمونیوم NH۴)۲SO۴) یکی از اولین و پرکاربردترین کودهای ازته (N) برای تولید محصول است.

سولفات آمونیوم دارای ازت به میزان ۲۱ % و سولفور( گوگرد ) به میزان ۲۴ % است.

در حال حاضر در بین کشاورزان نسبت به اوره کمتر معمول است اما به ویژه در مواردی که هم نیتروژن و هم گوگرد مورد نیاز است، ارزشمند است.
حلالیت بالای آن قابلیت انعطاف پذیری را برای تعدادی از کاربردهای کشاورزی فراهم می کند.

فرایند ساخت :

سولفات آمونیوم بیش از ۱۵۰ سال است که تولید می شود.
در ابتدا ، این ماده از آمونیاک آزاد شده در هنگام تولید گاز زغال سنگ (برای روشنایی شهرها استفاده می شد) یا از کک زغال سنگ که برای تولید فولاد استفاده می شود ، ساخته می شد.

امروزه تولیدکنندگان، آن را با واکنش اسید سولفوریک با آمونیاک گرم شده تولید می کنند. برای بدست آوردن اندازه کریستال مناسب برای کاربرد ، آنها با غربالگری و خشک کردن ذرات تا رسیدن به اندازه دلخواه ، شرایط واکنش را کنترل می کنند. بعضی از مواد برای کاهش گرد و غبار و پوسیدگی با نرم کننده پوشانده شده اند.

مزایای استفاده از سولفات آمونیوم :

مزایای استفاده از سولفات آمونیوم نسبت به سایر کودهای ازته نظیر اوره، دارا بودن ازت آمونیاکی می باشد که این نوع ازت با کمترین مقدار مصرف انرژی توسط گیاه به سرعت جذب و در متابولیسم گیاه به مصرف می رسد.

از طرف دیگر دارا بودن گوگرد به شکل سولفات در این کود به همراه ازت مـوجب تنظیم pH خاک و تسهیل جذب سایر ریز مغذی های موجود نظیر آهن، روی، مس و منگنز در خاک می گردد.

سولفات آمونیوم به دلیل داشتن گوگرد برای مناطق با خاک های قلیایی بسیار توصیه می شود زیرا باعث اصلاح خاک و افزایش جذب می شود.

کشت هایی نظیر مرکبات، انگور و پسته که به اوره حساس می باشند و استفاده از آن موجب بروز زردی در برگ ها می شود، این کود کشاورزی علاوه بر رفع زردی برگهای پیر که به دلیل کاهش ازت خاک می باشد رفع زردی برگهای جوان را نیز که به دلیل کمبود گوگرد می باشد برطرف می سازد.

در میان کودهای ازته شناخته شده، کود سولفات آمونیوم کمترین تمایل به جذب آب را از محیط دارد؛ این ویژگی سولفات آمونیم موجب کاهش کلوخ شدن آن و افزایش مدت زمان نگهداری سولفات آمونیوم در انبار می شود

 

 

2 یک پینگ

  1. پینگ بک: کمبود نیتروژن در گیاهان و نحوه رفع آن - میهن کشت

  2. پینگ بک: کمبود گوگرد در گیاهان و نحوه رفع آن - میهن کشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است