Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

کنه گال زگیلی برگ گردو

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

کنه گال زگیلی برگ گردو

گال های کنه گال زگیلی برگ گردو ابتدا در کنار رگبرگ اصلی و سپس رگبرگ های فرعی تشکیل می شود. رنگ آنها در اوایل تشکیل زرد و به تدریج تیره شده و در اواخر فصل به رنگ قرمز قهوه ای در می آیند.

نام علمی عامل این بیماری Eriophyes tristriatus می باشد.

کنه گال زگیلی برگ گردو

کنه گال زگیلی برگ گردو

شکل شناسی

کنه های ماده بزرگتر از کنه های نر می باشند. میکروتوبرکول های ناحیه تاناسوم در کنه های پروتوژین نوک تیز می باشد در صورتی که در کنه های دئوتوژین صاف هستند. طول بدن در فرم پروتوژین ۲۰۰-۲۴۰ میکرون، میکروتوبرکولهای شکمی ناحیه تاناسوم تیزتر از ناحیه پشتی است. طول پنجه ۳ برابر طول ساق می باشد. پیش ران پاهای جلویی طویل، خط سینه ای بین آنها تا ناحیه پیش ران عقبی کشیده و در آنها دوشاخه شده است.

گسترش

دامنه انتشار آن کشورهای آسیایی به ویژه ایران و اروپا می باشد. این کنه در تمام مناطق غربی ایران انتشار دارد. فعالیت تغذیه ای آفت که سبب تغییر شکل برگ می شود. بررسی های انجام شده نشان داده است که این تغییر شکل تنها ۱۸% سطح سبز برگها را در بر می گیرد. این کنه توسط کمالی و همکاران (۱۳۷۹) از باغ های میوه شهرستان مشهد نیز جمع آوری و گزارش شده است.

حداقل ۳ گونه کنه اریوفید به نام های Eriophyes tristriatus (کنه گال زگیلی)، E. erinae (کنه گال نمدی)، E. brachytarsus (کنه گال کیسه ای) در روی درختان گردوی مناطق غرب کشور وجود دارند. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه تراکم جمعیت این سه گونه متفاوت می باشد. کنه گال نمدی در اکثر گردو کاری های منطقه اسدآباد حضور دارد. کنه گال کیسه ای به صورت موردی یافت می شود.

پایین بودن درصد رطوبت در منطقه همدان می تواند یکی از علل پایین بودن تراکم جمعیت این کنه ها به ویژه گونه گال نمدی باشد. در حالی که شرایط آب و هوایی در استان همدان در مجموع مناسب برای فعالیت گونه کنه گال زگیلی است. به طوری که این گونه در اکثر باغات گردوی استان فعالیت دارد. علاوه بر اینکه شدت آلودگی در درختان جوان و شاداب به مراتب بیشتر از درختان پیر می باشد، شدت آلودگی در قسمتهای مختلف تاج درخت نیز یکسان نیست. علائم اولیه آلودگی در برگهای بخش تحتانی شاخه ظاهر می شود. بتدریج و با پیشرفت فصل به برگ های انتهایی شاخه و در نهایت به برگهای انتهایی شاخه و در نهایت قسمت فوقانی تاج درخت پیشرفت می کنند.

مبارزه و کنترل کنه گال زگیلی برگ گردو

برای کنترل این گونه ابتدا باید ارزیابی درستی از جمعیت زمستان گذران داشته باشیم. این جمعیت، شروع کننده آلودگی های اولیه است. کنترل جمعیت آغازگر در ابتدای سال نقش مهمی در تداوم و شدت آلودگیهای جدید دارد. باید با استفاده از ترکیبات مناسب کنترل شود. توصیه می شود در مناطقی که آلودگی شدید باشد در ابتدای بهار در موقع باز شدن جوانه های برگی از سموم کنه کش بهره گیری نمود.

سموم توصیه شده برای کنترل این آفت:
کنه کش های رایج مانند اورتوس با دز نیم تا یک درهزار، آبامکتین یک درهزار و یا فوجی مایت یک لیتر در هزار لیتر آب توصیه می گردد.

برای مشاهده مطلب کنه تارتن دو لکه ای کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است