Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پوسیدگی گلگاه گوجه

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۵ امتیاز)

معرفی:

علی‌رغم نام، پوسیدگی گلگاه پوسیدگی باکتریایی یا بیماری نیست. وضعیتی است که توسط کمبود کلسیم تجربه‌شده توسط گیاه هنگام تشکیل میوه ایجاد می‌شود. ‌

علت:

به‌طور دقیق، دو دلیل برای پوسیدگی گلگاه وجود دارد:
گیاه به حدی سریع رشد می‌کند که قادر نیست مقدار کافی کلسیم را بگیرد تا پا‌به‌پای رشد گیاه ادامه دهد.
فاکتورهای استرسی باعث می‌شود که گیاه قادر نباشد کلسیمی را که از خاک گرفته است، پردازش کند.

پیشگیری و کنترل:

• گوجه‌ها را در خاک درست بکارید.

• pH خاک را تست کنید. بیشتر گیاهان در خاکی با pH 6.2 تا ۶.۸ به‌خوبی رشد می‌کنند ولی گیاهانی در معرض پوسیدگی گلگاه به سطح pH دست‌کم ۶.۵ نیاز دارند که کلسیم بیشتری در خاک آزاد می‌کند.

• در زمان صحیح گیاه را بکارید. باغبان‌هایی که بسیار مشتاق هستند اغلب گوجه‌هایشان را وقتی در خاک می‌گذارند که خاک برای رشد کافی ریشه‌ها خیلی سرد است. این امر بازهم گیاه را از کلسیم در دوره‌ی رشد حیاتی محروم می‌کند. اگر در حال رشد دادن نهال هستید آن‌ها را به‌آرامی با فضای بیرون عادت دهید با افزایش تدریجی دوره‌ی مواجهه با هوای بیرون قبل از در معرض شرایط خاک قرار دادن آن‌ها.

• بیش‌ازحد کود دهی نکنید، خصوصاً با کودهای نیتروژن بالا. این کار رشد برگ‌ها را شدت می‌بخشد و انرژی را از رشد میوه منحرف می‌کند.

• کمتر از حد کود ندهید. گوجه‌فرنگی خورنده‌ی قوی است و خاک گلدان مگر اینکه از قبل کود دهی شده باشد، همه‌ی مواد مغذی موردنیاز گوجه‌فرنگی را فراهم نمی‌کند.

• از روش‌های خوب آبیاری استفاده کنید. اجازه ندهید گیاه گوجه‌فرنگی شما خشک شود؛ خاک را مرطوب نگه‌دارید ولی خیس نه.

• از اسپری محلول کلسیم استفاده کنید. محصولات اسپری کلسیم تجاری، به‌طور مستقیم دو یا سه بار در هفته وقتی‌که شکوفه‌ها در ابتدا رؤیت می‌شوند استعمال می‌شوند که ممکن است کلسیم موردنیاز گوجه‌ها را فراهم کند. بااین‌حال، این تأثیر این درمان محدود است.

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: کمبود کلسیم در گیاهان و نحوه رفع آن - میهن کشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است