Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پسیل پسته و نحوه مبارزه با آن

زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵/۵ - (۳ امتیاز)

معرفی:

پسییل پسته با نام علمی Aganoscena targionii از مهمترین آفات پسته در ایران می باشد.این آفت در برخی نواحی پسته کاری کشور به شیره خشک نیز معروف است زیرا عسلک دفع شده توسط این حشرات به سرعت رطوبت خود را از دست می دهد و به صورت بلورهای سفید یا شیری رنگ روی تنه و شاخه و نیز در زیر درختان باقی می ماند.
تراکم زیاد این آفت در بعضی باغات به حدی شدید است که تمام سطح شاخه و تنه درختان و سایه انداز درخت پر از عسلک می شود.

آفت پسیل همراه با عسلک های ترشح شده

زیست شناسی:

پسیل پسته زمستان را در مرحله حشره کامل در زیر پوسته درختان، لابلای برگها، زیر برگ های به زمین ریخته شده و سایر محل های مشابه سپری می کند. افراد کامل در بهار بسته به شرایط آب و هوایی و مناطق مختلف معمولا از اواسط اسفند تا اواخر فروردین ماه با ترک محل های زمستانی خود به روی شاخه های درختان پسته و سایر گیاهان میزبانی که جوانه های آنها در حال شکفتن هستند محاجرت می کنند. این افراد از طرفی تغذیه و از طرف دیگر نیز جفتگیری کرده و ماده ها تخم های خود را در روی جوانه ها و یا هر دو سطح برگ های تازه باز شده قرار می دهند.

افراد کامل زمستان گذران تخمهای خود را در به صورت دسته جمعی قرار نمی دهند، ولی ماده های فرم تابستانی تخمها را به صورت دسته جمعی و به ویژه به اشکال دایروی و یا هلالی می گذراند. در هر دسته تخم حدود ۴۰ تخم دریافت می شود. هر ماده در طول عمر خود ۱۵۰ – ۱۰۰ عدد تخم قرار می دهد. طول مرحله قبل از تخمگذاری در ماده ها ۲ تا ۴ روز است. افراد کامل ۲ تا ۳ روز پس از ظهور شروع به جفتگیری و ماده ها کلیه تخم های خود را در مدت ۱۰-۱۵ روز قرار می دهند .

پوره ها پس از خروج از تخم بلافاصله شروع به تغذیه کرده و پس از طی ۵ سن پورگی به افراد کامل تبدیل می شوند. شرایط آب و هوایی در طول مرحله پورگی نیز اهمیت فوق العاده ای دارد. این گونه نیز مانند پسیل گلابی زمستان را به صورت حشرات کامل زیر برگهای خشک زیر پوستک ها و حتی روی سرشاخه های پسته به سر می برد. در بهار مصادف با گرم شدن هوا شروع به فعالیت می کند. عادات و رفتار آن مشابه پسیل گلابی باشد باید تخمریزی خیلی زود به محض گرم شدن هوا حتی در اسفند ماه شروع شود و پوره ها مصادف با باز شدن جوانه ها و ظهور برگها از تخم خارج می شوند. تخمریزی پس از باز شدن برگها صورت می گیرد. تخمها به طور انفرادی یا ردیفی روی اندامهای گیاه قرار داده می شوند.

پوره ها زرد رنگ و دارای تزئینات قهوه ای در سطح پشتی می باشند. مانند اغلب گونه های این خانواده تغذیه پوره ها با دفع عسلک فراوان همراه است که گاهی خود پوره ها در ترشحات خود متفرق می شوند. به علاوه سطح برگها، خوشه ها، شاخه، تنه و زمین زیر درختان به شدت آلوده به عسلک می شود.

خسارت:

افراد و پوره های این حشره نیز همانند اکثر گونه های دیگر پسیل در هر دو سطح زیری و رویی برگ ها تغذیه کرده و به ویژه پوره ها علاوه بر تغذیه از شیره گیاهی به ترشح عسلک نیز اقدام می کنند که به شکل قطرات ریزی در روی برگها جمع می شود. در صورت حمله شدید این آفت ، برگها زرد شده و قبل از موعد می ریزند و در نتیجه گیاه ضعیف گشته و محصول نیز کاهش پیدا می کند.

در هر حال به علت تضعیف چنین درختانی نقصان محصول در سال آتی نیز مورد بحث می باشد. حشره مزبور با حمله به برگها و خوشه های میوه درختان پسته اهلی و وحشی خسارت بسیار شدیدی را وارد می کند. پوره های این حشره با تغذیه از برگهای درختان پسته اهلی و نیز پسته های وحشی و از جمله Pistacia mutica و P. khinjuk سبب ریزش قبل از موعد برگها می گردد.

عسلک ترشح شده از این افراد سطح تنه و شاخه های درختان را پوشانیده و در اثر مکیدن آنها از شیره گیاهی به ضعف درخت، ریزش میوه های جوان، پوک شدن میوه های باقیمانده و گاه نیز ریزش برگها سبب می شود.

روش های کنترل:

استفاده از کارت‌های ﭼﺴﺒﯽ زرد

یکی از روش‌های ﮐﺎﻫﺶ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﭘﺴﯿﻞ در ﺗﻠﻔﯿﻖ ﺑﺎ روشﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﻣﺒﺎرزه ﮐﺎرﺑﺮد ﺗﻠﻪ می‌ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻠﻪ ﮔﺬاری در زﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ آﻏﺎز ﺷﻮد ﮐﻪ ﺣﺸﺮات ﮐﺎﻣﻞ زﻣﺴﺘﺎﻧﮕﺬران از ﻣﺤﻞﻫﺎیی ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽباشد که آفات از دوره زﻣﺴﺘﺎﻧﯽ ﺧﺎرج ﺷﺪه وﻟﯽ ﻫﻨﻮز ﺗﺨﻢرﯾﺰی ﻧﮑﺮده ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ زﻣﺎن ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً اواﺳﻂ اﺳﻔﻨﺪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ از ﺑﺎز ﺷﺪن برگ‌های پسته می‌باشد. زمان گذاشتن این تله‌های زرد در باغات حدود اواخر اردیبهشت تا اوایل خرداد است و تعداد آن بستگی به تعداد آفات معمولا در هر ردیف یک کارت است.

دﺷﻤﻨﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ

از دشمنان طبیعی این آفت زنبور ﭘﺴﯿﻼﻓﺎﮔﻮس، سن‌های شکارگر و بالتوری سبز هستند.

ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در ﺑﺎغ اﻗﺪاﻣﺎﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺪم ﭼﺮای دام و ﻋﺪم ﺷﺨﻢ در زﯾﺮ درﺧﺘﺎن و ﯾﺎ ﺟﻤﻊآوری ﺑﺮگﻫﺎی رﯾﺰش ﮐﺮده در ﮐﻒ ﺑﺎغ زﯾﺮ درﺧﺘﺎن و ﻧﮕﻬﺪاری آنﻫﺎ درون ﮐﯿﺴﻪ ﺗﻮری ﻣﺎﻧﻨﺪ(ﯾﺎ ﺳﺒﺪ ﺑﺰرگ) ﺗﻠﻔﺎت زﻣﺴﺘﺎﻧﯽ اﯾﻦ ﺣﺸﺮات ﻣﻔﯿﺪ را ﮐﺎﻫﺶ می‌دهد. ﮐﻔﺸﺪوزکﻫﺎی ﭘﺴﯿﻞﺧﻮار ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺣﺸﺮه ﮐﺎﻣﻞ و ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺑﻪﻃﻮر دﺳﺘﻪ ﺟﻤﻌﯽ زﯾﺮ ﭘﻮﺳﺖ ﺗﻨﻪ درﺧﺘﺎن و ﯾﺎ زﯾﺮ ﮐﻠﻮﺧﻪﻫﺎ زﻣﺴﺘﺎنﮔﺬراﻧﯽ می‌کنند.

ﺳﻤﻮم ﮐﻢ ﺧﻄﺮ

در ﺻﻮرﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﺘﻮان در ﻃﻮل ﻓﺼﻞ زراﻋﯽ و ﺑﻪ وﯾﮋه در اواﯾﻞ و اواﺧﺮ ﻓﺼﻞ از ﺳﻤﻮم ﮐﻢ ﺧﻄﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﮕﺰاﻓﻠﻮﻣﻮرون (ﮐﻨﺴﺎﻟﺖ)، اﺳﭙﯿﺮودﯾﮑﻠﻮﻓﻦ (اﻧﻮﯾﺪور) و اﺳﭙﯿﺮوﺗﺘﺮاﻣﺎت (ﻣﻮوﻧﺘﻮ) اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد ﻋﻼوه ﺑﺮ ﮐﻨﺘﺮل ﭘﺴﯿﻞ ﭘﺴﺘﻪ، دﺷﻤﻨﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ اﯾﻦ آﻓﺖ ﺣﻔﻆ ﻣﯽﮔﺮدند. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺻﺎﺑﻮنﻫﺎی ﺳﻤﭙﺎﺷﯽ و ﻣﻮاد ﻇﺮﻓﺸﻮﯾﯽ (رﯾﮑﺎ) اﺛﺮ ﺟﻨﺒﯽ ﮐﻤﯽ روی دﺷﻤﻨﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ دارﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮان ﺑﺮای ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ اﯾﻦ آﻓﺖ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ و ﯾﺎ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﺳﻤﻮم اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد.(البته توجه داشته باشید استقاده از ریکا برای تراکم پایین این آفت توصیه می شود)

ﻣﺤﺪود ﺳﺎﺧﺘﻦ زﻣﺎن ﺳﻤﭙﺎﺷﯽ ﺑﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ دﺷﻤﻨﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺣﻀﻮر ﻧﺪارﻧﺪ و ﯾﺎ در ﻣﺮﺣﻠﻪای ﮐﻪ آﺳﯿﺐﭘﺬﯾﺮ ﻧﺒﺎﺷند ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ اﺛﺮ آﻓﺖﮐﺶﻫﺎ ﺑﺮ دﺷﻤﻨﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﯽﺷﻮد. دﺷﻤﻨﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ ﭘﺴﯿﻞ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﭘﺴﺘﻪ اواﯾﻞ ﻓﺼﻞ و اواﺧﺮ ﻓﺼﻞ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮی دارﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در اﺑﺘﺪای ﻓﺼﻞ و اواﺧﺮ ﻓﺼﻞ ﺳﻢﭘﺎﺷﯽ ﮐﻤﺘﺮی ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد و در ﺻﻮرت ﻧﯿﺎز از ﺳﻤﻮم ﮐﻢ ﺧﻄﺮ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد. در اواﺳﻂ ﻓﺼﻞ ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺎهﻫﺎی ﺗﯿﺮ و ﻣﺮداد ﮐﻪ ﺟﻤﻌﯿﺖ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ دﺷﻤﻨﺎن ﻃﺒﯿﻌﯽ ﮐﻤﺘﺮ اﺳﺖ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮔﯿﺎه ﻣﯿﺰﺑﺎن ﺑﻪ ﺧﺴﺎرت ﭘﺴﯿﻞ ﺣﺴﺎسﺗﺮ اﺳﺖ ﻣﯽ ﺗﻮان از ﺳﺎﯾﺮ ﺣﺸﺮه ﮐﺶﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﻮد.

استفاده از گوگرد نیز توصیه می شود علاوه بر اینکه ماده‌ای بسیار ایمن در مقایسه با سموم است می‌تواند برای خاک و گیاه نیز مفید باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است