Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا)

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

پروانه چوبخوار پسته

پروانه چوبخوار پسته یا کارمانیا یکی از آفات مهم درختان پسته است. این آفت در اکثر مناطق پسته خیز کشور وجود دارد و باعث خسارت می شود.
در حال حاضر بعنوان یکی از آفات درجه اول پسته کشور مطرح است.
لاروهای این آفت پس از خروج از تخم به داخل چوب نفوذ کرده و خسارت خود را آغاز می‌کنند.

نام علمی این آفت Kermania pistaciella می باشد.

شکل شناسی

عرض بدن حشره با بال های باز بین ۱۲-۱۳ میلیمتر است. رنگ بال های جلویی خاکستری تیره با یک لکه زرد در وسط و یک لکه کوچک تر در رأس می باشد. بال های عقبی به رنگ خاکستری، متمایل به زرد روشن است. در قاعده آن یک لکه بزرگ زرد رنگ دیده می شود. ریشک های بال بلند و تیره است. لاروهای کامل بر خلاف لاروهای غیر کامل دارای سه جفت پای سینه ای و پنج جفت پای دروغی می باشند.

پروانه چوبخوار پسته

پروانه چوبخوار پسته

مناطق انتشار

در ایران این آفت از خراسان ، کرمان، اصفهان و قزوین گزارش شده است و احتمال دارد سطح انتشار وسیع تری  داشته باشد.

خسارت

خسارت این حشره مربوط به لاروهای آنست که با نفوذ به داخل دم خوشه و دم میوه باعث ریزش میوه های پسته می گردد. با ایجاد دالان در داخل سر شاخه های جوان پسته و تغذیه از استوانه مرکزی باعث خشکیدن سر شاخه ها میگردد. در ضمن با خشک کردن سر شاخه ها مقداری از گلهای سال بعد درختان پسته را از بین می برد.

خسارت لارو پروانه چوبخوار پسته

خسارت لارو پروانه چوبخوار پسته

زیست شناسی

این آفت زمستان را به صورت لاروهای کامل در داخل چوب سرشاخه های پسته به سر می برد.

لاروها در اوایل اسفند روی شاخه های آلوده یکساله یا دوساله سوراخ کوچکی ایجاد می کنند. سپس از داخل شاخه ها خارج می شوند و در روی شاخه ها و کنار جوانه ها تبدیل به شفیره می گردد. در ضمن گاهی لاروها در سطح زمین و زیرکلوخه ها تبدیل به شفیره می شوند.

در اواخر اسفند یا اوایل فروردین حشرات کامل از پیله خارج می شود. پس از جفتگیری روی قسمت های انتهایی خوشه ها و شاخه های جوان تخمریزی می کنند. هر حشره ماده حدود  ۴۵ تا ۵۵ تخم به صورت انفرادی و پراکنده در روی سرشاخه ها بیشتر در محل اتصال برگ به شاخه می گذارد. تخم ها بعد از  ۲ تا ۳ روز تفریخ می شوند ولاروها وارد بند خوشه ها و مغز چوب سر شاخه می شود.

به دلیل قطع آوندها و اختلال جریان شیره نباتی میوه های قسمت بالاتر ازمحل نفوذ لارو خشک شده و می ریزند. در داخل یک خوشه به ندرت بیشتر از یک لارو دیده می شود ولی در شاخه های جوان گاهی   ۲تا ۳ لارو مشاهده می شود.

لاروهای جوان بند خوشه و شاخه های چوبی نشده را ترجیح می دهند. لاروها سن سوم به بعد که آرواره های قوی دارند شاخه های سال قبل را ترجیح می دهند. دالان هایی که داخل شاخه حفر می کنند طولی، تیره رنگ و در آن بقایای فضولات حشره مشاهده می شود.

لاروها در اواسط زمستان دوباره خود را به زیر پوست می رسانند. با اولین فرصت برای شفیرگی از شاخه خارج می شوند.بنابراین این حشره در سال فقط یک نسل تولید می کند.

مبارزه با پروانه چوبخوار پسته

با توجه به این که لاروهای این آفت در اوایل زمستان در انتهای سرشاخه ها مستقر شوند هرس سر شاخه ها و سوزاندن آن ها در زمستان می تواند از انبوهی آفت بکاهد.

در صورت ضرورت سمپاشی علیه آفت مصادف با خروج لاروها از شاخه ها و قبل از شفیرگی توصیه می شود.
در اواخر اسفند تا دهه اول فروردین برای مبارزه با پیله های پروانه چوبخوار پسته می توان از دیازینون یا اتیون ۲ در هزار + روغن ولک ۲۰ در هزار استفاده کرد.
همزمان با اوج ظهور حشرات کامل می توان از حشره کش های زیر استفاده کرد:
لوفنورون ۱/۵ در هزار
لوفنورون + فنوکسیکارب ۱/۵ در هزار
متوکسی فنوزاید ۰/۵ در هزار + روغن ولک ۵ در هزار
هگزافلومورون ۱ در هزار + روغن ولک ۵ در هزار

همچنین استفاده از تله های فرمونی برای شکار حشرات کامل توصیه می شود.

برای مشاهده مطلب پسیل پسته و راه ای مبارزه با آن کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است