Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

ویروس موزاییک معمولی لوبیا

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

ویروس موزاییک معمولی لوبیا

ویروس موزاییک معمولی لوبیا در نقاط مختلف لوبیا کاری ایران وجود دارد و باعث کاهش محصول و کاهش کیفیت دانه ها می شود. علاوه بر لوبیا در سایر گیاهان حبوبات مهم نیست.

این بیماری به علت ایجاد خسارت بالا، از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است. وقتی یک عامل ویروسی از طریق بذر قابلیت انتقال دارد، آن گیاه در طول دوره رشد و در نسل های بعدی نیز از طریق بذرهای آلوده، منتقل می شود.

Bean common mosaic virus

ویروس موزاییک معمولی لوبیا

علائم بیماری

علائم شامل موزائیک، چروکیدگی برگ و تاولی شدن، رگبرگ نواری، نکروز موضعی، نکروز سیستمیک در ژنوتیپ های لوبیا چیتی و لوبیا می باشد. اما در لوبیا سفید که نسبتا متحمل است علائم در تعداد کمی از بوته ها به صورت موزائیک دیده می شود. میزان انتقال با بذر در ژنوتیپ های لوبیا چیتی ۸۰/۷% در لوبیا قرمز ۷۶/۵% و لوبیا سفید ۴۰/۵% گزارش شده است.

Bean common mosaic necrosis virus

ویروس موزاییک معمولی لوبیا

عامل بیماری

ویروس موزائیک معمولی لوبیا Bean common mosaic virus و ویروس موزائیک معمول نکروز لوبیا Bean common mosaic necrosis virus از گروه Potyvirus هستند. با شته به صورت ناپایا خصوص شته های سبز هلو و سیاه باقلا منتقل می شوند. این ویروس ها به طور مکانیکی قابل انتقال است. به میزان کمی نیز توسط بذر منتقل می شود. به دلیل قابلیت انتقال با بذر از سال به سال دیگر و پراکندگی بالای آن ها یکی از مهم ترین ویروس های لوبیا در ایران به شمار می آیند.

مدیریت بیماری ویروس موزاییک معمولی لوبیا

استفاده از بذر سالم یکی از نکات مهم است. منبع عمده ویروس بذر آلوده است.

از نظر مقاومت ارقام، ارقام لوبیای تلاش و درخشان مقاوم هستند. ارقام اهر و ازنا نسبتا مقاوم می باشند. ارقام ناز، گلی ، خمین، صدف و دانشکده حساس و رقم کپسولی بسیار حساس می باشند.

تناوب زراعی لوبیا با محصولاتی نظیر گندم، جو، سورگوم و آفتابگردان حداقل به مدت ۲ تا ۳ سال

کنترل شته های ناقل عامل ویروس موزاییک معمولی لوبیا در مزارع

حذف علف های هرز داخل و حاشیه مزرعه و ریشه کنی آن ها

برای مشاهده بیماری های ویروسی گیاهی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است