Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نکات مهم در احداث باغ

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
رای دهید

نکات مهم:

هنگام انتخاب مکان مناسب در باغ خود برای پرورش میوه ، مهمترین نکته خاک شماست.

قبل از احداث باغ ، آزمایش خاک تهیه کنید تا اگر خاک شما بسیار شور یا قلیایی یا اسیدی است آن را توسط کارشناسان کشاورزی اصلاح کنید.

برسی کیفیت آب آن منطقه برای آبیاری نیز بسیار مهم است زیرا اگر آب شما EC متناسبی نداشته باشد یا دارای عناصر سنگین باشد باعث خسارت به خاک باغ شما می شود.

مکانی را که قرار است در آن باغ احداث کنید ضمن اینکه خاک باید قابلیت نفوذ خوبی داشته باشد، باید از عمق مناسبی هم برخوردار باشد و حداقل ۱ متر باشد. خاک مناسب برای احداث باغ باید رسی – شنی و یا شنی – رسی همراه با مواد آلی فراوان باشد. پس لازم است قبل از احداث باغ نسبت به مناسب سازی خاک، اقدامات لازم را انجام داد.

برای داشتن بازدهی بالا از باغ حتما منطقه احداث باغ را برسی کنید در مناطقی که سرمای شدید و دما بسیار پایین در زمستان دارند از کاشت ارقام حساس به سرما به طور جد خودداری کنید و بلعکس از کاشت درختان سرمادوست در مناطق گرمسیر اجتناب نمایید.
بعضی از مناطق ممکن است سرمای زمستان تا اواسط بهار به طول بیانجامد لذا از ماشت ارقام نهال زود گل بپرهیزید.

نقشه باغ را بر روی کاغذ و زمین زراعی مشخص کرده و بر روی منطقه کاشت محل مناسب هر درخت را معین و علامت گذاری کنید. در هنگام تهیه نقشه باغ باید به مواردی همچون نوع رقم، مقدار رشد درخت، عبور ماشین آلات و ابزار مورد استفاده توجه کرد.

درختان با فاصله استاندارد

طبق نقشه باغ، گودال هایی را برای کاشت نهال حفر کنید. بهتر است گودال ها را در فصل پاییز با خاک ، کود دامی پوسیده و کودهای شیمیایی مورد نیاز پر کرده و آبیاری کنید تا نشست خود را کرده ، سپس به کشت درختان اقدام کنید.(به میزان کود دقت کنید) معمولا گودال ها را در اندازه های زیر حفر می کنند.

برای خاک شنی : ( طول ، عرض ، عمق ) سانتی متر ۶۰*۶۰*۶۰

برای خاک شنی – رسی: ( طول ، عرض ، عمق ) سانتی متر ۹۰*۹۰*۹۰

برای خاک رسی:( طول ، عرض ، عمق ) سانتی متر ۱۲۰*۱۲۰*۱۲۰

در انتخاب نهال های باغ بسیار دقت کنید که عاری از هر گونه بیماری ، آفت و بدشکلی باشد. توصیه می شود از نهال های شناسنامه دار مورد تایید جهاد کشاورزی برای اطمینان استفاده کنید.

به حداقل فاصله کاشت درختان درهنگام کاشت نهال طبق نوع رقم حتما توجه داشته باشید. به طور معمول فاصله اکثر درختان حدود ۵-۷ متر می باشد. لازم به ذکر است که انتخاب نوع سیستم کاشت بر این فاصله بین درختان تاثیر گذار است. برای مطالعه مقاله فاصله مناسب درختان باغی بر روی متن کلیک کنید.

مطمئن شوید نهالی که خریداری کرده اید ریشه های سالم و قوی دارد و در صورت نیاز هرس ریشه را انجام دهید و بهتر است قبل از کاشت با محلول قارچ کش ریشه ها را ضد عفونی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است