Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نقش کود دامی در حاصلخیزی خاک

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

در مورد اهمیت و نقش کودهای دامی در اراضی زراعی ایران، این نکته قابل ذکر است که کشاورزان ما (به استثنای قشر محدودی از طبقه ی سبزیکاران و باغداران) که به مفهوم واقعی اثر کودهای دامی پی برده اند. متاسفانه این فاکتور موثر در حاصلخیزی خاک تاکنون جایگاه واقعی خود را، آنطور که لازم است، پیدا نکرده است.

با عنایت به مطالب فوق و با در نظر گرفتن اهمیت کود دامی در افزایش درجه ی حاصلخیزی خاک لازم است کشاورزان در تهیه و جمع آوری و نگهداری و استعمال آن تا زمان مورد استفاده نهایت دقت را به عمل اورند.

برخلاف بخشی از مواد الی موجود در کودهای دامی، که به سادگی تجزیه شده و عناصر غذایی را در اختیار گیاه گذاشته اند و موجب افزایش محصول میشوند (هوموس غذایی)، بخش دیگری از آن که به وسیله ی میکروارگانیسم ها به سختی تجزیه میشوند، در خاک باقی میمانند (هوموس دائمی) و از یک طرف در بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک تاثیر میگذارند و از طرف دیگر کاهش هوموس خاک را، که در اثر کشت غلات و گیاهان وجینی صورت میگیرد، جبران میکنند.

بدین ترتیب، مصرف کودهای دامی برخلاف کودهای شیمیایی میتواند قدرت باروری خاک را به میزان قابل ملاحظه ای تحت تاتیر قرار دهد. کودهای دامی علاوه بر نیتروژن از لحاط سایر عناصر معدنی پرمصرف و کم مصرف نیز غنی است. میزان درصد عناصر غذایی موجود در کود دامهای مختلف برحسب نوع دام و نیز نوع تعلیف دام ها متفاوت است.

مقایسه ی چند نمونه کود دام ها را نشان می دهد

مقدار کودی که هر راس دام سالیانه تولید میکند برحسب نوع دام متفاوت است.

حداکتر آن را گاو های کار حدود ۱۶ تن و حداقل آن را گاو های جوان حدود نصف آن تولید می کنند. مقدار کود تولید شده توسط گوسفند به طور متوسط رقمی حدود نیم تن است.

با توجه به آزمایشاتی که در خاکه ای شنی صورت گرفته است نتیجه گیری می شود که در اینگونه خاک ها حدود ۲۵-۱۵درصد کربنی که به وسیله ی کودهای دامی به خاک داده می شود در خاک باقی می ماند و لذا مقدار کربن نه تنها در سطح خاک بلکه در عمق خاک نیز تامین میشود.

با عنایت به این نکته که نیتروژن بستگی نزدیک به مقدار نسبی کربن دارد، لذا باید در استعمال کودهای دامی مسئله ی رابطه C/N در کودهای دامی مورد توجه خاص قرار گیرد.

با اینکه هم مقدار کربن ذخیره و هم مقدار نیتروژن ذخیره در خاک از اهمیت خاصی برخوردار است، ولی متاسفانه در ارزیابی کودهای دامی، به خصوص از نظر محاسبا اقتصادی، موضوع آن آنطور که باید مورد توجه قرار نمی گیرد.

منبع:کتاب خاکشناسی عمومی دانشگاه پیام نور

 

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: نحوه پوساندن کود دامی - میهن کشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است