Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نقش کفشدوزک در مبارزه با آفات

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۵/۵ - (۲ امتیاز)

مبارزه بیولوژیکی با آفات توسط کفشدوزک :

بسیاری از مردم کفشدوزک ها را به دلیل رنگ های زیبا و ظاهر خال خالی شان دوست دارند. ولی کشاورزان آن‌ها را به خاطر اشتهایشان در غذا خوردن دوست دارند. بسیاری از کفشدوزک ها اشتهایی سیری‌ناپذیر در خوردن حشرات گیاه‌خوار مثل شته‌ها دارند و با این کار خود، به حفاظت از محصولات کشاورزی کمک می‌کنند. کفشدوزک ها در میان کلنی (گروه انبوه) شته‌ها تخم‌گذاری می‌کنند. به این طریق هنگامی که تخم‌ها شکسته می‌شوند، لاروهای کفشدوزک (حالت اولیه و کرم مانند کفشدوزک) بلافاصله غذا خوردن را شروع می کنند.

در جهان بیش از ۵۰۰۰ گونه مختلف از این حشره وجود دارد که البته همه آن‌ها دارای چنین میلی نسبت به شته‌ها نیستند. تعدادی از کفشدوزک ها نه تنها شکارچیان حشرات گیاه‌خوار نیستند بلکه خود نیز گیاه‌خوارند . کفشدوزک لوبیای مکزیکی و کفشدوزک کدو از جمله آفت‌های ویرانگر هستند و همان طور که از نامشان مشخص است، از گیاهان و محصولات کشاورزی تغذیه می‌کنند.

زمانی می توانیم روی محصولی نام ارگانیک قرار دهیم، که در هنگام پرورش آن محصول، به هیچ نوع سم یا کود شیمیایی آلوده نشده باشد. پس اگر خواهان محصول ارگانیک هستیم باید از بین بردن آفات مزارع، ویلا باغ و گلخانه ها را به وسیله حشرات آفت خوار انجام دهیم. این حشرات می توانند بدون ایجاد آلودگی، از ضرر رساندن آفات به گیاهان و محصولات جلوگیری کنند.

کفشدوزک ها از دشمنان طبیعی شته ها هستند. برخی از گونه های کفشدوزک ها مثل کفشدوزک هفت نقطه هستند که در هر دو مرحله لاروی و مرحله حشره کامل از شته ها تغذیه می کنند و از عوامل مهم کنترل بیولوژیک شته ها می باشند. نکته مثبت درباره ی کفشدوزک ها این است که از انواع شته ها تغذیه می کنند و تغذیه ی آن ها تنها از یک نوع خاص نیست. برای مثال اگر در محوطه ی یک ویلا باغ فقط دو یا سه نوع کفشدوزک رها شوند، تمام شته ها را از بین می برند.

کفشدوزک هفت نقطه ای از حدود ۵۰ نوع شته تغذیه می کند و به این دلیل پلی فار نامیده میشود. تغذیه لارو حشرات بالغ از انواع شته های آزاد، گال زا و حتی شته های ریشه، شپشک های نباتی، پسپل ها، تخم و لارو جوان سایر حشرات است. هر کفشدوزک در دوره لاروی هزار و هر حشره کامل تا ۹۰۰۰ شته را شکار میکند.

زمانی که کفشدوزک ها به صورت حشره کامل در می آیند، در پناهگاه هایشان که مانند زیر پوست درختان و شکاف دیوارها می شود، زمستان را می گذرانند. هنگامی که بهار می رسد و دما ۱۲ درجه سانتیگراد می شود، کفشدوزکها از پناهگاهها خارج شده و شروع به تغذیه می کنند. پس از آن، حشرات بالغ جفت گیری کرده و در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد و بعد از ۴ روز تخم گذاری می کنند. تخم ها به صورت دسته ای زیر برگ های گیاهان قرار می گیرند. لاروهای جوان از تخم بیرون می آیند و در قسمت های مختلف گیاه مشغول پیدا کردن طعمه می شوند. این حشره ها دارای ۳ تا ۵ نسل در سال هستند.

کفشدوزک ها علاوه بر آفت خواری، هم نوع خواری هم می کنند یعنی در صورت کمبود غذا، هر کاری برای زنده ماندن انجام می‌دهند. کفشدوزک گرسنه در صورت مواجهه با یکی از هم نوعان خود، آن‌ها را نیز یک وعده غذایی محسوب می کند. کفشدوزک‌ های تازه به بلوغ رسیده یا لاروهای تازه پوست‌ انداخته‌ به حد کافی برای جویدن نرم هستند. تخم‌ها یا شفیره‌ ها نیز منبع تأمین پروتئین برای کفشدوزک هایی است که سهم شته‌هایشان را تمام کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است