Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

نحوه کاهش شوری آب کشاورزی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

نحوه کاهش شوری آب کشاورزی

شوری آب باعث کاهش محصولات کشاورزی می شود. شوری زیاد باعث سوختگی در حاشیه گیاه، عدم یکنواختی رشد در سطح مزرعه و تغییر رنگ به آبی تیره در برگ های سبز می شود. تجربه نشان داده است که حداکثر جذب آب توسط ریشه ها از خاک از مکان هایی است که شوری آن کمتر باشد. چون بیشترین آب مورد نیاز گیاه از قسمت بالایی منطقه توسعه ریشه ها دریافت می شود.

تصفیه آب کشاورزی از آن جهت اهمیت دارد که اگر مقدار شوری آب آبیاری از حد معینی عبور کند، مقدار محصول کاهش خواهد یافت. افزایش مقدار نمک به کاهش محصول و در نهایت به صفر رسیدن محصول کشاورزی می گردد. قیمت تصفیه آب کشاورزی در مقایسه با میزان کاهش محصول در دراز مدت ناچیز می باشد.
اثر شوری در مورد بسیاری از گیاهان زمانی مشهود است که گیاه به مدت طولانی در معرض نمک قرار گیرد. از آن گذشته، مقاومت گیاه به شوری به مساله که گیاه در چه مرحله ای از رشد باشد نیز بستگی دارد.

روش های کنترل شوری در کشاورزی

جذب آب توسط گیاه و تبخیر سطحی موجب حرکت نمک به طرف سطح خاک می شود ولی اگر آب اضافی به زمین داده شود و یا از روش های تصفیه آب کشاورزی مانند اسمز معکوس استفاده گردد، جهت حرکت آب به سمت پایین شده و مقداری از نمک های خاک همراه با آن از دسترس ریشه خارج می گردد. به طور خلاصه روش های استفاده از آب های شور موارد ذیل می باشد:

کوتاه کردن فاصله بین آبیاری
انتخاب گیاه مناسب
شستشوی خاک
آبیاری قبل از کشت
انتخاب محل بذرکاری
تغییر روش آبیاری به روش های بارانی یا قطره ای
تصفیه آب کشاورزی به روش هایی چون اسمز معکوس یا تعویض یونی
زه کشی زمین
استفاده از مواد شیمیایی مانند گچ

راهکارهایی که برای کاهش شوری می توان به آن اشاره کرد

کاشت گیاهانی مثل جو گندم ومنداب در اراضی بکر

تامین زهکشی درونی لازم از طریق اضافه کردن خاک رس به اراضی شنی ویادادن شن به اراضی رسی با اطمینان از شور نبودن شن و یا رس اضافه شده جهت بهبود نفوذپذیری خاک وافزایش راندمان آبشویی با توجه به جنبه اقتصادی مسئله.

کاشت نهال در روی شیب جوی ها . درصورتی که کاشت پسته در اراضی بسیار شور ویا شور وقلیا مد نظر باشد به جای جوی و پشته نواری به عرض حداقل یک متر وباعمق مناسب(جهت آبگیری به حجم کافی) ایجاد شده ونهال درست دروسط این نوارکشت شود.

تامین آب مورد نیاز آبشویی: انجام آبیاری های سنگین با آب مناسب قبل از احداث باغ جهت کاهش شوری خاک

استفاده از نهال مناسب جهت کاشت دراراضی شور نهال هایی که از ابتدا با اب شور آبیاری شده اند ویا استفاده از پایه های مقاوم نظیر بادامی ریز.

انجام آبیاری های زمستانه از اواخر پاییز تا اواسط زمستان وزمان خواب درختان

برای مشاهده ی مطلب اصلاح خاک های شور و قلیایی کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است